Södermanland Väg 56, Katrineholm-Alberga, mötesfri väg
Vi bygger om väg 56 mellan Katrineholm och Alberga till mötesfri väg med mitträcke. Syftet är att höja trafiksäkerheten och öka framkomligheten för alla trafikanter.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vi bygger 33 kilometer mötesfri väg mellan Katrineholm och Alberga. Hastigheten kommer att bli 100 kilometer per timme på större delen av sträckan. Vi bygger även en förbifart runt samhället Äs. Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en gång- och cykelväg.
Sträckan mellan Katrineholm och Alberga är en av flera sträckor på väg 56 som vi bygger om till mötesfri väg.
Våra delsträckor
Huvudvägen är asfalterad och mitträcken och vägräcken är på plats. Även de flesta skyltarna är uppsatta.
Bredvid väg 56 pågår arbetet med Sörmland Vattens vatten- och avloppsledningar. Ledningarna är anledningen till att inte alla så kallade bandyklubbar är asfalterade men de är farbara och ska användas. Det återstår en del arbeten med slänterna. Här kommer sedan gång- och cykelvägen till södra infarten till Bie att byggas.
Vi kommer att sätta upp viltstängsel när arbetet med ledningarna är klara och vi har byggt gång- och cykelvägen. Gör vi det tidigare skulle de vara i vägen under pågående arbete. Fram till dess att viltstängsel är på plats kommer sträckan att skyltas med den tidigare hastigheten 90 km/h. När viltstängsel är uppsatt kommer vägen att få den nya hastigheten 100 km/h.
Trafikpåverkan: hastigheten sänks vid behov på begränsade sträckor.
Arbeten pågår och hastigheten är sänkt till 70 km/h.
Vi arbetar i huvudsak med längsgående barriär. Vi startar med att anlägga breddningssträckor samt vatten- och avloppsledningar. Inom kort kommer vi även att lägga trummor genom befintlig väg vilket kommer att påverka trafiken något mer.
Trafikpåverkan: hastigheten sänks, reglering kommer ske med trafikljus.
Sprängning och krossning pågår. Materialet som krossas kommer att återanvändas i projektet. Samtidigt arbetar vi med anslutningen av väg 214 till förbifart Äs.
På förbifarten vid vägen till badplatsen Aspen pågår armering och gjutning för bron.
Trafikpåverkan: viss trafikpåverkan på väg 214 och på vägen ner till badplatsen Aspen.
Justering av vägens profil pågår norr om Äs och därför leds trafiken förbi på en tillfällig väg i båda riktningarna med begränsad hastighet. Vi fortsätter även att täta diken, göra en del justeringar, bygga anslutningsvägar och förbereda inför asfaltering.
Fräs- och asfalteringsarbeten pågår och kommer ske nattetid under oktober och november, beroende på väder.
Norr om Hjälmarsund breddar vi vägen. Breddningen kommer tillsammans med en tillfällig väg nyttjas för trafik då vägens profil ska justeras fram till Dragsjön. Den tillfälliga vägen är ca 1,2 km och kommer asfalteras och trafikeras i båda riktningarna, med start under november. Hastigheten kommer att vara begränsad.
Vid Dragsjön är markstabiliseringsarbetena klara och pålningsarbeten för bron över vattendraget kommer att starta inom kort.
Trafikpåverkan: hastigheten sänks, tillfälliga vägar med begränsad hastighet, trafikreglering med trafikljus samt korta stopp vid sprängning.
Bakgrund
Dagens vägstandard bedöms vara en begränsning för framtida utveckling i regionen. Trafiksäkerheten är låg och det finns få omkörningssträckor med bra sikt. Även korsningar och anslutningsvägar har dålig sikt. Det är 53 procent fler olyckor med personskador utmed sträckan än vad som är genomsnitt för aktuella vägtypen.
Boendemiljön i Äs
Vägen passerar genom samhället Äs med låg trafiksäkerhet och negativ påverkan på boendemiljön som följd. På delar av sträckan saknas det också säkra möjligheter att gå eller cykla. När vi bygger en förbifart runt samhället förbättras boendemiljön.
En presentation av projektet finns att läsa i dokumentbiblioteket under fliken informationsmaterial.
Dokumentbibliotek
Åtgärder i riskfyllda korsningar
- Separata vänstersvängfält innebär att trafikanten kan vänta i ett eget fält för att kunna svänga vänster på ett säkert sätt.
- Förskjuten fyrvägskorsning där vägarna är förskjutna i sidled för att minska olycksrisken.
- Stängda in-/utfarter ökar trafiksäkerheten, då det blir färre korsningspunkter och de nya utformas säkrare
- Planskilda korsningar innebär att trafiken korsar varandra i olika plan genom broar eller tunnlar och därför inte möts
Ny gång- och cykelväg
Mellan Katrineholm och Bie bygger vi en enklare separat gång- och cykelväg, en så kallad sommarcykelväg. Gång- och cykelvägar i kombination med säkra passager gör att även cyklister och fotgängare kan trafikera och korsa vägen på ett säkrare sätt.
Nyheter
Tidsplan
Gäller för Äs och vid Rastplats Aspen.
Avverkningarbetena längs sträckan är i stort sett klara, men det återstår att forsla bort timmer och ris från platsen.
Huvudvägen mellan Katrineholm och Bie blev klar i oktober 2024. Vi fortsätter att bygga gång- och cykelvägen som beräknas bli klar sommaren 2025.
Ett separat arbete med avlopps- och vattenledningar pågår åt Sörmlands vatten.
Våra projekt på väg 56, Räta linjen
Väg 56, den så kallade Räta linjen, mellan Norrköping och Gävle ingår i det nationella vägnätet. På regional och lokal nivå har väg 56 en viktig funktion för kommunikationer och gör bland annat arbetspendling möjlig mellan två stora tillväxtregioner Västerås och Eskilstuna.