Halland Markarydsbanan, Knäred och Veinge
Tillsammans med Region Halland och Laholms kommun planerar vi för att bygga ett nytt mötesspår och plattformar i Knäred, och en ny hållplats med plattform i Veinge.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Markarydsbanan är en viktig länk i järnvägssystemet i södra Sverige. Syftet med projektet är att starta persontrafik mellan Halmstad och Markaryd genom att bygga två nya stationer, Knäred och Veinge. I dag används sträckan mellan Halmstad och Markaryd enbart för gods- och omledningstrafik. I planerna ingår också signal- och plankorsningsåtgärder för att öka kapaciteten och för att få en jämnare hastighet på banan.
Åtgärderna är en förutsättning för att vi ska kunna starta en attraktiv, tät, tillförlitlig och kostnadseffektiv regiontågstrafik mellan Halmstad och Markaryd.
Målet är att starta persontågstrafiken snarast möjligt
Trafikverket, Region Halland och Laholms kommun har tecknat ett med- och samfinansieringsavtal för åtgärderna för persontrafik på Markarydsbanan. Alla tre parter är angelägna om att få igång persontågstrafiken på Markarydsbanan så snart som möjligt. Det är viktigt att komma igång med planeringen med tanke på att åtgärderna på Markarydsbanan behöver samordnas med andra åtgärder på banor i närheten.
Dokument
Tidsplan
Ett samrådsmöte hålls den 29 februari 2024 kl. 18.00 i Knäreds bygdegård.
Fördjupning
För att kunna bygga ett mötesspår i Knäred krävs en fastställd järnvägsplan enligt lag (1995:1649) om byggande av järnväg.
Ett väg- eller järnvägsprojekt ska planeras enligt en särskild planläggningsprocess som styrs av lagar, och som slutligen leder fram till en vägplan eller järnvägsplan.
I planläggningsprocessen utreds var och hur vägen eller järnvägen ska byggas. Hur lång tid det tar att få fram svaren beror på projektets storlek, hur många undersökningar som krävs, om det finns alternativa sträckningar, vilken budget som finns och vad de berörda tycker.
Under år 2017 inledde Trafikverket, i samverkan med Region Halland, Region Kronoberg och Region Skåne med tillhörande regionala kollektivtrafikmyndigheter en åtgärdsvalsstudie för att utreda möjligheterna och förutsättningarna för utveckling av person- och godstrafik på bandel 931 Markarydsbanan.
Studien skulle utreda möjligheterna och förutsättningarna för att etablera regional persontrafik Halmstad–Hässleholm som en förlängning av den trafik som etablerades mellan Markaryd och Hässleholm i december 2013. Villkoret var att den föreslagna regiontrafiken inte skulle påverka möjligheterna att använda Markarydsbanan för reguljär eller ej reguljär godstrafik negativt. Målsättningen var att föreslå samhällsekonomiskt effektiva åtgärder för att lösa dessa utmaningar.