Stockholm Väg 229, Norra Sköndal, bytespunkt
Vi bygger om busshållplatserna vid Norra Sköndal. Det gör vi för att ge plats åt alla bussar och öka säkerheten och tryggheten för dig som reser här.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Området längs väg 229, i höjd med Norra Sköndal, rustas nu upp i full fart.
Nya tillfälliga busshållplatser öppnar tisdag den 8 april
På tisdag den 8 april flyttar vi busstrafiken till nya tillfälliga hållplatser i höjd med Sandåkraskolans fotbollsplan. Det gäller alltså busshållplatserna på den södra sidan om väg 229, Tyresövägen. De tillfälliga hållplatserna kommer att ligga närmre gångbron och i riktning mot trafikplats Gubbängen. Håll utkik och följ de orangea skyltarna som visar dig rätt väg. Arbetet med att flytta busstrafiken pågår natten mellan den 7 och den 8 april.
Trappan till gång- och cykelbron stängs
Trappan till gång- och cykelbron över Tyresövägen kommer att stängas av. Det innebär att du behöver gå upp på bron vid änden, alltså där du cyklar. Vi river trappan för att ge plats åt den nya förlängda busshållplatsen. En ny trappa kommer att byggas.
Gång- och cykeltunneln är avstängd
Nu är gång- och cykeltunneln avstängd och du behöver ta dig över Tyresövägen via gång- och cykelbron istället. Vi har startat arbetet med att bredda och bygga om tunneln för att skapa en tryggare miljö.
Pågående sprängningar
Som du säkert märkt så pågår det sprängningar i området vid Norra Sköndal. Syftet med dessa är att ge utrymme åt de nya bullerskärmarna och den nya gång- och cykelvägen. Sprängningarna är i stort sett färdiga, men några sprängningar kvarstår.
Vi bygger om ordinarie busshållplatser
Busshållplatserna vid Norra Sköndal på väg 229, Tyresövägen, är en viktig bytespunkt för många resenärer. Hållplatserna är idag inte dimensionerade för det stora antalet bussar som stannar här. Nu bygger vi om och ökar kapaciteten och trafiksäkerheten.
Under 2025 får busshållplatserna nya tillfälliga lägen medan vi bygger om ordinarie hållplatser. Först ut var busshållplatsen norr om väg 229, Tyresövägen som flyttades i januari. Under april får även busshållplatserna söder om Tyresövägen nytt, tillfälligt läge.
Vi leder om trafiken och sänker hastigheten
Vi leder om trafiken sidledes, i riktning mot Tyresö och Skarpnäck. Håll avstånd och kör försiktigt förbi arbetsområdet.
Vi har även tillfälligt sänkt hastigheten förbi arbetsplatsen, till 50 kilometer i timmen för att skapa en trygg miljö för dig som reser här och för oss som arbetar i området.
Vi monterar bullerskydd
Monteringen av de nya bullerskydden på norra sidan av Tyresövägen pågår för fullt. Det är en period med störningar för dig som bor nära. Vi har förståelse för detta och vi jobbar på så fort vi kan för att ha de nya bullerskydden på plats. Arbetet kommer att pågå året ut på norra sidan av Tyresövägen. Det är många bullerskärmar som ska monteras och det tar lång tid.
Skärmarna på den södra sidan kommer att byggas först 2026. Arbetet med bullerskärmar pågår alltså under stora delar av vår ombyggnation vid Norra Sköndal.
Trygg miljö för resenärer
Det övergripande målet med vårt arbete är att du som går, cyklar och åker buss här, ska vara säker och trygg i området. Både när du väntar på bussen eller korsar väg 229, Tyresövägen. Du ska kunna förflytta dig på ett trafiksäkert sätt, inom och mellan busshållplatserna.
Vi ska bygga en tryggare miljö för dig som reser här och minskar bullret för både resenärer och för dig som bor och vistas i området.
Vi ska göra följande förbättringar:
- Förlänga busshållplatserna för att skapa utrymme för fyra ledbussar att stanna på rad, på båda sidor av väg 229, Tyresövägen.
- Flytta trappen som går från Sandåkravägen till gång- och cykelbron för att få plats med en förlängd busshållplats och flera ledbussar i rad.
- Sätta upp bullerskydd på båda sidor av Tyresövägen för att minska buller för dig som bor nära, är elev på skolan och resenär.
- Sätta upp skärmar som avskärmar busshållplatserna från trafiken för att skapa en tryggare och tystare miljö när du väntar på bussen.
- Bredda och bygga om gångtunneln under Tyresövägen, för att skapa en tryggare miljö.
- Förbättra gång- och cykelvägar som ansluter till busshållplatserna.
- Bygga cykelparkeringar vid busshållplatserna.
- Anpassa busshållplatser och anslutande gångvägar för dig som har till exempel rullstol, rullator eller barnvagn.
Tidsplan
Frågor och svar
Stationen vid Norra Sköndal är en viktig bytespunkt för busstrafiken i södra Stockholm. Busshållplatserna på vardera sidan om väg 229 är idag inte dimensionerade för det stora antalet bussar som stannar till här, vilket medför att ankommande bussar ibland hamnar i kö innan de kan åka in till hållplatslägena. Det finns också brister i trafikmiljön kring bytespunkten. De är till exempel inte anpassade för personer med vissa funktionsnedsättningar och är dessutom relativt bullerutsatta.
Det övergripande målet med projektet är att oskyddade trafikanter ska kunna förflytta sig på ett trafiksäkert sätt inom, till, från och mellan hållplatslägena, samt att öka kapaciteten för kollektivtrafiken. Ombyggnaden ska också leda till en tryggare miljö för resenärer, samt minskat buller för väntande trafikanter och närliggande bostäder.
Trafiken på väg 229 kommer kunna passera byggarbetsplatsen under hela byggtiden. För att säkerställa en trygg och säker miljö för dig som reser här och för dem som jobbar på bygget kommer vi tillfälligt sänka hastigheten förbi byggarbetsplatsen till 50 km/h.
Under tiden som vi bygger om busshållplatserna i Norra Sköndal kommer tillfälliga busshållplatser att byggas. Skyltning kommer visa vägen till de tillfälliga hållplatserna. Vi och vår entreprenör kommer göra vårt yttersta för att kollektivtrafiken inte ska påverkas.
För att vår entreprenör ska kunna bygga om gång- och cykeltunneln, samt förbättra gång- och cykelvägarna som ansluter till de nya busshållplatserna kommer tunneln från Sandåkravägen och gångvägarna som ansluter till tunneln att behöva stängas av under byggtiden. Under tiden som vägarna hålls avstängda hänvisar vi till gång- och cykelbron över Tyresövägen.
Övergångsstället blir kvar. Vi kommer inte att ta bort det i det här arbetet med att bygga nya hållplatser och en ny gångtunnel. Men vi ser behovet av att ta bort övergångsstället och ersätta det med en planskild passage. Planeringen för detta är i ett mycket tidigt skede och vi kan idag inte säga när, eller hur, övergångsstället kan ersättas med en annan lösning.