Logga in
Logga in

Södermanland Nyköpings resecentrum, en del av Ostlänken

Vid nuvarande stationsområde bygger vi Nyköpings resecentrum. Det ska bli ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik.

Vad?

Som en del av Ostlänken bygger vi nytt resecentrum i centrala Nyköping med fler, bredare och längre plattformar, nya entrébyggnader samt nya passager för gående och cyklister.

Varför?

Det är trångt i spåren idag. Ostlänken möjliggör fler tåg och bidrar till större arbetsmarknadsregioner, smidigare arbetspendling och regional utveckling.

Nuläge

Byggnation pågår.

Om projektet

Film om hur Nyköpings resecentrum kommer att se ut när det är klart.

Se en syntolkad version av den animerade filmen.

Aktuellt

I bygget av Nyköpings resecentrum genomför vi pålning, schakt och spontning från Hemgården till Nyköpingsån.

Vi genomför pålningsarbeten på Hemgården och järnvägsområdet. I stationsområdet och mot Nyköpingsån genomför vi schaktarbeten, återfyll och vibrerande spontning. 

Vi arbetar helgfria vardagar, måndag till fredag, mellan klockan 07.00-19.00. 

Våra arbeten medför buller, vibrationer och tillfällig trafikpåverkan. Vi ber om överseende med eventuella olägenheter. Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för er förståelse och tålamod.

Vad innebär pålning, schakt och spontning?

Pålning är en byggteknik som används för att förstärka eller stabilisera grunden vid konstruktion av byggnader, broar och andra strukturer. För Nyköpings resecentrum använder vi oss av denna metod för att bygga en hållbar och säker anläggning. 

Schaktarbete utförs för att förstärka marken inför byggnation av ny järnvägsanläggning.

Vibrerande spontning är en byggteknik som används för att stabilisera jorden och förhindra ras vid schaktning och grundläggning.

Fyra passager till perrongen har blivit två. För dig som passerar stationen eller reser med tåg kan det här komma att påverka ditt rörelsemönster. Nu kan du bara ta dig till tåget från den västra sidan av perrongen. Kommer du från Brunnsgatan får du gå via Blommenhovsvägen eller Södra Bangårdsgatan till den västra sidan av perrongen. Här kommer du till perrongen på följande sätt:

  • Trappan och tunneln från norra sidan till perrongen
  • Gången över de gamla spåren bakom stationshuset (att gå över de gamla spåren är säkert, de trafikeras inte längre av några tåg)

Två passager har stängt permanent, trappan från Brunnsgatan till perrongen och tunneln från det befintliga stationshuset till perrongen. 

Så här kommer det att se ut fram till påsken 2026. Tågen trafikerar enbart spår 6, det norra spåret på samma sida som lasarettet. Övriga spår är avstängda då vi på den södra sidan av spåren börjar bygga två nya passager under järnvägen, södra järnvägsbron över Brunnsgatan, bussterminalen och cykelparkeringshuset.

Ursäkta röran, vi bygger om!

Vi ber om överseende med att vi krånglar till det under en period. När nya resecentrum är klart kommer det att bli tryggt och smidigt att ta sig under järnvägen. Det blir två nya passager, en för endast gående och en för både gående och cyklister. Passagen för gående och cyklister, Västra passagen, blir 8 meter bred, ljus och luftig med konstnärligt utsmyckade väggar. 

Vi gör vårt yttersta för att minimera påverkan och tackar för er förståelse och tålamod.

Med anledning av markförstärkningar för den nya brokonstruktionen är Hemgårdsvägen avstängd för biltrafik och har begränsad framkomlighet för gång och cykel. Följ hänvisningar på plats. 

Vecka 29-30 kommer Brunnsgatan att vara stängd för passage under järnvägsbroarna. Under denna period pågår rivning av den södra järnvägsbron. Följ skyltning på plats för omledningsvägar. Om du kan, ta en annan väg än genom centrala Nyköping.

Det här händer under vecka 29-30

Järnvägsbron över Brunnsgatan ska byggas om och bli längre och bredare med en fri höjd på 4,7 meter. Det innebär att den befintliga bron behöver rivas. I samband med brobytena stängs Brunnsgatan av för att vi kunna arbeta säkert.

Mer information kommer.

Om Nyköpings resecentrum

Nyköpings resecentrum är en av fem nya resecentrum längs Ostlänken, en 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping. När vi bygger ut järnvägen bidrar vi till ökad tillgänglighet, kortare restider och punktligare tåg och bidrar samtidigt till en större arbetsmarknad, smidigare arbetspendling och regional utveckling. 

Nyköpings resecentrum blir ett modernt resecentrum med ökad kapacitet för framtidens tågtrafik. Resecentrum ligger på bibanan och byggs vid bangårdsområdet, mellan Brunnsgatan och nuvarande stationsbyggnad. Här blir det enkelt att byta mellan tåg, buss, cykel och bil för att du ska kunna resa tryggt och smidigt. 

Vi planerar och bygger resecentrum i samverkan med Nyköpings kommun. Trafikverket har tagit fram en järnvägsplan och kommunen hanterar frågorna kring resecentrum i sin detaljplan. 

Vi hade en gemensam byggstart med Nyköpings kommun i juni 2022. Vi bedömer att Trafikverkets entreprenad kommer att pågå till slutet av 2027, och att kommunens arbeten kommer att fortsätta under 2028.

Information om Nyköpings kommuns arbeten finns på kommunens webbplats.

Vad är det vi ska bygga?

Vi bygger två nya entrébyggnader med hiss och rulltrappa för att öka tillgängligheten. De två entrébyggnaderna ligger på varsin sida av spåret och byggs av tegel och med mycket glas. Den bärande konstruktionen är inspirerad av det tidigare taket som funnits på perrongen. Både entrébyggnaderna och bussterminalen är inspirerade av historiska byggnader i Nyköping som också är byggda i rött tegel: nuvarande stationsbyggnad och Tingshuset. Vid den norra entrébyggnaden kommer det att finnas utrymme för att korttidsparkera med bil.

Det blir fler, bredare och längre plattformar som möjliggör att fler tåg kan gå. Vi bygger två nya passager, en för endast gående och en för både gående och cyklister, för att göra det tryggt och smidigt att ta sig under järnvägen. Passagen för gående och cyklister, Västra passagen, blir 8 meter bred, ljus och luftig med konstnärligt utsmyckade väggar. Hiss och trappor ansluter till mittplattformen från väster.

På andra sidan Västra passagen byggs terrasser i olika nivåer och en grönyta. Längs Norra Bangårdsgatan byggs en gång- och cykelväg som löper längs villorna. En ny allé ska planteras för att behålla grönskan i området.

Störningar under byggtiden

Att bygga ett nytt resecentrum mitt i staden kommer att märkas

Du som bor och vistas i Nyköping kommer att märka av våra arbeten i perioder. Dessa arbeten kan till exempel innebära buller, större mängd transporter till och från arbetsområdet eller att du blir hänvisad till andra gator eller sätt för att ta dig fram.

Järnvägstrafiken kommer att vara igång under stora delar av byggtiden, med undantag för ett antal kortare avstängningar för att kunna arbeta så smidigt och tryggt som möjligt.

I samarbete med Nyköpings kommun strävar vi efter att hitta så bra lösningar som möjligt för att våra arbeten ska påverka dig som närboende, trafikant och resenär så lite som möjligt. Att undvika påverkan helt och hållet är svårt, hur omsorgsfullt vi än planerar.  Vi hoppas att du kan ha förståelse och tålamod under tiden vi bygger om.

Planerade större arbeten

  • Vecka 44, 2025
  • Påsken, 2026

Aktuella arbeten som har påverkan just nu hittar du längre upp på sidan, under Aktuellt.

Har du frågor om Nyköpings resecentrum?