Kronoberg Väg 25, Växjö–Ljungby, Faunapassage
Vi bygger två faunapassager och broar för att öka trafiksäkerheten och minska viltolyckor.
Vad?
Varför?
Nuläge
Samråd – planutformning
Välkommen till öppet hus 14 november!
Vi bjuder in till öppet hus för anläggning av faunaåtgärder på väg 25 delen Ljungby–Moasjön i Ljungby, Värnamo och Alvesta kommuner, Kronobergs och Jönköpings län
Öppet hus riktar sig till dig som äger en fastighet där mark eller utrymme kan komma att tas i anspråk.
Datum: Torsdagen 14 november
Plats: Ryssby hotell i Ryssby kommun
Tid: 13–17
Vid öppet hus informerar vi bland annat om:
- förslag till anläggningens åtgärder och utformning
- vägplanens formella handläggning
De närvarande får tillfälle att lämna synpunkter på förslaget. Efter den allmänna informationen finns möjlighet till enskilda samtal för de som så önskar.
Synpunkter: Du kan även lämna dina synpunker på samrådsmaterialet via berv till Trafikverket, Ärendemottagningen, Investering, Box 810, 781 28 Borlänge eller via e-post till investeringsprojekt@trafikverket.se senast den 27 november 2024. Ange ärendenummer TRV 2023/100489. Det finns även möjlighet att lämna synpunkter digitalt via formuläret nedan.
Samrådstid: 2024-10-28–2024-11-27.
Handlingar: Samrådsmaterialet finns tillgängligt på Trafikverket Region Södra samt här på webben under Dokument, under tiden 2024-10-28 – 2024-11-27.
Mer information: Sergen Yesilkayali, projektledare och Max Höijer, markförhandlare. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Om projektet
Riksväg 25 är till större del en 2+1-väg med mitträcke och har en hastighetsgräns på 100 km/h. Nästan hela den utredda sträckan är försedd med viltstängsel bortsett från kortare sträckor.
Trafikflödet på riksväg 25 varierar och årsdygnstrafiken mellan Ljungby och Alvesta är ~3000 för att öka mellan Alvesta och Växjö till ~7 000 i årsdygnstrafik. Stora delar av den undersökta sträckan är försedd med viltstängsel vilket gör sträckan till ett hinder för vilt. Samtidigt förekommer viltolyckor i samband med öppningar i stängslet. Sträckan projektet kommer göra anpassade viltåtgärder på är från trafikplats Lagan till Öjaby.
Detta ska vi göra
- Komplettera viltstängsel på sträckan för att förhindra viltolyckor och att djur tar sig innanför stängslat område.
- Bygga uthopp för att djur som befinner sig innanför stängsel ska ha möjlighet att ta sig ut.
- Bygga två planskilda faunapassager på sträckan.
Växjö–Ljungby – två deletapper
Projektet har två delar, Växjö–Moasjön och Alvesta–Växjö. Den första delen Växjö–Moasjön ingår i vägplanen. Den andra delen Alvesta–Växjö är en åtgärd som inte ingår i vägplanen. Synpunkter kan därför endast lämnas på delen Växjö–Moasjön vid samråd och granskning.
Dokument
Tidsplan
Mål
Projektet främjar hållbar infrastruktur, trafiksäkerhet, ekosystem och biologisk mångfald kopplat till målen i Agenda 30.
Det övergripande målet är att öka trafiksäkerheten och minska antalet viltolyckor, vilket bidrar till det transportpolitiska målet.
- Ett rikt växt- och djurliv
- Färre omkomna och skadade i trafiken
- Bidra till ekosystemen och stärka den gröna infrastrukturen