
Säsongens tankbeläggningar i Västra Götaland och Halland
Nu börjar säsongen som passar vägunderhåll allra bäst och en stor del av Trafikverkets sommarunderhåll är nya beläggningar. Tankbeläggningar är en av alla varianter.
För att pengarna till beläggning ska räcka till så många kilometer som möjligt är det trafikintensiteten som bestämmer vilken typ som används på olika avsnitt. En enkel, billig och miljövänlig metod är tankbeläggning för att skapa en hållbar och tät väg samt för att minska nedbrytningen. Tyvärr medför arbete med tankbeläggning stor risk för stenskott när beläggningen utförs och vägen behöver sopas flera gånger under cirka två veckor efter utförandet. Därför varnar vi med skyltar och sänker hastigheten på sträckan till 50 km/h
- Vårt bästa råd är att tänka på att din egen hastighet har stor betydelse för eventuella stenskott. Sänk farten, håll avstånd till framförvarande fordon, sakta ned vid möte och undvik omkörningar. Och tänk på att du som mötande bilist också kan orsaka stenskott, säger Jonas Nilsson, enhetschef för vägunderhåll på Trafikverket.
Samma pengar som räcker till en kilometer med till exempel beläggning med varmmassa kan ge cirka fem kilometer åtgärdad väg med hjälp av tankbeläggning.
- Vi ser inte att denna typen av beläggningar minskar utan snarare kommer att utföras på fler ställen då anslagen ökar, säger Jonas Nilsson.
Avsnitten där tankbeläggning ska användas 2025 redovisas i kartorna nedan.
-Det är svårt att exakt säga när arbetena kan utföras under säsongen, det beror på väder, samordning med andra projekt och hur entreprenören fördelar sina arbeten, säger Jonas Nilsson.
Arbetena kommer att utföras någon gång mellan sista delen av april och september. Där det är möjligt undviker vi att arbeta med tankbeläggingar under semesterveckorna 29-31.