Logga in
Logga in

Västra Götaland Åmål-Mellerud, Spår och växelbyte

Vi kommer byte räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 40 kilometer. Genom upprustning skapar vi en robust och pålitlig järnväg.

Vad?

Spår och växelbyte.

Varför?

För att skapa en robust och pålitlig järnväg och på så vis öka driftsäkerheten.

Nuläge

Projektering.

Om projektet

Det finns underhållsproblem i nuvarande anläggningen som orsakar störningar i transportflödet. De aktuella spåravsnitten har en låg gammal teknisk standard och riskerar att orsaka problem för tågtrafiken, samt ger högre underhållskostnader.

Åtgärden ingår i Nationell plan för transportinfrastruktur (NPT). Stråket är en mycket viktig del i Sveriges järnvägsnät och har en omfattande trafik av såväl godståg som resandetåg. Antal tåg per dygn är i genomsnitt cirka 35 stycken och banan trafikeras med cirka 6 Mbrt/år.

Projektet innefattar:

  • 41 kilometer spårbyte
  • 6 stycken växlar byts ut
  • kabelsänkning
  • ballastrening och bankettrensing på hela sträckan.

Aktuellt

Inmätningsarbeten

Inför kommande projektering behöver vår järnvägsanläggning mätas in under våren och sommaren 2025. Vi har tecknat avtal med Mitta AB som kommer genomföra inmätningsarbeten under vecka 14-30 (31 mars–27 juli) 2025.  

Uppdragsgenomgång under anbudstid

Under pågående upphandling av konsultuppdrag för att ta fram förfrågningsunderlag för totalentreprenad kommer uppdragsgenomgångar preliminärt att hållas under vecka 13 (24–30 mars) i Göteborg för anbudsgivare. Bokning av uppdragsgenomgångar sker genom anmälan till ansvarig inköpare senast 21 mars 2025 genom meddelandefunktionen i upphandlingssystemet. 

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

1 Planeringsfas hösten 2024

2 Projektering 2025

3 Upphandling av entreprenör 2026

4 Förarbete produktion våren 2027

5 Total avstängning produktion hösten 2027

6 Efterarbete produktion hösten 2027

Så funkar ett spårbyte

Se videon om hur ett spårbyte går till.

Kontakt

Susanne Råding

Projektledare