Västra Götaland Åmål-Mellerud, Spår och växelbyte
Vi kommer byte räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 40 kilometer. Genom upprustning skapar vi en robust och pålitlig järnväg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Det finns underhållsproblem i nuvarande anläggningen som orsakar störningar i transportflödet. De aktuella spåravsnitten har en låg gammal teknisk standard och riskerar att orsaka problem för tågtrafiken, samt ger högre underhållskostnader.
Åtgärden ingår i Nationell plan för transportinfrastruktur (NPT). Stråket är en mycket viktig del i Sveriges järnvägsnät och har en omfattande trafik av såväl godståg som resandetåg. Antal tåg per dygn är i genomsnitt cirka 35 stycken och banan trafikeras med cirka 6 Mbrt/år.
Projektet innefattar:
- 41 kilometer spårbyte
- 6 stycken växlar byts ut
- kabelsänkning
- ballastrening och bankettrensing på hela sträckan.
Aktuellt
Inmätningsarbeten
Inför kommande projektering behöver vår järnvägsanläggning mätas in under våren och sommaren 2025. Vi har tecknat avtal med Mitta AB som kommer genomföra inmätningsarbeten under vecka 14-30 (31 mars–27 juli) 2025.
Uppdragsgenomgång under anbudstid
Under pågående upphandling av konsultuppdrag för att ta fram förfrågningsunderlag för totalentreprenad kommer uppdragsgenomgångar preliminärt att hållas under vecka 13 (24–30 mars) i Göteborg för anbudsgivare. Bokning av uppdragsgenomgångar sker genom anmälan till ansvarig inköpare senast 21 mars 2025 genom meddelandefunktionen i upphandlingssystemet.
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
Översiktskarta
Så funkar ett spårbyte
Se videon om hur ett spårbyte går till.
Kontakt
Susanne Råding
Projektledare