Logga in
Logga in

Frågor och svar för appen Mina tåg

Med Trafikverkets app "Mina tåg" får du information om din tågresa direkt i mobilen. På denna sida har vi samlat frågor och svar om appen.

Varför har ni tagit fram en app?
Syftet är att kunna ge tillgänglighetsanpassad trafikinformation i mobilen och förbättra alternativen för resenärer med olika typer av funktionsnedsättning. Appen fungerar som ett komplement till övriga trafikinformationskanaler.

Hur har den tagits fram?
Appen har tagits fram i samarbete med bland annat Synskadades Riksförbund, Dyslexiförbundet och Afasiförbundet. Den har även testats av målgruppen i syfte att säkerställa kvalitet och för att få in synpunkter innan lanseringen.

Hur är appen tillgänglighetsanpassad?
Exempelvis är färgtemat valt för att få så stor kontrast som möjligt: svart bakgrund och gul text. Det går även att byta till ett ljust tema. Innehållet är anpassat för att både kunna läsas och läsas upp på ett tydligt sätt. Symbolerna som syns vid till exempel förseningar och förändringar är samma som i vår design för de dynamiska skärmarna på stationerna, även dessa är tillgänglighetsanpassade.    

Hur fungerar appen?
Du kan söka fram och spara det tåg som du ska åka med, sedan går det att ta del av aktuell trafikinformation för de tåg du sparat. Om din resa har tågbyten behöver du spara varje tåg för sig. Biljettköp görs hos tågbolagen.

I appen hittar du alla avgångar på det statliga järnvägsnätet, det vill säga fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg. Stockholms tunnelbana, Arlanda Express, lokalbanor och spårvagnar finns inte med.

Informationen i appen uppdateras samtidigt som skyltarna på stationen vid till exempel förseningar eller spårändringar.

Här går det att läsa mer om hur du laddar ned appen och hur den fungerar:
Så här använder du appen Mina tåg

Hur gör jag för att få trafikinformationen uppläst?
Får att få trafikinformationen uppläst behöver du använda någon av de inbyggda funktioner som finns i telefonen till exempel VoiceOver eller skärmläsning på iOS, eller TalkBack på Android.

Fungerar appen även på datorn?
Nej, den är anpassad för Iphone- och Android-telefoner.

Varför kan jag inte söka på vissa stationsnamn?
Du kan bara söka station som befinner sig inom det statliga järnvägsnätet i Sverige, det vill säga stationer som trafikeras av tåg som vanligtvis benämns som fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg. Det innebär att Stockholms tunnelbana, Arlanda Express, lokalbanor och spårvagnar inte finns med i Mina tåg-appen.

Kan jag få pushnotiser vid till exempel en spårändring?
Ja, det kan du! Appen ger dig notiser om något av följande händer med dina sparade tåg:

  • Tåget blir inställt.
  • Tåget får ändrat spår.
  • Tåget blir försenat.
  • Tåget blir ersatt av buss eller taxi.

Var hämtar ni er trafikinformation?
All data hämtas från Trafikverkets öppna API som innehåller information från både tågbolagen och Trafikverket. Samma data används även i Trafikverkets övriga kanaler, till exempel digitala skyltar, utrop och webbplats.  

Vad planerar ni för kommande utveckling i appen?
I framtiden kommer du kunna få notiser för ännu fler typer av händelser som kan hända med ditt sparade tåg.

Hur gör jag om jag vill lämna synpunkter?
Har du synpunkter på appen eller har upptäckt något fel får du gärna skriva till oss via vårt kontaktformulär eller ringa oss på 0771-921 921.

Till kontaktformuläret (annan sida)