Logga in
Logga in

Beviljade projekt med bidrag ur Skyltfonden

Två gånger om året delar Skyltfonden ut pengar till olika projekt. Här kan du läsa om de projekt som fått bidrag från Skyltfonden de två senaste åren.

Beviljade projekt 2024

Våren 2024 har Skyltfonden beviljat bidrag till 20 projekt, för totalt 
7 716 400 kronor.

  1. Suicid i vägtrafiken, NTF Fyrbodal, 182 400 kr
    Suicid i vägtrafiken har blivit en fråga som NTF allt oftare stöter på. Projektets syfte är att öka kunskapen om suicid i vägtrafiken hos anställda i NTF:s tio regionala förbund. Detta är ett nytt område för NTF och det finns ett stort behov av kunskapshöjning. I en workshop kommer NTF att arbeta med frågan om hur man kan nå ut till kommunerna och motivera dem till att arbeta förebyggande med utformning av trafikmiljön för att förhindra suicid i vägtrafiken.

  2. Infrastruktur för gång och cykling och sambanden med trafikens storlek och säkerhet, Fotgängarnas förening, 225 000 kr
    Data tyder på att antalet skadade - i relation till befolkningens och gång- och cykeltrafikens storlek - skiljer sig väsentligt mellan landets kommuner. En del av variationen kan säkerligen förklaras av skillnader i infrastruktur. Infrastrukturen framstår som allt viktigare nu när de trafikpolitiska ambitionerna är att öka gång och cykling men samtidigt minska olyckorna. Frågan är hur stor dess betydelse är, och vilka egenskaper som är viktigast för gång och cykling. Att undersöka detta är huvudsyftet för detta projekt.

  3. Hjälmutvärdering med biofidelisk skalp mot förbättrad trafiksäkerhet, KTH,
    500 000 kr

    Traumatisk hjärnskada utgör ett kritiskt hinder när man strävar mot Nollvisionen med inga dödsfall eller allvarliga skador i vägtrafiken. Hjälmar är avgörande för att skydda hjärnan men trots dess centrala roll i islagsbiomekanik är skalp inte väl integrerad i hjälmutvärdering. De befintliga metoderna leder till felaktigheter i kraftöverföring och påverkar därmed utvärderingen av hjälmens effektivitet. Målet med projektet är att utveckla en hårbottsmodell med icke-linjära material och glidande egenskaper samt att utvärdera hjälmens prestanda med exakt interaktion mellan hjälm och huvud.

  4. Avancerade förarassistanssystem (ADAS) i dödsolyckor med personbilar, Strandroth consulting, 420 800 kr
    Förarstödssystemens funktion är att minska allvarlighetsgraden av en olycka eller helt undvika den. Funktionaliteten av de här systemen kommer troligen att påverka vilken typ av olyckor som leder till dödsfall i framtiden, men då behöver vi först förstå hur dessa bilar idag är inblandade i olyckor med dödlig utgång. Vi behöver förstå mer i detalj vilka omständigheter som ligger bakom dödsolyckor där ADAS inte fungerat som det är tänkt att göra. Syftet med detta projekt är att undersöka moderna bilar med ADAS inblandning i vägtrafikolyckor med dödlig utgång. 

  5. Vädervarningar för fotgängare - finns det samband mellan halkolyckor och väderhändelser, VTI, 594 000 kr
    Vi vet att lite mer än varannan fotgängare som skadas i fallolyckor gör det på grund av att de halkat på is eller snö. Det långsiktiga syftet med detta projekt är att ta fram ett halkvarningssystem som kan varna fotgängare när risken för halka är stor. För att göra det behövs mer kunskap om hur risker varierar med vädret och faktiska fallolyckor. Syftet med detta projekt är därför att undersöka vilka väderhändelser som kan kopplas till de dygn där flest fotgängare skadas.

  6. Landsvägscykling i Sverige - utmaningar och möjligheter för att öka säkerheten, Koucky&Partners, 304 200 kr
    Projektets syfte är att förbättra kunskapsläget om trafiksäkerhet för motions- och tävlingscykling på landsväg. Fördjupad kunskap om denna trafikantgrupp ska bidra till arbetet med att öka trafiksäkerheten och att minska olycksrisken för cyklister. Projektet ska bidra till bättre kunskapsunderlag för Trafikverket och andra väghållare avseende trafikarbetet knuten till motions- och träningscykling. Det ska belysa vilka vägtyper som används och i vilken omfattning, vilka trafiksituationer som är eller upplevs som farliga och vanliga olycksorsaker.

  7. Handbok för mobility management under byggskedet för kommuner, Tyréns AB, 220 000 kr
    Syftet med denna ansökan är att ta fram en handbok som ska innefatta rekommenderade arbetssätt och åtgärder för kommuner att använda för att hantera trafik under byggskeden som påverkar trafiken negativt. Målet är att erbjuda kommuner förslag på arbetssätt och åtgärder som säkerställer att stadens infrastruktur utformas trafiksäkert samt möjliggör god eller ökad tillgänglighet för oskyddade trafikanter under byggtiden.

  8. Cykla säkert med buss - säkra gator för cykel - och busstrafik, Trivector Traffic,
    500 000 kr

    5 procent av samtliga cykelolyckor med motorfordon är kollisioner med bussolyckor men av dödsolyckorna utgör de mer än 25 procent. Dagens riktlinjer beaktar inte denna trafiksäkerhetsrisk. Trivectors bedömning är att dagens riktlinjer avseende utformning av sträckor där cykeltrafik och busstrafik samsas inte är tillräckliga utifrån nollvisionens intentioner. Projektet kommer belysa frågeställningar kring problemets utbredning, vilka erfarenheter finns av blandtrafik, vilka utformningskrav kan ställas samt finns situationer där blandtrafik kan tillåtas.

  9. Skolgator i praktiken - utformning för ökad trafiksäkerhet vid skolor, AFRY,
    301 000 kr

    Trafiksituationen runt skolor upplevs ofta som stökig och otrygg. Projektet avser att prova koncept för utformningen av skolgator vid en eller flera utvalda skolor. Det behövs en fördjupad kunskap om hur koncept för att minska biltrafik vid skolor kan appliceras i svenska stadsmiljöer. Målet är att resultatet ska bidra till en nationell förståelse för kommuner med olika förutsättningar och behov.

  10. Fallexperiment med stående försökspersoner under olika bussmanövrar, VTI,
    562 000 kr

    Buss är ett viktigt transportmedel och är dessutom säkert. Undantaget är fallolyckor som ofta sker vid acceleration och inbromsning och de som drabbas mest är äldre och kvinnor. Syfte med studien är att öka förståelsen för fallskademekanismer genom att studera stående passagerare i buss under kontrollerad acceleration med målet att få en mer detaljerade skadeprediktion vid simuleringar av invalidiserande och kostsamma skador.

  11. Signalering i cirkulationsplats med kollektivtrafikkörfält, Trivector traffic,
    420 000 kr

    Projektet syftar till att utforska olika typer av signalreglering i cirkulationsplatser med kollektivtrafikkörfält genom rondellen. Detta blir allt vanligare i Sverige för att optimera högkvalitativa kollektivtrafiklinjer (såväl buss som spårvagn). Genom att analysera ett urval av cirkulationsplatser med olika signalregleringsprinciper kan vi bättre förstå riskerna med olika lösningar och formulera rekommendationer för ökad trafiksäkerhet i olika utformningar.

  12. Trafiksäkra verksamheten - stöd till verksamheter för ökad trafiksäkerhet, Trivector traffic, 812 500 kr
    En stor del av de dödsolyckor som sker i Sverige är arbetsrelaterade, det vill säga att den omkomne antingen var i arbete eller på väg till/från arbetet eller att motparten var det. Stödmaterial i form av vägledningar och checklistor för att stötta verksamheterna i sitt trafiksäkerhetsarbete har tagits fram av Trafikverket och detta projekt syftar till att följa upp om framtaget stödmaterial fyller funktionen att stärka verksamheternas trafiksäkerhetsarbete och främja trafiksäkerheten.

  13. Trafiksäkerhetseffekter från användning av vinterdäck sommartid, VTI, 260 000 kr
    Användning av vinterdäck på personbilar sommartid är utbredd i Sverige. Det är känt att vinterdäck har betydligt sämre grepp jämfört med sommardäck på våt eller torr asfalt under sommarförhållanden. Tidigare studier visar på en överrepresentation av vinterdäck i dödsolyckor sommartid. Utifrån Folksams och däckbranschens studie där man gått igenom och klassificerat 845 dödsolyckor från 2009-2019 för att avgöra om däckens egenskaper kan ha påverkat olycksutfallet kommer VTI att göra en statistisk analys för att uppskatta om användning av vinterdäck sommartid innebär en ökad olycksrisk. 

  14. POAOTAI Projekt olycksanalys oskyddade trafikanter av AI, MOVEA, 285 000 kr
    Traditionellt och kulturellt är vi i branschen till stor del låsta till beprövade metoder och regelverk. AI kan generera nya idéer som ingen annan har tänkt på och projektet ska utvärdera genererade AI-förslag med fokus på utveckling av nya idéer för nollvisionen för oskyddade trafikanter. Exempel på AI-förslag som ska utvärderas är bl.a fordonssensorer för detektion av oskyddade trafikanter, kommunikation mellan fordon samt utveckling av säkra korsningar och övergångsställen.

  15. Olycks- och skadestatistik vid påbackning av motorfordon – Fortsättning, Chalmers industriteknik, 394 500 kr
    Denna studie är en fortsättning på ett avslutat Skyltfonden-finansierat projekt som behandlade olycks- och skadestatistik vid påbackning av motorfordon. Just nu skrivs en vetenskaplig publikation inom ramen för ett doktorandarbete och det har kommit önskemål om att titta på påbackningsolyckor som sker i yrkestrafik och hur förarstödssystem kan förebygga den typen av olyckor. I projektet kommer man att undersöka hur stor andel av de påkörande motorfordonen är privatägda respektive företagsägda för att få en grov uppskattning på hur många olyckor som sker i yrkestrafik. Resultatet kommer publiceras i en vetenskaplig rapport.

  16. Vilken potential har nya kraven på CSRD-rapportering för företagens trafiksäkerhetsarbete?,  Trivector Traffic, 209 000 kr
    Det har konstaterats i tidigare studier att relativt få företag följer upp trafiksäkerhet som en del av sitt hållbarhetsarbete idag och att kravställande i olika riktlinjer är en viktig drivkraft för att fler företag ska börja arbeta systematiskt medtrafiksäkerhetsarbete. Enligt CSRD:s ramverk måste företag redogöra för sina sociala och miljömässiga aspekter i enlighet med EU:s tolv nya hållbarhetsstandarder. Syftet med det föreslagna projektet är att undersöka hur stor effekt CSRD-uppföljningen inom det ramverk som hittills är känt kan få på företagens trafiksäkerhetsarbete.

  17. Dödsfall på grund av sjukdom i vägtrafiken, True Blue Life AB, 200 000 kr
    För att få korrekt underlag avseende dödsfall i vägtrafiken särredovisas årligen dödsorsakerna vid olyckor. Personer som avlider av naturlig död är ej att betrakta som vägtrafiksrelaterade och ska exkluderas från statistiken. Dock kan sjukdom i olika grad bidra till att en olycka med traumatiska skador som dödsorsak sker. Syftet med projektet är att dokumentera metoden och arbetssättet för klassning av naturliga dödsfall eller sjukdomsfall i vägtrafiken samt kartlägga de vanligaste dödsorsakerna för naturligt död eller sjukdomsfall i trafiken. 

  18. Perceptionslager vid fysisk provning för robust ADAS prestanda, AstaZero AB,
    550 000 kr

    Bakgrunden till projektet är att dagens verifieringsmetoder av förarassistanssystem (ADAS) har i olycksanalyser visat en mer begränsad säkerhetseffekt av förarassistanssystem än förväntat, t.ex. i olyckor med fotgängare och cyklister. Ratingscenriorna testas under mycket idealiserade förhållanden på provbanor utan andra trafikanter samt avsaknad av infrastruktur och andra objekt i testscenariorna. Projektet syftar till att utveckla och verifiera perceptionslager baserade på fältdata för att återskapa mer verkliga trafikmiljöer i testscenariorna. Fokus kommer ligga på fotgängar- och cyklistscenarion.

  19. Cykel-bilkollision – Utveckling av ny provning för huvudskydd, Lightness by design, 465 000 kr
    Detta projekt har tidigare beviljats medel av Skyltfonden, då med Hövding som sökande. Projektet startade hösten 2023 och strax därefter förklarades Hövding i konkurs. Konsumentverket hade i sin kritik till Hövding stort fokus på skydd i cykel-bil-kollision och för provning i hastigheter över 20km/h. Lightness by design bedömer att det finns en ökad relevans av att utvärdera även hjälm i högre hastigheter och kommer slutföra det projekt som påbörjades i höstas.

  20. Safety evaluation of bike-box with observations and advanced simulation – SafeBOX, Lunds Tekniska Högskola, 311 000 kr
    Cykelboxen, även kallad en framdragen stopplinje för cyklister, har införts för att öka cyklisters synlighet vid signalreglerade korsningar och därmed öka deras säkerhet. Tidigare forskning visar att det finns en kunskapslucka relaterad till cykelboxens effekt på cyklisters synlighet och på användningen av cykelboxen. Dessutom finns det bevis som tyder på att säkerhetsfördelarna med cykelboxen som ofta hänvisas till när man motiverar dess tillämpning kan ifrågasättas. Målet med detta projekt är att utvärdera säkerhetsfördelarna med cykelboxen vid signalreglerade korsningar. Detta kommer att ske både ur cyklisters och bilisters synvinkel. I korthet är frågorna som ska besvaras om cykelboxen används korrekt av cyklister, om korsningar med cykelboxar är säkrare jämfört med liknande korsningar utan cykelboxar och om cyklisters synlighet förbättras när de använder en cykelbox.

Hösten 2024 har Skyltfonden beviljat bidrag till 26 projekt, för totalt 11 189 089 kronor.

  1. Effektivitet av ABS-bromsar på cyklar, VTI, 450 000 kr

    Projektets syfte är att utföra en litteraturöversikt, bilda ett konsortium och utveckla en metod för att testa effektiviteten av låsningsfria bromsar på olika typer av cyklar och under olika förhållanden. Projektet ska bl.a. identifiera kunskapsluckor om hur låsningsfria bromsprestandan påverkas av olika cykelmodeller och vilken inverkan olika väglag har. Projektets mål är att tillhandahålla en provningsmatris för att i ett nästa steg genomföra relevanta provningar på mest effektivt sätt med målet att bidra till ökad trafiksäkerhet för cyklister.

  2. Utveckling av olycksdatabasen Strada, VTI, 937 500 kr

    VTI har tillsammans med databasens ägare Transportstyrelsen identifierat ett antal utvecklingsområden kopplade till Stradas datakvalitet och användbarhet där forskningen kan bidra till förbättringar. Projektet ska bl.a. svara på:

    ·        Vilken kvalitet har data som rapporteras in från polisen och akutsjukvården?

    ·        Hur väl fungerar kopplingen mot NVDB och vilka NVDB-data är viktiga att inkludera i Strada?

    ·        Hur fungerar matchningen av polis- och sjukvårdsrapporter och behöver matchningen förbättras?

    ·        Vilka metadata är viktiga och hur ska dessa dokumenteras?

  3. Konsumenttest av greppvänliga skor, Testfakta Editorial Nordic AB, 672 400 kr
    Projektet ska genomföra laboratorietest som utvärderar olika skosulors förmåga att förebygga halkolyckor. Projektet syftar till att undersöka och jämföra olika typer av skosulor, med fokus på deras förmåga att minska risken för fallolyckor under vinterförhållanden.

    Målet med projektet är att ge konsumenterna bättre information om skillnaderna mellan olika skosulor, uppmuntra tillverkare att utveckla säkrare produkter och på sikt etablera ett standardiserat system för att märka vinterskor utifrån deras halkförebyggande egenskaper.

  4. Hur fungerar rapporteringen från sjukhusen till Strada efter Covid-pandemin, VTI, 402 000 kr

    Sjukhus är enligt lag skyldiga att rapportera alla patienter som besöker ett akutsjukhus efter en trafikolycka till Strada. Under coronapandemin blev rapporteringen mycket sämre och från vissa akutsjukhus har rapporteringen inte återgått till samma rapporteringsgrad eller är i stort sett obefintlig. Projektets syfte är att få en förståelse kring akutsjukhusens möjligheter att rapportera till Strada. Vad är enligt sjukvårdspersonalen de största utmaningarna och varför klarar vissa sjukhus att rapporter medan andra inte gör det?

  5. Trafiksäkra virtuella hållplatser, AFRY, 369 000kr

    I Skåne pågår idag en ny pilot, Skåneflex, som är en vidareutveckling av Plusresan-konceptet där resenärer med hjälp av en app ska kunna boka resor från virtuella hållplatser till närmaste kollektivtrafiknod. 

    Vår studie syftar till att utvärdera urvalsmetodiken för virtuella hållplatser på glesbygden som används i piloten Skåneflex. Detta för att kunna förbättra metoden för framtida användning av behovsstyrda kollektivtrafiklösningar efter att piloten är avslutad. I slutändan kommer projektets resultat kunna skapa mervärde och ökad trafiksäkerhet för resenärer. 

  6. Uppiggande effekter av sömnskattningar och hur det påverkar GSR och förarövervakning, VTI, 324 000 kr

    För att bedöma trötthetssystemens effektivitet så krävs ett referensvärde. Både GSR-lagstiftning och Euro NCAP använder den subjektiva självskattningsmetoden Karolinska Sleepiness Scale (KSS).

    Detta projekt syftar till att få mer kunskap om KSS, speciellt om skattningen har en uppiggande effekt och hur länge den i så fall varar. Resultaten är viktiga för att säkerställa att bedömningskriterierna för trötthetssystem är korrekta. Att KSS-skalan är reliabel är också viktigt vid utveckling av detektionssystemen. Eftersom KSS används för att träna de AI-modeller som avgör om föraren är sömning så byggs eventuella svagheter i skalan in i produkten.

  7. Stöd till MinTOX (intelligenta system för berusningsdetektering i mikromobilitet), Chalmers Tekniska högskola, 375 000 kr

    Att cykla eller köra elsparkcykel under påverkan av alkohol eller droger är en vanlig företeelse. Att använda teknik kan vara en lösning på detta problem. Elsparkcyklar skulle kunna utrustas med sensorer som känner av hur påverkad en förare är och begränsa hastigheten därefter. Projektet ska genomföra ett kontrollerat experiment med påverkade förare samt använda den insamlade datan för att utveckla algoritmer som i realtid kan identifiera påverkad körning genom fordonssensorer. Projektet söker medfinansiering för att förbereda experiment och samla in data. Övrigt finansieras av Chalmers.

  8. GåFall  Varning, MOVEA Trafikkonsult AB, 320 000 kr

    Syftet med projekt är att tillsammans med en eller två kommunala väghållare testa hur och med vilka system samt metoder väghållare kan varna för halka med fokus på "extremdagar" vintertid med målet att minska antalet fallolyckor med fokus på gående.

    Mellan 20 till 90 % av alla fallolyckor sker under ett fåtal dagar under vintersäsongen beroende på vinter och stad (källa projektet GÅ-FALL). Vinterdriften saknar resurser för att drifta effektivt dessa dagar. Förutom personligt skydd (dubbskor) ses varning till allmänheten som en viktig och möjlig åtgärd.

  9. En sneda islag testrigg för nästa generations europeiska cykelhjälmsstandard, KTH, 514 000 kr

    Nuvarande testning av cykelhjälmar genomförs endast med radiell islag. Detta projekt syftar till att förbättra den radiella stötriggen till en ny sneda islag testrigg med två viktiga framsteg mot tillförlitlig mätning av rotationskinematik och repeterbar bestämning av islagsplatser. Denna förbättrade rigg kommer att användas för att utvärdera hjälmens islagsområden genom att testa hypotesen att cykelhjälmen presterar olika i sneda islag och radiella stötar.

  10. Adaptiva interventioner vid nedsatt förarförmåga, från vanliga scenarier vid dödsolyckor, Cognitian AB, 442 500 kr

    Syftet med denna studie är att kartlägga scenarier vid dödsolyckor som orsakas av nedsatt körförmåga på grund av alkoholpåverkan, trötthet, distraktion och droger, för att bl.a. kravsätta detektionssystem för ovanstående. En snabb utveckling sker på området, och man ser möjligheter till detektion av alkohol och drogpåverkan med t.ex. visionssystem. Även för detektion av trötthet går utvecklingen från indirekt detektion, dvs. detektion genom nedsatt körförmåga, till direkt detektion.

    Studien syftar vidare till att analysera möjliga effekter av adaptiva och ingripande åtgärder som att göra autobromssystem och filhållningsstöd adaptiva till förartillstånd. Genom detta arbete ska det undersökas hur tekniska lösningar kan utformas och optimeras för att anpassas efter människors faktiska och ibland nedsatta prestationsförmåga i trafiken.

  11. Verktyg för utveckling av bilbarnstolar som passar tidigt födda spädbarn, Lightness by design, 159 720 kr

    Projektets specifika syfte är att förse tillverkare av bilbarnstolar med användarvänliga verktyg så att de kan utveckla passform och skydd för små spädbarn. Detta projekt syftar vidare till att förbättra modellernas användarvänlighet baserat på önskemål från CAD-ingenjörer hos bilbarnstolstillverkare, för att säkerställa att de utvecklade verktygen används till gagn för trafiksäkerhet.

  12. Lekgator - en analys av barnvänliga gator, Tyréns, 371 700 kr

    Många trafikmiljöer upplevs som osäkra för föräldrar, vilket resulterar i att barn skjutsas istället för att gå själva. Trots detta finns det exempel på gatuutformning i flera svenska städer som syftar till att skapa trygga och inbjudande miljöer för barn och unga. Projektet avser därför att undersöka utformningen av ”lekgator” med fokus på trafiksäkerhet och analysera effekterna av de olika utformningarna, genom egna analyser och sammanställningar av andra genomförda utvärderingar. 

  13. Säkrare stationer: Optimerade golvsystem förhindrar fallskador i kollektivtrafiken, KTH, 507 000 kr

    Gångtrafikanter löper 19 gånger högre risk att skadas allvarligt i en fallolycka än i en kollision, men relativt lite forskning har gjorts om rekonstruktioner av fallolyckor. Det saknas fortfarande en djupgående förståelse för gångtrafikanters fallskador samt metoder för att bedöma effektiviteten hos befintliga skyddslösningar.

    Detta projekt fokuserar på två mål:

    1. Förbättra finitelement humanmodeller för att exakt rekonstruera fallolyckor och få insikter om skadeuppkomst på vävnadsnivå.

    2. Utveckla en biomekaniskt baserad metod för att optimera ett energiabsorberande golvsystem och utvärdera dess skyddseffektivitet.

  14. Förstudie byggande av alternativa gång- och cykelvägar på fjälldestinationer, Härjedalens kommun, 432 000 kr

    Flödet av trafikanter har ökat radikalt i och med att fler väljer att flytta till och besöka våra fjälldestinationer, med detta så ökar också de trafikfarliga situationerna. Samtidigt så ökar också efterfrågan på leder både för skoter, cykel och längdåkning. I detta projekt vill vi genom ett utvecklat samarbete i en förstudie undersöka/utreda möjligheterna för ett byggande av kombinerade skoter-, längd- och GC-vägar i de mer centrala delarna av våra turistorter. Första steget är genomförande av en förstudie där olika aktörer bjuds in till workshops och intervjuer, med intresse att skapa trafiksäkrare miljöer på våra fjälldestinationer.

  15. Läkemedelsbehandlingar och risken för trafikolyckor bland äldre bilförare med diabetes, Karolinska institutet, 1 070 869 kr

    De senaste årtiondena har antalet äldre i Sverige ökat stadigt, en utveckling som inte förväntas avta. Med stigande ålder försämras dock hälsan och för bilkörning viktiga funktioner. Det finns ett behov av att studera olika faser av sjukdomar och samspelet mellan olika läkemedelsbehandlingar för att identifiera särskilt sårbara grupper så vi kan minimera risker ur både ett patient- och trafiksäkerhetsperspektiv.

     Detta projekt syftar till att öka vår kunskap om risken för trafikolyckor bland äldre bilförare med diabetes. Projektets mål är att fastställa risken vid insättning av antidiabetiska läkemedel, vid insättning av andra läkemedel som kan påverka körförmågan i samverkan med antidiabetiska läkemedel och att identifiera grupper som löper en högre risk än andra.

  16. Varför behövs max 30 km/h i trafikmiljöer med mixade trafikantslag, Folksam, 145 000 kr

    Trots tydliga rekommendationer om att det bör vara max 30 km/h i trafikmiljöer där oskyddade trafikanter rör sig frekvent har Sveriges städer och kommuner inte tagit någon tydlig ställning. Syftet med detta projekt är att belysa vikten av rätt hastighet där många cyklister och fotgängare rör sig och samtidigt verka för att nollvisionen uppnås. Vår bedömning är att en ny sammanställning av det underlag som finns skulle underlätta införandet av hastighetszoner och aktualisera behovet av bashastighet 30 km/h. Kommuner och städers behov av en ny sammanställning och vilka argument som krävs för att få igenom en sänkning kommer att belysas i sammanställningen. 

  17. Autobroms för lätta elfordon, LEVTEK Sweden AB, 500 000 kr

    Under de senaste åren har användningen av elektrisk mikromobilitet (små eldrivna fordon) ökat markant samtidigt ökar antalet olyckor med mikromobilitetsfordon, framförallt med elsparkcyklar och elcyklar. 

    Syftet med detta projekt är att undersöka Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) för lätta elektriska elfordon och därmed driva säkerhetsutvecklingen framåt. Fokus ligger på att testa och analysera specifikationer för autobroms för att bidra till robusta säkerhetslösningar som samtidigt inte kompromissar med förarens komfort och säkerhet.

  18. Enkelriktade cykelbanor - Hur kommer vi framåt? Sweco, 220 000 kr

    Med en ökad mängd cykeltrafik ökar även kraven på ett trafiksäkert och kapacitetsstarkt cykelnät. En väg att skapa detta är enkelriktade cykelbanor. Om befintligt system med dubbelriktade cykelbanor på ena sidan av gatan kompletteras och konverteras till ett enkelriktat system innebär detta en ungefärlig fördubbling av kapaciteten. 

    Syftet med projektet är att lyfta kunskapsnivån om vilka typer av övergångar mellan enkelriktade och dubbelriktade cykelbanor som fungerar bäst. Projektet vill hitta de bästa lösningarna för mixade system och skapa en idébank med typlösningar.

  19. Säkra skolvägar som en approach för fritidsresor? En studie av överföringspotentialen, WSP, 260 000 kr

    Fritidsresor – dvs. resor till exempelvis idrott, kulturutövande och andra fritidsaktiviteter – utgör en stor del av barns och ungdomars vardagliga mobilitet. Resor till skolan har i betydligt större utsträckning hanterats som en trafiksäkerhetsfråga – med särskilda insatser och åtgärder för att öka dessa resor till fots och per cykel och att göra dem säkrare.

    Mot denna bakgrund är syftet att undersöka om etablerade metoder för att öka trafiksäkerheten vid skolor (konceptet "säkra skolvägar") även kan tillämpas på andra resor för barn och unga. Genom att utforska potentialen för att bredda användningen av ett redan beprövat koncept kan en bedömning göras av dess överförbarhet till andra typer av målpunkter och resor. Detta kan i sin tur leda till en vidareutveckling av konceptet som inkluderar fler delar av trafikmiljön där barn och unga vistas.

  20. Storskalig hastighetsmätning med positioneringsdata, Tyréns, 348 000 kr

    Projektet syftar till att kartlägga samband mellan trafikmiljön och faktiska hastigheter på det kommunala vägnätet. Genom att använda positioneringsdata från fordon öppnas helt nya möjligheter att på systemnivå utvärdera och analysera fordonens hastigheter. Syftet med projektet är att identifiera på vilka gator i hela gatunätet i Malmö de faktiska hastigheterna överskrider skyltad hastighetsgräns. Den framtagna metoden ska kunna skalas upp.

  21. Kommunal handbok för införande av längre fordon (HCT), Tyréns, 297 000 kr

    Kunskapsnivån om trafikering av fordonståg upp till 34,5 meter (HCT) är generellt låg hos kommuner som beslutar om föreskrifter för trafikering av fordonen på det kommunala vägnätet. Projektet syftar till att först sammanfatta kunskapsläget hos kommuner och andra aktörer i branschen samt att underlätta dialogen mellan kommunerna och näringslivet. Projektet kommer paketera all information i en lättöverskådlig handbok med kunskap och förslag på riktning för kommuner med olika förutsättningar.

  22. Avfallshämtning i tätorter - skapar den trafiksäkerhetsproblem? Koucky&Partners, 140 400 kr

    Syftet med projektet är att öka kunskapen om vilka trafikrelaterade säkerhetsrisker som förekommer kring hushållsnära avfallshämtning, hur frekventa olyckor och ”nästan-olyckor” är i samband med sophämtning, vilka aktörer som kan påverka situationen och vilka åtgärder som kan öka säkerheten. Den ska vidare undersöka i vilken utsträckning trafiksäkerheten för avfallshämtning beaktas i fastighetsplaneringen särskilt i relation till komfort och närhet för de boende.

  23. Energianvändning och kostnader för säkra gångytor genom uppvärmning – förstudie, CIT Renergy AB, 393 800 kr

    Syftet är att öka kunskapen om energianvändning, klimatpåverkan och kostnader för halkfria gator och trottoarer genom uppvärmning. Detta för att på så sätt bidra med underlag som idag saknas för att kunna göra fullständiga faktabaserade effektanalyser av hur den typen av åtgärder kan minska olyckor och personskador bland fotgängare i samband med fallolyckor. I förlängningen är därför syftet att bidra till minskade samhälleliga kostnader, öka tryggheten i tätorten under vintertid, minska buller och utsläpp från snöröjning och tillgängliggöra infrastrukturen för hållbara transporter för alla.

  24. Detektion av extra utsatta oskyddade trafikanter, Xense Vision, 500 000 kr 

    Projektet avser att ta fram en produkt som kan detektera detaljer hos oskyddade trafikanter som gör att de kan anses vara extra utsatta för risk för i trafiken. Det gäller t.ex. cyklister och elsparkcyklister utan hjälm, långsamtgående personer, barnvagnar och barn.

    Till att börja med så avser produkten vara ett system som levererar statistik. I framtiden skulle även mer aktiv användning av detektioner av extra utsatta oskyddade trafikanter kunna bli aktuell. Det skulle då kunna handla om att dynamiskt ändra hastighet utefter närvaron av extra utsatta trafikanter. Även att styra trafikljus – t ex att förlänga tiden för grönt för gående när långsamt gående personer och barn finns vid övergångsstället, eller att skicka information om extra utsatta trafikanter till uppkopplade och automatiserade fordon.

  25. Strategiska rekommendationer för förbättrad trafiksäkerhet genom ökat medborgarperspektiv, SAFER/Chalmers tekniska högskola, 390 000 kr

    Omställningen till ett hållbart transportsystem kommer att kräva stora insatser, och med denna studie vill vi undersöka hur civila samhällsaktörer som till exempel idéburna organisationer kan nyttjas än mer strategiskt i denna process.

    En särskild aspekt vi vill undersöka är hur vi kan stärka trafikantens röst, "medborgarbenet", genom dialog och utveckling av strategier tillsammans med civilsamhällets aktörer. 

    Målet med projektet är att samla in fakta från centrala aktörer, både i Sverige och i Norden, för att genomföra en gapanalys och ta fram strategiska rekommendationer som visar hur civilsamhällets aktörer kan ta en större roll i det trafiksäkerhetsförbättrande arbetet, och omställningen till ett hållbart transportsystem, genom att lyfta och driva trafikantperspektivet – och även ytterligare stärka Sveriges roll som en ledare inom trafiksäkerhet och därmed stärka nationens varumärke, som en inspiratör och vägvisare för andra länder. 

  26. Biomekaniska korridorer: Bortom den manliga normen, Chalmers tekniska högskola AB, 647 200 kr 

    Kvinnor har traditionellt varit underrepresenterade i utvärdering av passagerarskydd i krockprovning vilket lett till högre risk för skador och dödsfall bland kvinnor. Den nuvarande enda tillgängliga krockdockan som representerar kvinnor motsvarar en liten kvinna (5:e percentilen) och är inte representativ för majoriteten av den kvinnliga befolkningen. Syftet med detta projekt är att utveckla biomekaniska responskorridorer som kan representera bredare delar av befolkningen, särskilt kvinnor, vilka kan fungera som validerings- och certifieringsmål för krockdockor och datormodeller av människor.

​Beviljade projekt 2023

Skyltfonden har hösten 2023 beviljat bidrag till 22 projekt, till en summa av 9 343 530 kronor för utveckling av trafiksäkerhetsförbättrande idéer.

  1. Elsparkcyklar och barn – olycks- och intervjustudie, VTI, 381 250 kr
    Syftet är att studera barns olyckor och skador som inträffar vid framförandet av elsparkcykel (eldrivet enpersonsfordon) samt att intervjua föräldrar och eventuellt barn kring användandet av elsparkcykel. På detta sätt kan ökad kunskap erhållas och i förlängningen en insikt om vilka eventuella förändringar som kan krävas för att minska antalet skadade barn på elsparkcykel.

  2. Nationell trafiksäkerhetskonferens – en förstudie, SAFER/Chalmers Tekniska högskola, 78 480 kr
    Tylösandsseminariet finns inte längre i det nätverkande formatet, och Trafikverkets årliga Resultatkonferens fortgår som digital efter pandemiåren och vi ser att möjligheten för branschen att gemensamt träffas inte längre finns i Sverige.  Vi ansöker om bidrag för att genomföra en förstudie för att utveckla en fullständig genomförandeplan för en stor nationell konferens och mötesplats för trafiksäkerhet i Sverige.

  3. Metod för kontroll av markförhållanden för vägräckesmontage, Svenska Väg- och Broräckesföreningen, 730 000 kr
    Vid räckesättning på befintliga vägar är kunskapen om vägkroppens beskaffenhet låg eller nästan obefintlig. Kontroll av markens lämplighet för det planerade vägräcket är central för att säkerställa funktionen.  Projektet ska resultera i en väl underbyggd rekommendation för en praktisk användbar metod att undersöka markens lämplighet för räckessättning. Resultatet ska kunna användas för teoretisk verifiering av nyanlagd vägkropp i förhållande till räckets angivna randvillkor.

  4. Tillämpning av dansk forskning om bygdevägar på Sverige, Sweco, 152 000 kr
    Syftet med projektet är att studera om danska resultat för studie av bygdevägars trafiksäkerhet är applicerbart i Sverige. I Danmark genomförs just nu en omfattande utredning av bygdevägar med medel från danska Trafikverket (Vejdirektoratet). De preliminära resultaten visar bland annat att ombyggnad av en befintlig väg till bygdeväg har en signifikant trafiksäkerhetshöjande effekt, även separat från andra åtgärder. Om dessa resultat är applicerbara på Sverige kan det användas för att pröva bygdeväg som åtgärd i framtida utredningar.

  5. Vidareutveckla verktyg och metoder för virtuell testning av bilsätens skydd mot skador vid bakifrånkollision, Lightness by design, 453 000 kr
    Projektets övergripande syfte är att säkerställa likvärdig utvärdering av trafiksäkerhet för kvinnor och män samt förhindra nackskador till följd av trafikolyckor, genom vidareutveckling av två fysiska och numeriska verktyg (SET) som representerar både en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna för användning i utökad krocktestning.

  6. Förstudie om trafiksäkerhet för små spädbarn – verktyg för utveckling av bilbarnstolar, Lightness by design, 273 000 kr
    Nyfödda skall färdas tryggt och säkert på sitt livs första bilresa, oavsett om de är förtidigt födda eller extremt små. Idag kan små nyfödda inte åka bil hem från BB på ett trafiksäkert sätt eftersom bilbarnstolarna inte utvecklats för att passa dem. Projektets specifika syfte är att förse tillverkare av bilbarnstolar med verktyg så att de kan utveckla passform och skydd för små spädbarn.

  7. Hur bör broddutdelning genomföras för att ge god effekt? Analys av faktorer som påverkar effekt och kostnadseffektivitet i samband med kommunala broddutdelningsprogram, Karlstads universitet, 760 000 kr
    Fallskador bland äldre utgör ett betydande folkhälsoproblem och är den främsta olycksorsaken till sjukhusvistelse i flertalet höginkomstländer. Denna ansökan utgör en fortsättning på ett forskningsprogram om kommunal broddutdelning som bedrivits 2019– 2023. Målet med detta fortsättningsprojekt är att identifiera vilka effektmodifierande faktorer som är av störst betydelse och ska i slutändan kunna bidra med ett robust och evidensbaserat underlag för beslutsfattande om utformningen av broddutdelningsprogram.

  8. Förstudie mobil testbädd, Asta Zero AB, 550 000 kr
    Projektet syftar till att bana väg för möjligheten att skapa mobila testbäddar och därmed stödja teknisk utveckling oberoende av geografisk plats. Med detta projekt vill AstaZero göra en förstudie och kartlägga vilka typer av tester som är möjliga att genomföra utanför testbana, både i allmän miljö och på avgränsat område. Fokus kommer ligga på att ta fram mobila lösningar för testning av AD/ADAS system men även beröra bredare verksamhetsområden AstaZero har spetskompetens inom; testövervakning, körscenarier och uppkoppling.

  9. Avsevärd olycks- och skadereduktion av oskyddade trafikanter med nya ADAS metoder och ny teknik, AstaZero AB/Terranet Tec AB, 614 000 kr
    Projektet syftar till att utveckla nya verifieringsmetoder för ADAS (Advanced driver assistance systems) för autonom bromsning AEB (Autonomous Emergency Braking) i tidskritiska olycksscenarion mellan oskyddade trafikanter och fordon vid låga TTC (Time To Collision), för att avsevärt minska antalet döda och allvarligt skadade oskyddade trafikanter.

  10. En innovativ ansats för att främja säkerhet hos gångtrafikanter och fotgängare, OICAN AB, 347 800 kr
    Projektet syftar till att förbättra äldres hälsa och välbefinnande genom att säkerställa skyddsförmågan för innovativa skyddskläder och höftskydd för att förhindra fallrelaterade skador hos bensköra. Något som i sin tur syftar till att minska skadestatistiken hos fotgängare och gångtrafikanter. Projektets mål är att fastställa krav på produktens energiupptagning för människor med benskörhet baserat på skadetolerans för utsatta kroppsdelar hos olika patientgrupper samt att etablera en process för datorstödd produktutveckling.

  11. Idéskrift – Hela byrummet! – ”Hur byrummen i dilemmazonen kan utvecklas till väl balanserade väg-/gaturum.”, SWECO, 650 000 kr
    Projekt ” Dilemmazoner eller livskraftiga byar” utvecklades till två delprojekt, en del som fördjupar sig inom regeltillämpning och dess påverkan på beslut vad avser hastighet och en del som inriktar sig på process, målbeskrivning och fysisk utformning av byrummen i dilemmazonen. Ansökan avser att fullfölja den genomförda förstudien och slutföra den i Idéskrift – Hela byrummet!, som beskriver:
    • hur processen kan involvera en lokal förankring i byalag
    • hur målbeskrivningen kan utvecklas och förankras i respektive tillämpning
    • hur en lämplighetsmatris kan visualiseras med stöd av några byar där två alternativa utformningar per by bildar underlag för illustrationerna.

  12. Metodutveckling för trafiksäkra godstransporter i centrumnära stadsmiljöer, Tyréns AB, 253 000 kr
    Projektet syftar till att undersöka trafiksäkerheten när transporter sker i centrumnära bilfria områden. Med bilfria områden menas områden med ingen eller begränsad trafik av motorfordon bortsett från transporter, oftast en gågata, cykelgata eller torgyta. Projektet ska resultera i en metod som kan användas för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter i centrumnära miljöer. En del av projektet är även att undersöka i vilken omfattning trafiksäkerheten försämras när transporter sker på till exempel gågator, gångfartsområden och andra områden med begränsning av fordonstrafik.

  13. Synbarhet av stållineräcken, Provia Vägmärkning AB, 406 000 kr
    Det är en dokumenterat stor påkörningsgrad på stållineräcken på 2+1-vägar. Detta medför, förutom nedsättning i mitträckets funktion, också stora kostnader för reparationer på både fordon och anläggning. Kostnaderna för omledning och riskerna för APV vid reparationer är också ett återkommande problem. För utförande av vinterarbeten i Bas Väg skulle ökade visuella markeringar av t ex stållineräckets ändförankringar vara en hjälpande faktor för plogbilsföraren. Hypotesen är att om räckena görs mer synliga kommer också antalet räckespåkörningar att minska. Detta är ett pilotprojekt i Sverige. Produkten kommer ursprungligen från Japan.

  14. Greppsäkra skor, RISE, 980 000 kr
    Att fabrikanter, återförsäljare och konsumenter kan identifiera greppvänliga skor driver utveckling av säkrare produkter och möjliggör väl underbyggda konsumentval. Vid samverkansmöte med skobranschen i SIS/Trafikverkets regi lyftes önskemål om en jämförande studie med försökspersoner för att undersöka hur de instrumentella mätningarna förhåller sig till dessa. I TRV 2021/115767 har en metod att med försökspersoner i gångramp utvärdera vinterskors grepp undersökts (avslutas i vinter). Vi ämnar i detta projekt ta metoden vidare genom att introducera asfaltunderlag för att efterlikna ftSS 657177:2023. En kombination av instrumentella metoder samt försökspersoner är fortsatt efterfrågat av branschen för ökad kunskap kring fotgängarnas halkning vid vinterväglag.

  15. Bidrar tajta tidtabeller till högre hastighet? Tyréns AB, 288 000 kr
    Syftet med studien är att studera vilken effekt tidtabeller har på bussars hastighet och därmed trafiksäkerheten. Vi vill undersöka om tidtabeller som optimerats utifrån realtidsdata kan få positiva effekter på trafiksäkerheten. För att tidtabellerna ska bli riktigt bra måsta man använda ett datadrivet arbetssätt. Syftet med denna studie är därför att visa på kraften i att använda realtidsdata för att lägga tidtabeller där inte bara punktligheten utan även trafiksäkerhet ingår som en parameter.

  16. Inventering av längre, skyltade cykelleder som inte är kvalitetssäkrade enligt Trafikverkets kriterier, Sweden by bike, 367 200 kr
    Idag finns ett antal äldre skyltade cykelleder som inte har genomgått Trafikverkets process (som tillkom år 2014) för kvalitetssäkring av cykelturismleder. Det innebär att det kan finnas sträckor längs skyltade leder som är trafikfarliga. Syftet med projektet är att inventera dessa cykelleder, både från skrivbordet och ute i fält, för att kunna hitta trafikfarliga sträckor och synliggöra resultatet för den som planerar sin cykelresa i Sverige.

  17. Utvärdering av motorfordonshastigheter förbi cykelöverfarter - före och efter reglering, Ramböll Sverige AB, 147 500 kr
    I rapporten ” Trafiksäkerhetsutvärdering av nya trafikregler för cykelöverfarter” skriven år 2018 utvärderades beteendemönstret hos trafikanter och cyklister på cykelpassager som reglerats om till cykelöverfarter. Syftet med detta projekt är att utvärdera effekten av omreglering av cykelpassager till cykelöverfarter, med hjälp av fordonsdata. Då studien som gjordes 2018 endast undersökte tre cykelöverfarter är det svårt att dra generella slutsatser gällande trafiksäkerheten för cyklister. Med hjälp av GPS-data finns idag möjlighet att bygga vidare på denna studie för att täcka fler överfarter, i syfte att få bättre svar på trafiksäkerhetseffekten av omregleringen.

  18. Here I go” – avancerade funktioner för VRU-medvetenhetsprotokoll i C-ITS, Högskolan i Halmstad, 555 000 kr
    Utveckling av kooperativa intelligenta transportsystem är en del av framtidsmobiliteten i Nollvisionen programmet. Bland olika C-ITS, Vehicleto-Anything (V2X)-kommunikation och varianter som Pedestrian-to-Anything (P2X) hjälper trafikanter att köra, åka eller gå säkrare. Det är fortfarande oklart hur sådana system ska implementeras och täcka stora antal användare på ett effektivt sätt. Målet med detta projekt är att utveckla en funktionell prototyp av ett optimerat, standardkompatibelt inbyggt system som hjälper dem att kommunicera sin status och avsikter till vägfordon och infrastrukturen inom stränga tids- och tillförlitlighetsbegränsningar. Sådant system kommer att monteras på cyklar, skotrar, motordrivna tvåhjulingar och reflekterande västar för fotgängare utan någon koppling till mobiltelefon.

  19. What Are the Key Characteristics and Trends in Electric Vehicle Crashes? (KeyNote), Chalmers Tekniska högskola, 300 000 kr
    The transition to vehicle electrification presents novel challenges to traffic safety, distinct from those posed by internal combustion engine vehicles (ICE) vehicles. However, research on EV safety, particularly studies grounded in real-world EV crash data, remains considerably limited on a global scale. This limitation impedes the development of effective safety countermeasures and strategies by road authorities and traffic agencies. This project seeks to address this knowledge gap by analysing traffic crash data in Sweden spanning from 2018 to 2023. The primary objective is to gain a precise understanding of the distinctive characteristics and emerging trends associated with EV-related crashes. The anticipated findings hold the potential to offer fresh perspectives and new insights into addressing safety concerns linked to EVs.

  20. Testbädd – interaktion mellan cyklister och bilister på högtrafikerad landsväg, Vättenrundan, 360 000 kr
    Syftet med projektet är att förbättra kunskapsläget om cyklisters och bilisters beteende på högtrafikerad landsväg och därmed öka trafiksäkerheten och minska olycksrisken för oskyddade trafikanter. Projektet kommer att utföras på vissa olycksdrabbade delar av motionsloppet Vätternrundans bansträckning för att se hur säkerheten för cyklister under Vätternrundan kan höjas. Men resultaten kommer att kunna appliceras på all typ av cykling för att höja säkerheten för cyklister i trafiken samt att utveckla fordonssystem för att detektera oskyddade trafikanter.

  21. Produktifiering och elektronikutveckling av airbagssystem för cykelbarnstolar, Cocoon Airbag Protection AB, 443 550 kr
    Cocoon är ett patenterat airbagsystem för cykelbarnstolar. Produkten är portabel och kan dockas på och av på baksidan av barnstolens rygg och öppnar upp sig som en skyddande bubbla kring barnet om rörelsemönstret matchar profilen för en olycka. Syftet med det föreslagna projektet är att produktifiera Cocoon genom att utveckla en elektronikdesign som underlättar cyklisk hantering. Inom ramen för det föreslagna projektet strävar vi efter att utveckla elektronikenheten som en modulär och utbytbar enhet, vars konstruktion underlättar självdiagnos av relevanta delar, indikering av systemets hälsa, utbyte av moduler när det behövs vid reparationer eller när systemet har utlösts i ett olycksscenario.

  22. Goda exempel på redovisning av säkerhetskultur inom företag och organisationer, Guidance to Zero AB, 253 750 kr
    Syftet med projektet är att lyfta och belysa goda exempel där företag har lyckats inkorporera trafiksäkerhet i sitt hållbarhetsarbete på ett framgångsrikt sätt. Företagen kommer från alla branscher men främst transportköpare, transportutövare och de som har en tjänst/service som kräver att personal reser tjänsten.

Särskilt beslut

  1. Utlandsfödda kvinnor – En förstudie om åtgärder för att underlätta körkortstagande och i förlängningen kommuners kompetensförsörjning, integration, jämställdhet och trafiksäkerhet, 738 200 kr
    Syftet är att genom en initiering av åtgärder för utlandsfödda kvinnor undersöka vad som kan vara framgångsfaktorer för att ta körkort med behörighet B, inom ett fåtal år efter att de anlänt till Sverige. Förstudien genomförs i två kommuner i norra Sverige där ett stort behov av arbetskraft finns på grund av den så kallade gröna revolutionen, och som kan förväntas skapa behov av/krav på körkort.


Skyltfonden har våren 2023 beviljat bidrag till 17 projekt, till en summa av 7 829 212 kronor för utveckling av trafiksäkerhetsförbättrande idéer.

  1. Verifiering testprocedur: Felanvändning som säkerhetskriterium vid bilbanstolstestning, Folksam, 188 912 kronor
    Projektet syftar till att verifiera Folksams testprocedur för bilbarnstolar (av oberoende part) som nu inkluderar potentiell felanvändning som kan uppstå vid montering och fastsättning av barnet som ett säkerhetskriterium. Målet är att säkerställa att testproceduren ger bra poäng till de bilbarnstolar som har hög säkerhet. Med resultatet kan vi verka för att inkludera felanvändning som en del i konsumenttester och i förlängningen som krav vid utveckling av bilbarnstolar.

  2. Effektiv identifiering av misskötsel av elsparkcyklar och elcyklar och underhållsbehov av cykelinfrastruktur,
    Chalmers Tekniska Högskola, 790 000 kronor

    Den 16 februari 2023 antog Europaparlamentet en resolution som lyfter fram cyklingens centrala roll i samhället och som syftar till att fördubbla cykelmilen till 2030. Det föreslagna projektet syftar till att utveckla en kostnadseffektiv anomalidetektor för missbruk av e-skotrar och e-cyklar, som kan upptäcka alkoholpåverkan, fortkörning och tandemkörning. Projektet kompletterar fordonets sensorpaket med en prototyp (en knytnävsstor låda) som består av en edge-AI-modul som utnyttjar en förtränad maskininlärningsalgoritm,  för att med hög noggrannhet och i realtid identifiera olagligt eller farligt körbeteende.

  3. Bältning av omhändertagen vid färd i baksätet i polisbil,Statens väg och Transportforskningsinstitut, 350 000 kronor
    Syftet med föreliggande studie är att utveckla ett koncept med tillhörande prototyp för att på ett säkert sätt kunna bälta omhändertagna personer som ska transporteras i baksätet på en polisbil. Lösningen ska göra att såväl den omhändertagna som medföljande polis kan resa säkert och att polisen även skyddas från eventuella angrepp som slag, sparkar, spott etcetera. I dagsläget är inte detta alltid fallet då medföljande polis ibland behöver säkra att den omhändertagna inte gör sig själv eller andra illa under färd genom att fixera personen mot B-stolpen.

  4. Spraytestning i Euro NCAP, AstaZero AB, 550 000 kronor
    För att öka tillverkarnas incitament att skynda på utvecklingen av tillförlitliga sensorlösningar så skulle tester med stegvis ökande svårighetsgrad genom försämrad sikt vara en väg att gå. Att få ett betyg i en NCAP-rating som talar om att bilens system presterar bättre än konkurrenten skulle vara belöningen för den utvecklingen, utöver den uppenbara vinsten i att fler olyckor och risksituationer kan undvikas. AstaZero vill med detta projekt försöka hitta sätt att särskilja olika bilars prestanda vid sänkta siktförhållanden mer än bara funktion/inte funktion.  Metoden kan sedan ligga till grund för det arbete *Euro NCAP vill göra för att utmana biltillverkarna till att även utvärdera sina fordon i sämre förhållanden än de som är standard idag.

  5. Utvärdering av mätmetoder för HMI bedömning av fordon - EURO NCAP HMI,AztaZero AB, 941 000 kronor
    Syftet med projektet är att värdera framtagna mätmetoder för bedömning av HMI aspekter i nya fordon utifrån ett samarbete mellan forskare och myndigheter i Australien och Euro NCAP HMI gruppen. Detta görs för är att öka säkerheten i interaktionen mellan förare och instrumenteringens design i fordonet. Idag saknas beprövade metoder för att utvärdera graden av säkerhet vid interaktionen utav dessa system. När detta kan göras kan Euro NCAP utveckla sina protokoll för konsumentbedömning.

  6. Korsning mellan gångtrafik och cykeltrafik. Vilka typer fungerar väl trafiksäkerhetsmässigt?, SWECO Sverige AB, 218 000 kronor
    För att få fler att cykla är såväl framkomlighet som trafiksäkerhet viktiga faktorer. Syftet med projektet är att lyfta kunskapsnivån om vilka korsningstyper mellan cyklande och gående samt mellan cyklande i olika riktningar som fungerar bäst ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. För att ge ett ökat stöd till planerare och vid framtida utveckling av handböcker behöver kunskapen om korsningstypernas effekter ökas. Resultatet från studien kan komma att användas vid utformning av korsningar mellan gående och cyklister av såväl kommuner som Trafikverket.

  7. Digital undervisningsfilm för att sprida forskningsresultat och trafiksäkerhet till ungdomar som kör eller färdas i mopedbil och A-traktor, VTI, 308 000 kronor
    Syftet med projektet är att göra en informativ film som medvetandegör olika risker utifrån befintliga filmer från krocktesterna med A-traktor och mopedbil. Filmen ska kunna användas av flera aktörer i samhället, exempelvis finns ett behov inom trafikskolorna, högstadie- och gymnasieskolor samt i kommunernas arbeten kring motorburen ungdom. I filmen ska fakta ingå som erhållits i forskningsprojekt, samt medicinsk kunskap om vad som händer med människan i liknande kollisioner.

  8. Motorcyklisters skadeutfall mot räcken som har underglidningsskydd,
    Strandroth Consulting AB, 129 600 kronor
    I syfte att förbättra säkerheten av räcken har ett så kallat underglidningsskydd tagits fram. Det är ett skydd som monteras på ett stålräcke i syfte att förhindra att en motorcyklist kör eller glider in i räckesstolparna. Detta typ av räcke har inte implementerats i Sverige i stor skala, men det har det däremot gjorts i bland annat i Australien. I ett pågående projekt finansierat av Skyltfonden (diarienr TRV 2022-112133) undersöker vi skadeutfallet bland motorcyklister som skadats mot olika typer av räcken i Sverige. Syftet med detta projekt skulle därför vara, att som komplement till det pågående projektet, även undersöka om räcken med underglidningsskydd bidrar till ett lindrigare skadeutfall bland motorcyklister i Australien.

  9. Där regler och beteenden skiljer sig åt, Tyréns Sverige AB, 207 000 kronor
    Detta projekt adresserar en mycket vanligt förekommande situation där den vanligaste nuvarande utformningen antagligen inte kan anses vara acceptabel men där gängse åtgärdsförslag är för dyrt för att införas i den omfattning som antagligen skulle krävas. Syftet med projektet är att undersöka om dissonansen mellan regler och beteenden påverkar trafiksäkerheten negativt samt hur omfattande problemet är. Projektet syftar också till att undersöka om förtydligande reglering kring väjningsrelationer kan ha en trafiksäkerhetshöjande effekt och om enkla åtgärder kan hjälpa och ge förslag på sådana.

  10. Supersäker cykelväg - Prioritering av drift och underhåll, AFRY, 312 000 kronor
    Projektet syftar till att förbättra trafiksäkerheten på prioriterade cykelstråk genom att bidra till ny kunskap och en ökad samsyn kring standard av drift och underhåll. Förutsättningarna för olika väghållares prioritering gällande drift och underhåll studeras med särskilt fokus på regionala huvudcykelstråk, i Skåne kallade ”supercykelvägar”.

  11. Utveckling av konceptet Trafiksäkerhetsavtryck för att möjliggöra en bred tillämpning i privat och offentlig sektor, SWECO Sverige AB, 1 000 000 kronor
    Syftet med projektet är att skala upp det tidigare framtagna konceptet (vidareutveckling av Skyltfondsprojektet Trafiksäkerhetsavtryck (TRV 2020/105973) och ta fram ett praktiskt tillämpbart verktyg som en offentlig eller privat aktör kan använda för att analysera och minska sitt eget TSA. Målet med projektet är att ha ett verktyg redo för att en organisation ska kunna följa upp sitt TSA och därigenom aktivt arbeta för att minska det.

  12. Cykel bilkollision - utveckling av ny provning för huvudskydd,
    Hövding Sverige AB, 563 500 kronor

    Projektet syftar till att utveckla en testmetod som utvärderar hur väl hjälmar och andra huvudskydd skyddar cyklister som blir påkörda av eller krockar med bilar. Det finns ett flertal test som jämföra cykelhjälmars skydd i olyckor med lägre våld, bland annat Folksams test av cykelhjälmar som motsvarar en hastighet vid islag på cirka 20 km/h. Befintliga test representerar troligen inte ens en kollision med bil vid 40 km/h. Projektet kommer utgå från en tidigare utvecklad metod att med datorkraft simulera olyckor där cyklister blir påkörda av bil för att beskriva hur cyklistens huvud belastas under olyckan. Resultaten kommer definiera islagshastighet, riktning och läge på huvudet i förhållande till underlaget, samt var på bilen islaget sker.

  13. Detektion av plötslig kardiovaskulär sjukdom hos förare, en genomförbarhetsstudie, Chalmers, 430 000 kronor
    Sverige har det rapporterats att 10 % av de årliga dödsfallen beror på sjukdom hos föraren. Majoriteten av de dödsfall som orsakats av medicinska tillstånd beror på hjärt-kärlsjukdom. Att kunna upptäcka och hantera dessa plötsliga händelser skulle hjälpa oss att gå mot nollvisionen. Syftet med detta projekt är att undersöka möjligheten att detektera plötsliga kardiovaskulär sjukdom hos förare, inklusive hjärtinfarkt, plötsliga hjärtstopp och synkope genom att mäta hjärtfrekvens via sensorer i fordonet.

  14. Gravidas bältesanvändning: vilken påverkan har olika typer av komfortprodukter vid en eventuell krock, Chalmers, 409 200 kronor
    Det finns idag ingen samlad kunskap av sk ”komfortprodukter” som marknadsförs till gravida kvinnor som ett komplement till bilens bältessystem. Vi vet att dessa produkter ofta medför att bältet placeras på ett mindre gynnsamt sätt och medför ökat slack. Syftet med projektet är att genom simuleringar av olika typer av komfortprodukter bekräfta slutsatserna från de mekaniska slädproven i Skyltfonden-finansierade projektet (TRV 2020/106841).

  15. Trafiksäkerhet vid skolor - utformning av bilfria zoner, AFRY, 282 000 kronor
    Andelen barn som går och cyklar till skolan har minskat de senaste decennierna och allt fler vuxna skjutsar sina barn i bil till skola och fritidsaktiviteter. Trafiksituationen runt skolor upplevs ofta som stökig och otrygg. En stor bakomliggande faktor är den biltrafik som förekommer inom området. Projektet syftar till att göra en kunskapssammanställning som ska vara till stöd för de som arbetar med den här typen av frågor, dels utformning, dels resvaneförändringar. Projektet syftar även till att lyfta andra fördelar som kommer med den förändrade trafiksituationen vid skolor som exempelvis bättre luftkvalitet, lägre bullernivåer med mera.

  16. Ny cykelbana med fallvänlig asfalt, RISE, 950 000 kronor
    Projektet kommer framställa cykelbanor med fallvänlig asfalt som uppvisar mycket goda egenskaper både vad gäller stötdämpningsförmåga, hållbarhet och cyklisters acceptans. Tanken är att anlägga två teststräckor i anslutning till befintliga cykelbanor. Tillverkningen av den ena skall ske på samma sätt som i Uppsala, dvs där gummigranulaten förbehandlades med bitumen kvällen innan läggning i ett ångturboverk (ett semimobilt asfaltverk) och sedan blandades med aggregat + bitumen till färdig massa i ångturbon.  Tillverkningen av den andra teststräckan skall ske genom att gummit förbehandlas med bitumen i ångturbon men blandas sedan med aggregat + bitumen till färdig massa i ett vanligt asfaltverk. Detta för att underlätta storskalig tillverkning av fallvänlig asfalt i framtiden.

  17. Effektutvärdering av viltolyckor, VTI, 200 000 kronor
    Hypotesen är att de som kört (eller sett annan köra) viltsimulatorn har lägre olycksinblandning, lindrigare olyckor, och färre incidenter än de som inte kört (eller sett annan köra) viltsimulatorn. Denna fördelning kan också se olika ut beroende på kön och åldersgrupp. Syftet med projektet är att utvärdera effekten av att ha kört, eller sett någon annan köra, Älgskadefondens viltsimulator, med avseende på sedermera viltolyckor och incidenter.

Beviljade projekt 2022

Skyltfonden har hösten 2022 beviljat bidrag till 14 projekt , till en summa av 5 700 120 kronor för utveckling av trafiksäkerhetsförbättrande idéer.

  1. Hållbara hastigheter – uppföljning av instegskrav, VTI, 354 900 kronor
  2. Motorcyklisters skadeutfall i olyckor med vägräcken samt skillnader i skaderisk mellan olika räckestyper, Strandroth Consulting AB, 438 350 kronor
  3. Validering av FIA RS Index manual för bussbolag speditionsföretag samt hyrbils företag, AFRY, 364 500 kr
  4. Prediktionsmodeller vid ökad gång och cykling,
    FOT (Fotgängarnas förening), 145 000 kronor
  5. Nystart för Åka säkert - tillgängliggöra kunskapsstöd för trafiksäker färd i bil för barn med funktionsnedsättning, Mobilitetscenter, 933 000 kronor
  6. Effektivare ”snödjupsmätning” för en bättre snöröjning,
    Östersunds Kommun, 78 000 kronor
  7. Jämförande analys av cykelgator och utformningens betydelse för trafiksäkerhet ochtrygghet, Sweco Sverige AB, 196 000 kronor
  8. Cyklisters hastighet på sträcka. Hur skapas en trafiksäker miljö som kan hantera en allt högre hastighetsspridning bland cyklande?, Sweco Sverige AB, 240 000 kronor
  9. Replay traffic – Visualisering och upptäckt av trafiksituationer ur stora datamängder, XNS Vision AB, 440 000 kronor
  10. Bältesprodukter riktade till barn – kartläggning samt testning av hur dessa fungerar vid krock, Stiftelsen Chalmers Industriteknik, 380 000 kronor
  11. Isgreppindex för vinterskor, RISE, 505 000 kronor
  12. Gravidas Bältesanvändning – Vem äger frågan?
    Stiftelsen Chalmers Industriteknik, 278 300 kronor
  13. Inspel till nytt legalt instrument om säker användning av automatiserade fordon,
    RISE, 597 160 kronor
  14. Dilemmazoner eller livskraftiga byar (TBO) på landsbygd som stöder aktiv mobilitet, VTI, 750 000 kronor

Skyltfonden har våren 2022 beviljat bidrag till 11 projekt till en summa av 3 458 000 kronor för utveckling av trafiksäkerhetsförbättrande idéer. 

  1. Tydliggöra GC-banans läge i vinterväglag, Skellefteå kommun, 500 000 kronor
  2. Dynamisk avsmalning, Sagaz AB, 600 000 kronor
  3. Cykelolyckor i arbetslivet, KB Science AB, 183 000 kronor
  4. Insiktsinriktad online blåljusutbildning, Iamsafe konsult AB, 150 000 kronor
  5. Piggiga pendlare: Förutsättningar för ökad användning av vinterdäck på cykel, Lunds Tekniska Högskola, 290 000 kronor
  6. Halkegenskaper för nya beläggningsmaterial,
    RISE Research Institutes of Sweden, 505 000 kronor
  7. Sakta i backarna (dynamisk broms rollatorer),
    Stiftelsen Chalmers Industriteknik, 380 000 kronor
  8. Fordons placering i flerfältiga cirkulationsplatser, COWI AB, 300 000 kronor
  9. Prototyp och produktifiering av elektroniskt balansstöd-system för lastcyklar vid låga hastigheter, Ictech AB, 200 000 kronor
  10. Mobilitet på lika villkor: Fordonsanpassningar, infrastruktur, elbilar, laddstationer, Stiftelsen Chalmers Industriteknik, 190 000 kronor
  11. Cykeltrafikregler, JS Konsult, 160 000 kronor

Kontakta oss

Om du har frågor om Skyltfonden.

Skyltfondens förvaltning