Frågor och svar för appen Mina tåg
Med Trafikverkets app "Mina tåg" får du information om din tågresa direkt i mobilen. På denna sida har vi samlat frågor och svar om appen.
Varför har ni tagit fram en app?
Syftet är att kunna ge tillgänglighetsanpassad trafikinformation i mobilen och förbättra alternativen för resenärer med olika typer av funktionsnedsättning. Appen fungerar som ett komplement till övriga trafikinformationskanaler.
Hur har den tagits fram?
Appen har tagits fram i samarbete med bland annat Synskadades Riksförbund, Dyslexiförbundet och Afasiförbundet. Den har även testats av målgruppen under hösten och vintern i syfte att säkerställa kvalitet och för att få in synpunkter innan lanseringen.
Hur är informationen tillgänglighetsanpassad?
Exempelvis är färgtemat valt för att få så stor kontrast som möjligt: svart bakgrund och gul text. Det går även att byta till ett ljust tema. Innehållet är anpassat för att både kunna läsas och läsas upp på ett tydligt sätt. Symbolerna som syns vid till exempel förseningar och förändringar är samma som i vår nya design för de dynamiska skärmarna på stationerna, även dessa är tillgänglighetsanpassade.
Hur fungerar appen?
Du kan söka fram och spara det tåg som du ska åka med, sedan går det att ta del av aktuell trafikinformation för de tåg du sparat. Om din resa har tågbyten behöver du spara varje sträcka/tåg för sig. Du kan söka fram avgångar från alla tågbolag, för resor inom Sverige.
Informationen i appen uppdateras samtidigt som skyltarna på stationen vid till exempel förseningar eller spårändringar.
Här går det att läsa mer om hur du laddar ned appen och hur den fungerar:
Mina tåg – tillgänglighetsanpassad app för trafikinformation järnväg
Så här använder du appen Mina tåg
Hur gör jag för att få trafikinformationen uppläst?
Får att få trafikinformationen uppläst behöver du använda någon av de inbyggda funktioner som finns i telefonen till exempel VoiceOver eller skärmläsning på iOS, eller TalkBack på Android.
Vad menas med att det är en så kallad webbapp?
Det innebär att det är en webbsida men att din telefon kan hantera den som en app. Se här hur du installerar appen på din telefon.
Mina tåg – tillgänglighetsanpassad app för trafikinformation järnväg
Fungerar appen även på datorn?
Den är framtagen och anpassad för telefonen först och främst, men går även att öppna i webbläsaren på en dator.
Varför får jag inte pushnotiser vid till exempel en spårändring?
Det går tyvärr inte att få pushnotiser med den tekniken vi använder i appen.
Varför kan jag inte använda appen som en reseplanerare?
Appen är framtagen för att på ett enkelt sätt få trafikinformation om sitt tåg, biljettköp görs hos tågbolagen.
Var hämtar ni er trafikinformation?
All data hämtas från Trafikverkets öppna API som innehåller information från både tågbolagen och Trafikverket. Samma data används även i Trafikverkets övriga kanaler, till exempel digitala skyltar, utrop och webbplats.
Vad planerar ni för kommande utveckling i appen?
Vi planerar till exempel att lägga till tågens tidtabeller och göra så att det går att söka fram ankomster och avgångar per station.
Hur gör jag om jag vill lämna synpunkter?
Har du synpunkter på appen eller har upptäckt något fel får du gärna skriva till oss via vårt kontaktformulär eller ringa oss på 0771-921 921.
Till kontaktformuläret (annan sida)