Logga in
Logga in

Västra Götaland E6 Stenungsund - skredet: Omledning och återuppbyggnad

I september inträffade ett skred i höjd med Stenungsund vilket påverkar infrastruktur i området, främst E6. Här informerar vi löpande om hur vi hanterar omledning av trafiken samt hur vi arbetar med återbyggnaden.

Vad?

Efter att skredet gick har vi byggt upp och arbetat med omledningsvägnätet samtidigt som återuppbyggnaden av E6 har pågått.

Varför?

Natten till den 23 september 2023 inträffade ett stort skred utanför Stenungsund som får stor påverkan på infrastruktur i området.

Nuläge

E6 är öppen för trafik igen sedan 03.15 den 5 juli 2024.

Om projektet

  • Två inriktningar

Sedan skredet utanför Stenungsund inträffade arbetar Trafikverket intensivt med två inriktningar. Dels med fokus på trafiksituationen med de frågor som omledningarna innebär och dels med fokus på att återställa vägarna.

Robust omledning

Organisationen som arbetar med Robust omledning hanterade initialt den akuta händelsen vid skredområdet, men fokuserar nu på att få till en robust omledning. Den rekommenderade omledningsvägen är att köra via E45, väg 44 och väg 678.

Karta över omledningen vid Stenungssundsmotet (pdf, 867kB)

E6 förbi Stenungsund är nu öppen för trafik och vi arbetar med att återställa omledningsvägarna.

Projekt Återuppbyggnad E6

Redan första veckan efter att skredet skedde inrättade Trafikverket en projektorganisation som kommer att arbeta med återuppbyggnaden av E6 förbi Stenungsund.  Återbyggnaden av E6 är ett speciellt projekt för Trafikverket där vi detaljprojekterar och bygger samtidigt.

Arbetet med att återuppbygga E6 förbi Stenungsund är prioriterat för Trafikverket. 

Detta har vi gjort:

  • Omfattande geotekniska undersökningar, provtagningar och mätningar i området för att få kännedom om påverkan i marken efter skredet.
  • Sammanställt och utvärderat en stor mängd geotekniska prover inför val av grundläggningsmetod.
  • Utfört undersökningar och prover kopplat till miljö.
  • Skredsäkrat område för att kunna bygga upp E6.
  • Arbetat med grundläggning genom installation av kalkcementpelare samt lättfyllnad i form av skumglas.
  • Sammanställt och utvärderar en stor mängd geotekniska prover.
  • Gjort undersökningar och tagit prover kopplat till miljö.
  • Färdigställt av- och påfartsramper  och linjemålat.
  • Vi öppnade för trafik den 5 juli 2024, drygt nio månader efter att skredet hade gått.

Nuläge:

  • Vi arbetar med återställandet av Kärrbäcken.

Så byggdes E6 i Stenungsund

Filmen visar utvecklingen i vägområdet från det att skredet hade gått den 23 september 2023 till juni 2024, några veckor före invigningen, då vägen nästan var klar. Efter att skredet hade gått fick väldigt få människor vistas i området och allt var som i ett fruset ögonblick, asfalten uppbruten, fordon som blivit demolerade och kvarlämnade och den omkringliggande marken i tumultartad kaos. När området var säkrat vidtogs en rad åtgärder, geotekniska prover togs, mätutrustning placerades ut och skredsäkringen gjordes. Efter att beslut tagits om vilken grundläggning som skulle användas startade provborrningar med kalkcementpelare. När grundläggningen var klar och vägbanken uppbyggd asfalterades hela sträckan på 400 meter.

Nyheter om skredet vid Stenungsund

Så fungerar kvicklera

Den 23 september 2023 gick ett skred på E6 i Stenungsund som gav stor påverkan på infrastrukturen och miljön i området. Sedan skredet inträffade arbetar Trafikverket intensivt med två inriktningar. Dels med fokus på trafiksituationen med de frågor som omledningarna innebär och dels med fokus på att återställa vägarna. Trafikverket arbetar med att bygga upp E6 igen som beräknas vara körbar igen någon gång under sommaren 2024.

Tidslinje

E6 öppnade för trafik den 5 juli 2024.