Östergötland E22, Förbifart Söderköping, ny väg
Förbifart Söderköping är en del av vårt arbete att bygga säkrare vägar. Den nya sträckningen av E22 blir mötesfri med tre-fyra körfält och bidrar till en ökad framkomlighet både lokalt och längs kusten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
E22 är en nationell väg som även ingår i det europeiska vägnätet. Vägen utgör en pulsåder för fjärrtrafik i den sydöstra delen av Sverige. Delen av E22 vid Söderköping har också en regional funktion för pendlingstrafik, det är en länk till skärgården och utgör också huvudled för den lokala trafiken.
E22 är en av våra större vägar i landet och sträckan vid Söderköping är högt trafikerad. Det är en av anledningarna till att vi bygger om till mötesseparerad 2+2- och 2+1-väg med mitträcke. Att ta bort mötande trafik är ett av de allra mest effektiva sätten att undvika allvarliga olyckor. Mitträcken räddar cirka 65 liv varje år.
Räcken sätts även upp för att få god framkomlighet, eftersom högre hastigheter tillåts på vägar med mitträcken. När vi har byggt klart förbifart Söderköping kommer hastigheten bli 100 km/timmen längs sträckan.
Fakta om projektet
Från Söderköping och norrut bygger vi en separat gång- och cykelväg. Gång- och cykelvägar i kombination med säkra passager gör att även cyklister och fotgängare säkert kan trafikera och korsa vägen. Det ska vara säkert i trafiken även om du inte sitter i en bil.
På sidan av vägen sätter vi upp räcken där det behövs och rensar från träd och stora stenar. Det minskar skaderisken om man råkar köra av vägen. Sidoräcken räddar cirka 18 liv per år.
Viltstängsel byggs längs hela sträckan, totalt cirka 20 km, vilket i kombination med djurpassager används för att minska antalet viltolyckor längs den nya vägsträckningen för att förebygga viltolyckor. Trots viltåtgärder finns alltid en risk att vilt ändå kan ta sig upp på vägarna och därför måste man som förare alltid vara uppmärksam och anpassa hastigheten.
Vi bygger löpande om vägar så att de blir säkrare. Rätt hastighet är helt centralt för att minska antalet omkomna och allvarligt skadade i vägtrafiken.
När vi bygger om till mötesseparerad 2+2- och 2+1-väg förbi Söderköping kommer vi att kunna höja hastighetsgränsen till 100 km/timme. Vägens utformning bestämmer vilken hastighet en väg bör ha.
På vägar utan mitträcke är risken för allvarliga mötesolyckor betydligt högre. På den typen av vägar är lägre hastighet ett effektivt sätt att rädda liv. En kollision i 80 km/timmen istället för 90 km/timmen gör att risken att omkomma minskar med 40 procent.
Korsningar är generellt sett riskfyllda. Där behöver man vara extra uppmärksam och anpassa hastigheten. Som trafikant är det viktigt att vara riskmedveten i trafiken och visa hänsyn till medtrafikanter.
Längs den nya sträckningen av E22 Förbifart Söderköping kommer samtliga korsningar vara planskilda. Det går alltså endast att passera E22 i en tunnel eller på en bro.
Det kommer heller inte finnas några in-/utfarter direkt till E22 utan all trafik som ska åka in eller ut från E22 kommer göra det vid någon av de fyra trafikplatserna vi ska bygga.
Tidsplan
Öppningen för trafik skjuts från 2027 till 2028.
Det är vår plan att börja bygga den nya vägen under hösten 2026.
Vi planerar Den tidigare Skärgårdslänken är inkluderad i vägplanen.
Nyheter
För dig i branschen
Vi ska använda ett, för oss på Trafikverket, nytt arbetssätt när vi bygger E22 Förbifart Söderköping. Det innebär att vi arbetar i en integrerad organisation med våra leverantörer och styr entreprenadens genomförande tillsammans utifrån vad som är bäst för projektet.
Arbetssättet har ursprungligen tagits fram i Australien, men har även använts i exempelvis Finland.
Vi kommer att erbjuda projektörer med erfarenhet och förmåga att projektera komplexa entreprenader till dialogmöten. Vi vill gemensamt med branschen resonera kring hur vi kan skapa förutsättningar för att nå gemensamma projektmål och skapa bra förutsättningar i allianskontrakt för E22 Förbifart Söderköping.
Dialogmötena sker under i början av 2025.
Frågor och svar
Vi kommer att bygga en akvedukt, där E22 leds under Göta Kanal.
Fyra alternativ för hur E22 ska passera Göta kanal har diskuterats tidigare: Tunnel, båtlyft, högbro och öppningsbar bro.
Vinsterna blir stora både för framkomligheten och för miljön, i och med att trafiken flyttas ut från tätorten. Eftersom betydande delar av den nuvarande genomfartstrafiken flyttas ut till den nya förbifarten minskar både utsläpp och buller.
Vägen kommer att övergå i kommunal väghållning. Troligtvis kan den förändras och anpassas till vägens nya funktion, stadsgata, när förbifarten är byggd.
Återställningsarbeten kan dock påbörjas först när förbifarten är klar och tagits i bruk.