Uppsala Fyra spår Uppsala
Ostkustbanan ska byggas ut mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Det ska bli smidigare att ta tåget, fler avgångar att välja på och säkrare ankomsttider.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Stockholm är en av Europas snabbast växande huvudstadsregioner, och det gäller särskilt stråket Uppsala – Stockholm. Tillväxten ställer i sin tur höga krav på infrastrukturens kapacitet. Trafiken på Ostkustbanan i rusningstid är idag så intensiv att kapacitetstaket vid vissa tidpunkter är nått för vad den befintliga järnvägen klarar av.
Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda en utbyggnad med ytterligare två spår och nya stationer på sträckan mellan Uppsala Centralstation och länsgränsen mot Stockholm.
Fyra spår Uppsala ger förutsättningar för hållbara person- och godstransporter. Regionen växer och både regionaltåg, fjärrtåg och godståg ska få möjlighet att öka sin turtäthet på den befintliga järnvägen. När två spår blir fyra kan fler tåg gå tätare och punktligare.
En spårutbyggnad ger möjlighet att hantera pendeltågstrafik och fjärrtrafik åtskilt och därmed kan också nya stationer längs sträckan byggas, vilket ligger i linje med kommunernas planering.
Områdesinformation
Här nedan hittar du information som berör just ditt område.
Fördjupning
Här kan du läsa mer om projektets bakgrund och hur vi arbetar med projektet.
Åtgärdsvalsstudien ABC-stråket Uppsala, Sigtuna och Knivsta kommun avslutades 2017
År 2017 avslutades arbetet med åtgärdsvalsstudien ”ABC-stråket Uppsala, Sigtuna och Knivsta kommun. Uppsala och Stockholms län”. Studien resulterade i ett övergripande mål att öka tillgängligheten till, genom och inom ABC-stråket och binda samman de olika delmarknaderna för att kunna dra nytta av tillväxtpotentialen i stråket. Åtgärdsvalsstudien finns att ta del av via Trafikverkets diarium. Använd denna länk för att begära ut allmän handling. Ange ärendenummer TRV 2017/20977.
Staten, Region Uppsala, Uppsala kommun samt Knivsta kommun har tecknat avtal om utbyggnad av Ostkustbanan
Staten, Region Uppsala och Uppsala respektive Knivsta kommun har tecknat avtal om en utbyggnad av Ostkustbanan. Staten åtar sig att bygga ut järnvägen till fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm tillsammans med två nya stationer vid Bergsbrunna (Uppsala) och Alsike (Knivsta). Kommunerna, i sina respektive avtal, åtar sig att planera för 33 000 nya bostäder i Uppsala och 15 000 i Knivsta.
Fyra spår Uppsala ingår i Nationell plan för transportsystemet
Den 31 maj 2018 fattade regeringen beslut om nationell plan för transportsystemet 2018–2029, där en utökad kapacitet till fyra järnvägsspår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm ingick. Trafikverket fick då i uppdrag att utreda och bygga ut Ostkustbanan till fyra spår inklusive två nya stationer mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm.
En projektorganisation planerar upp arbetet med att bland annat ta fram järnvägsplaner
I arbetet med att ta fram planerna ska olika alternativ utredas och analyseras för var någonstans de nya järnvägsspåren på bästa sätt kan placeras. Arbetet med en järnvägsplan tar flera år.
I järnvägsplanerna beskriver vi Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränen
Vi beskriver vilken mark som behövs för nya spår och vilka åtgärder som måste vidtas för att skydda närmiljön. Planerna ska även visa en möjlig teknisk lösning för en ombyggnad av Uppsala Resecentrum.
Ett flertal samråd genomförs för att få in synpunkter
Efter hand som arbetet med järnvägsplanerna går framåt genomförs ett flertal samråd för att fånga in synpunkter från kommuner och allmänhet. Efter hand blir det tydligare var de nya spåren ska ligga. Det är först då som vi i detalj vet vilka fastighetsägare som berörs och i vilken omfattning.
En miljökonsekvensbeskrivning behandlar vad utbyggnaden av järnvägen innebär för människor, djur och miljö
Till järnvägsplanerna hör också en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som behandlar en rad frågor om vad bygget av Fyra spår Uppsala innebär för såväl människor och djur som för växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö.
Nyheter
Tidsplan söder Bergsbrunna - Uppsala C
Här kan du läsa mer om delsträckans tidsplan.
Samråd 19 oktober - 12 november 2020 inför beslut om betydande miljöpåverkan Söder Bergsbrunna - Uppsala C
Vi presenterade förutsättningar inom utredningsområdet och bjöd in till samråd för att samla in mer kunskap till den fortsatta processen. Länsstyrelsen fattar sedan beslut om projektet antas medföra betydande miljöpåverkan.
Järnvägsplan söder Bergsbrunna - Uppsala C 2021-2026
Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift. Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön samt ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut.
Samråd sker löpande under planskedet
Samråd fortgår löpande under 2024. Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet har möjlighet att yttra sig. När vi har bearbetat alla synpunkter som kommit in och är klara med vårt förslag kommer hela järnvägsplanen att ställas ut för granskning. Därefter sker en fastställelseprövning.
- Samråd 25 november – 20 december 2024
Vi har reviderat delar av planförslaget och bjuder in till ett nytt samråd. Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet har då möjlighet att yttra sig. När vi har bearbetat alla synpunkter som kommit in och är klara med vårt förslag kommer hela järnvägsplanen att ställas ut för granskning under vår/sommar 2025. Då får berörda ytterligare en möjlighet att lämna synpunkter. Därefter skickas planförslaget in till fastställelseprövning. Fastställelsebeslut bedöms komma i slutet av 2026.
Nedan ser du de samråd som hittills hållits för denna delsträcka
- Samråd 13 oktober - 9 november 2021 stationsutformningsalternativ Söder Bergsbrunna – Uppsala C
Vi presenterade olika alternativ på hur de två järnvägsstationerna Uppsala Centralstation och den nya stationen söder om Bergsbrunna kan utformas. Vi beskrev likheter och skillnader mellan de olika alternativen och deras effekter och konsekvenser. Direkt berörda, intressenter och allmänheten bjöds in för att lämna synpunkter.
- Samråd 4 maj - 5 juni 2023 planförslag Söder Bergsbrunna – Uppsala C
Vi bjöd in direkt berörda, intressenter och allmänhet till samråd för att ha möjlighet att lämna in synpunkter. Vi presenterade hur vi planerar att bygga ut den nya anläggningen, hur vi hanterar miljökonsekvenser och vilka tillstånd som kan bli aktuella att söka.
Byggstart Söder Bergsbrunna – Uppsala C
Vi planerar för att starta förberedande arbeten, som till exempel att flytta ledningar, under hösten 2026. Vi arbetar för att kunna starta huvudentreprenaderna under 2027/2028 och öppna för trafik 2034. För att få starta huvudentreprenaderna behövs flera tillstånd, järnvägsplanen ska ha vunnit laga kraft, regeringen ska ha fattat beslut om byggstart och vi ska ha fått tillträde till den mark som behövs.
Tidsplan Länsgränsen - söder Bergsbrunna
Här kan du läsa mer och delsträckans tidsplan.
Samråd 17 maj - 22 juni 2021 inför beslut om betydande miljöpåverkan Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2021
Vi presenterade förutsättningar inom utredningsområdet och bjöd in till samråd för att samla in mer kunskap till den fortsatta processen. I februari 2022 fattade Länsstyrelsen beslut om att projektet kan antas medföra betydande miljöpåverkan.
Lokaliseringsutredning Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2022-2024
I lokaliseringsutredningen identifieras och utvärderas olika lokaliseringsalternativ för den nya järnvägen. Järnvägen ska lokaliseras på ett sådant sätt att projektets ändamål kan uppnås med minsta möjliga intrång och olägenhet samt utan oskälig kostnad. Utredningen ska ligga till grund för Trafikverkets ställningstagande om val av lokalisering.
- Samråd 8 januari -5 februari 2024
Intressenter och allmänhet bjöds in för att ha möjlighet att lämna synpunkter innan beslut tas om vilken korridor som ska utredas vidare.
- Beslut om val av korridor togs i november 2024.
De nya spåren på södra delsträckan ska gå längs befintliga spår. Lokaliseringsutredningen är klar och Trafikverket har valt lokaliseringsalternativ Befintlig. Nu fortsätter arbetet med järnvägsplanen.
Järnvägsplan Länsgränsen-söder Bergsbrunna 2024-2027
Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs både för själva bygget och när järnvägen är i drift. Till planen kommer det att finnas en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som beskriver både positiva och negativa konsekvenser för miljön samt ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut. Det krävs även ofta olika tillstånd för att få börja bygga, exempelvis tillstånd för vattenverksamhet.
Samråd sker löpande under planskedet
Alla direkt berörda, intressenter och allmänhet har möjlighet att yttra sig. När vi har bearbetat alla synpunkter som kommit in och är klara med vårt förslag kommer hela järnvägsplanen att ställas ut för granskning. Därefter sker en fastställelseprövning.
Byggstart Länsgränsen-söder Bergsbrunna tidigast 2028
Projektet följer tidplanen från hösten 2020. Byggstart är planerad till tidigast 2028 och vi arbetar för en öppning för trafik 2034.
Frågor och svar
Utbyggnaden ger ökad kapacitet och vi möjliggör för fler tåg men det är upp till järnvägsföretagen att avgöra hur många tåg som kommer gå mellan Uppsala och Stockholm.
Under planläggningsprocessen utreder vi olika alternativ och har valt att dela in sträckan i två delar; Länsgränsen-Söder Bergsbrunna och Söder Bergsbrunna-Uppsala C.
Troligen kommer de nya spåren på delsträckan Söder Bergsbrunna-Uppsala C gå intill de befintliga spåren.
För delsträckan Länsgränsen-Söder Bergsbrunna finns flera möjliga lägen för de nya spåren och därför kommer en lokaliseringsutredning göras där man undersöker de olika alternativen närmare.
En järnvägsplan beskriver i detalj var järnvägen ska ligga och hur mycket mark som behövs. Till järnvägsplanen finns en miljökonsekvensbeskrivning som Länsstyrelsen behöver godkänna och ett gestaltningsprogram som visar hur det som byggs kan komma att se ut.
Berörda har möjlighet att lämna synpunkter på järnvägsplanen under samrådstiden. När vi har bearbetat synpunkterna som kommit in och är klara med vårt förslag så ställer vi ut järnvägsplanen för granskning. Då får berörda ytterligare en möjlighet att lämna synpunkter.
Därefter skickar vi in järnvägsplanen för fastställelse till Trafikverkets avdelning Planprövning. Om planen inte överklagas vinner den laga kraft.
Läs mer: Planläggningsprocessen
För att kunna genomföra projektet behövs både kommunala detaljplaner och en järnvägsplan. Vi har en tät dialog med kommunerna om våra respektive planer.
Kommunernas detaljplaner hittar du på deras hemsidor;
Samråd är en pågående process under hela arbetet med järnvägsplanen och du är alltid välkommen att höra av dig. Ett flertal samrådsdialoger kommer att hållas under processen. Du kan läsa mer om samråd i tidsplanerna.
Dokument
Här hittar du projektets dokument.