Logga in
Logga in

Västra Götaland Västra stambanan, Göteborg–Alingsås

Under 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Tågtrafiken kommer att gå under perioden, även om arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.

Vad?

Åtgärder för effektivare tågtrafik på Västra stambanan, sträckan Göteborg–Alingsås.

Varför?

Västra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar. Banans maximala kapacitet är nådd och har ett stort underhållsbehov – banan behöver öka både kapacitet och kvalitet.

Nuläge

Färdigställda etapper framgår av tidslinjen nedan. Pågående etapper har egna projektsidor.

Om projektet

Trafikverket kommer att utföra stora underhålls- och investeringsåtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås under perioden 2025–2027, med start 4 januari 2025. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära förändrade resmönster, flytt av gods och resenärer från järnväg till andra trafikslag, omledning av tågtrafik till anda banor och kapacitetsbegränsningar. Detta i form av etappvis enkelspårsdrift, helgavstängningar och en totalavstängning av trafiken på banan under åtta veckor sommaren 2026.

Det är ett omfattande och utmanande projekt, men också helt nödvändigt för att säkerställa fortsatt säker och punktlig trafikering av banan. Vi är medvetna om att det blir en påfrestning för alla som reser och transporterar gods på sträckan under tiden som projektet pågår. För att störa persontågstrafiken i så liten utsträckning som möjligt har vi tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en tågplan som prioriterar persontåg under rusningstimmarna och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre.

Vi utför dessa åtgärder dels för att öka kapaciteten, dels för att anläggningen är gammal och ett stort underhållsbehov föreligger. Vi har nu möjligheten att utföra en stor rad åtgärder samtidigt på sträckan och på så vis utnyttja de planerade trafikavbrotten på bästa sätt.

För att säkerställa att vi arbetar så smart och säkert som möjligt i ett sådant här komplext projekt med många inblandade parter har vi på Trafikverket arbetat aktivt med samordning i mer än ett års tid inför produktionsstart. Samordningen innebär bland annat att vi tillsammans med entreprenörer, operatörer, kommuner och näringsliv har arbetat proaktivt med riskhantering, både gällande själva utförandet och trafikeringen. Detta är ett arbetssätt som kommer att pågå under hela projektets gång.

Bakgrund

Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås är en av Sveriges viktigaste och hårdast belastade järnvägar. Dessutom är sträckan Göteborg–Alingsås ett viktigt pendelstråk i Västra Götaland. Trafiken har ökat explosionsartat de senaste decennierna. Både som ett pendlingsstråk längs snabbväxande kommuner, ett godsstråk från nordens största hamn Göteborgs hamn och även som en förbindelse ut i landet, till exempel till vår huvudstad Stockholm. 

Elkraftsanläggningen på stora delar av Västra stambanan består av ursprungsutrustning från när elektrifieringen blev färdig 1926. Trafikverket byter därför ut elkraftsanläggningen i sin helhet, med start i Olskroken i Göteborg. Detta måste göras för att anläggningens tekniska livslängd har passerat – när vi är klara har vi en ny anläggning helt anpassad till dagens krav och höga trafikering.

Den omfattande trafiken på Västra stambanan drabbas under högtrafik, morgon och eftermiddag, ofta av driftstörningar med förseningar som följd. Framför allt gäller detta sträckorna närmast Göteborg där det finns omfattande lokaltågstrafik. Men även hela linjen upp till Stockholm påverkas.

Störningarna drabbar alla typer av tåg, såväl regionaltåg som snabbtåg, godståg och lokaltåg. Samtidigt ökar efterfrågan på en mer tillgänglig och tillförlitlig tågtrafik.

Banans maximala kapacitet är nådd och har ett stort underhållsbehov – banan behöver öka både kapacitet och robusthet.

Åtgärder för effektivare tågtrafik

Fler tåg ska kunna gå under högtrafikperioderna och därmed skapa ännu mer attraktiva pendlingsmöjligheter, bidra till bättre miljö och regionutveckling. Trafikverket gör därför en serie åtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det är såväl underhålls- som investeringsåtgärder vilka kommer att ge högre effektivitet och bättre driftsäkerhet. 

Detta är en stor investering och även en stor utmaning då järnvägen kommer att vara trafikerad under hela tidsperioden, bortsett från vissa helger och åtta veckor under sommaren 2026, då ersättningstrafik sätts in för att tillfälligt ersätta resandetågen. 

Sammanlagt rör det sig om ett tiotal åtgärder som sammantaget kommer att resultera i en toppmodern järnvägsanläggning med både högre kapacitet och högre driftsäkerhet än idag – på en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägssträckor.

Åtgärderna som ska utföras

Förutom bytet av elkraftsanläggningen byggs även Lerum station om helt och hållet. All räls och alla växlar byts ut och tre spår blir fyra. Här kommer snabba tåg att kunna passera långsammare tåg, vilket ökar kapaciteten på hela järnvägssträckan mellan Göteborg och Stockholm. 

Vi utför även en upprustning av de fyra bergtunnlar på sträckan: Jonseredstunneln, Aspentunneln och båda Ubbaredstunnlarna. Detta innebär att vi behöver stänga hela sträckan i sin helhet under åtta veckor. För att nyttja den avstängningen optimalt passar vi på att utföra en rad stora och små insatser på hela sträckan Göteborg–Alingsås. Bland annat ska tolv stycken växlar bytas ut, fem väg- och järnvägsbroar renoveras, plankorsningar avvecklas och en ny planskild korsning tillföras anläggningen. Vi utför även skredförebyggande åtgärder (klimatanpassningar) på sträckan samt en rad mindre åtgärder. Allt för att nyttja tiden så effektivt som möjligt.

Kartan visar projektets samtliga åtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås

Klicka på kartan för att visa den i större format (png, 849 kB).

Alingsås–Olskroken, byte av elkraftsanläggning utförs 2025–2027.

Vändspår Lerum utförs 2025–2026.

Projekt som utförs under totalavstängningen på åtta veckor sommaren 2026
(veckorna 26–33):

  • Renovering av fyra tunnlar
  • Byte av åtta av tolv växlar (kvarvarande fyra växlar byts under 2027)
  • Renovering av vägbroar över järnvägen (en i Sävedalen, en i Gullringsbo och en i Västra Bodarne)
  • Renovering av broar över Säveån (strax öster om Alingsås)
  • Ny planskild korsning vid Krangatan i Alingsås
  • Avveckling av plankorsningar i Kåhög, Partille och Bergsjödal
  • Ännu ej tidssatta åtgärder som kommer att utföras senast under 2026 omfattar bergskärningsåtgärder, underhåll av vägtrummor och skredförebyggande åtgärder i Jonsered.

Kapacitetsbegränsning

Bytet av elkraftsanläggningen kräver ett totalt avstängt och strömlöst spår, då allt ifrån kontaktledning, stolpar och fundament ska bytas ut. Sträckan Göteborg–Alingsås delas därför upp i fem etapper, där ett av två spår stängs av åt gången. Projektet byter sedan spår och går efter avklarad etapp vidare till nästa etapp. Denna trafikering, som kallas för enkelspårsdrift, innebär att färre tåg kommer att kunna passera aktuell etapp. Detta påverkar kapaciteten i hela järnvägssystemet.

Arbetet delas upp i fem etapper på sträckan mellan Göteborg och Alingsås

Klicka på kartan för att visa den i större format (png, 637 kB).

Vi byter bland annat elkraftsanläggningen i sin helhet på hela sträckan, allt ifrån fundament och stolpar till själva kontaktledningen. Detta arbete kräver att det ena av de två spåren är avstängt för trafik, på totalt fem etapper mellan Göteborg och Alingsås. Utöver denna etappvisa enkelspårsdrift kommer järnvägen att behöva stängas av i sin helhet under vissa helger. Normalt sker dessa avstängningar mellan klockan 22.00 fredag kväll och klockan 14.00 söndag eftermiddag, allså under 40 timmar. Detta för att påverka arbetspendling, både regionalt och nationellt, så lite som möjligt. Under 2025 handlar det om sju helger på våren mellan Göteborg och Partille och nio helger på hösten mellan Göteborg och Alingsås. 

För att minimera påverkan på persontågs- och godstågstrafiken har bland annat olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta såväl resande som godstransporter när kapaciteten minskar. En stor del av godstrafiken är planerad till de timmar på dygnet då det går färre persontåg. Detta i kombination med ersättningsbussar samt till viss del trafikering av andra järnvägssträckor in och ut från Göteborg, till exempel via Vänersborg och via Borås, kommer att möjliggöra framkomlighet, även om antalet avgångar totalt sett blir färre under perioden.

Exakta tider för avstängningar under 2026 och 2027 håller fortfarande på att tas fram, men vi vet att det kommer att bli något likande som under 2025. 

Utöver detta tillkommer en totalavstängning på åtta veckor under sommaren 2026, från och med vecka 26 till och med vecka 33. Under dessa helger kommer resandetåg på sträckan helt eller delvis att ersättas med bussar.

Omledning av trafik

Järnvägen från Herrljunga, via Borås eller Vänersborg, och vidare till Göteborg kommer att fungera som omledningsbanor, både när kapaciteten på Västra stambanan begränsas av enkelspårsdriften men också under totalstoppen. Trafikverket förbereder redan nu dessa banor för den ökade trafiken och kraftsamlar med extra underhållsåtgärder. 

På samma sätt kommer trafik att ledas om till Västra stambanan under sommaren 2025, då tågtrafiken stoppas tillfälligt i Almedal på grund av bland annat Västlänkens spårarbeten.

Den ökade trafikeringen på omledningsbanor i andra delar av regionen kommer att skapa nya trafikmönster under ett par år framöver. Trafikverket lägger därför stor vikt vid proaktiv information till de som påverkas av förändringarna.

Omledning av trafik på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås via Norge/Vänerbanan, Älvsborgsbanan och Kust till kust-banan

Klicka på kartan för att visa den i större format (png, 726 kB).

I ett större perspektiv

Läs mer om Västra stambanan på Trafikverkets sida om Sveriges järnvägsnät.

Avslutade etapper

1 Förbigångsspår Stenkullen I trafik sedan december 2016

2 Vändspår Alingsås I trafik sedan sommaren 2018

Pågående etapper

Pågående etapper har egna projektsidor, se respektive projektsida för tidplan.

Kontakt

Fredrik Edvardsson

Samordnare Göteborg–Alingsås

Telefon: +46 10-123 61 29