Norrbotten Haparandabanan, Haparanda, elektrifiering och plattform för finsk trafik
För att möjliggöra finsk tågtrafik till Haparanda behöver bl a en ny plattform byggas och de finska spåren elektrifieras.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
För att finska elektrifierad tåg ska kunna gå till Haparanda, behöver spåren från Laurila till Haparanda elektrifieras och en ny plattform byggas på Haparanda station vid de finska spåren. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Väylävirasto (Trafikverkets motsvarighet i Finland), Haparanda stad, som äger stationshuset och Länsstyrelsen i Norrbotten, som bevakar byggnadsminnet som finns på stationshuset i Haparanda.
Trafikverket bygger en ny 160 meter lång plattformen och anpassar den till dagens krav och standard. Finska Väylävirasto elektrifierar spåren och anpassar bron över Torne älv och andra anläggningsdelar. Haparanda stad anpassar byggnaden och andra kringliggande delar. Projektet är EU-finansierat.
Trafikverkets arbete med plattformen startade våren 2024. Finska Väylävirastos arbete med spår och elektrifiering startade våren 2024. Arbetet med järnvägsbron startade sommaren 2024.
Tidsplan
Film: Laurila-Tornio-Haparanda Electrification
Finska Väylävirasto har tagit fram en film om arbetet på sträckan Laurila-Tornio-Haparanda och det arbete som gjorts av Finland och Sverige. Filmen är på engelska.