Logga in
Logga in

Norrbotten Haparandabanan, Haparanda, elektrifiering och plattform för finsk trafik

För att möjliggöra finsk tågtrafik till Haparanda behöver bl a en ny plattform byggas och de finska spåren elektrifieras.

Vad?

En ny plattform byggs på Haparanda station och de finska spåren elektrifieras.

Varför?

För att möjliggöra finsk trafik till Haparanda.

Nuläge

Trafikverkets arbete med den nya plattformen är avslutat och plattformen är klar.

Om projektet

För att finska elektrifierad tåg ska kunna gå till Haparanda, behöver spåren från Laurila till Haparanda elektrifieras och en ny plattform byggas på Haparanda station vid de finska spåren. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Väylävirasto (Trafikverkets motsvarighet i Finland), Haparanda stad, som äger stationshuset och Länsstyrelsen i Norrbotten, som bevakar byggnadsminnet som finns på stationshuset i Haparanda.

Trafikverket bygger en ny 160 meter lång plattformen och anpassar den till dagens krav och standard. Finska Väylävirasto elektrifierar spåren och anpassar bron över Torne älv och andra anläggningsdelar. Haparanda stad anpassar byggnaden och andra kringliggande delar. Projektet är EU-finansierat.

Trafikverkets arbete med plattformen startade våren 2024. Finska Väylävirastos arbete med spår och elektrifiering startade våren 2024. Arbetet med järnvägsbron startade sommaren 2024.

Tidsplan

1 Projektering 2023

2 Byggstart Våren 2024

3 Klart Årsskiftet 2024/2025

Film: Laurila-Tornio-Haparanda Electrification

Finska Väylävirasto har tagit fram en film om arbetet på sträckan Laurila-Tornio-Haparanda och det arbete som gjorts av Finland och Sverige. Filmen är på engelska.

Kontakt

Peter Keisu

Telefon: +46 10-123 81 62