Logga in
Logga in

Återställningen i Hjärup

I Hjärup omfattar återställningen en stor ombyggad av Banvallsvägen. Längs vägen har också en stor avloppsledning grävts ner. Arbetena i Hjärup beräknas vara klara i början av 2025.

Spåren och stationen i Hjärup har byggts fyra meter lägre än marknivå för att minska bullret från tågen. Den breda Stationsbron i Hjärup sträcker sig över den nya perrongerna och spåren. På bron finns cykelparkering, trappor och hissar ner till plattformarna. Det går även att nå plattformarna med ramper från Jakriborg och Banvallsvägen. I framtiden kommer även bilar kunna passera över bron för att hämta och lämna resenärer. Stationens plattformarna är cirka 250 meter långa och finns vid de yttre spåren. 

Aktuellt - så påverkar återställningen Hjärup

Projektets arbeten i Hjärup beräknas pågå till början av 2025. Ett stort ledningsarbete har utförts för Staffanstorps kommun, och samtidigt har Banvallsvägen byggts om och fått en separerad gång- och cykel. 

  • Ledningsarbetet längs Banvallsvägen är klart och entreprenören har öppnat Banvallsvägen för fordonstrafik igen. 
  • En pendlarparkering har byggts vid gamla stationshuset, den öppnas preliminärt i mars. En tillfällig pendlarparkering finns norr om Jakriborg, med infart från Hansavägen. 
  • I norr har nya Banvallsvägen anslutits till Väståkravägen och Vragerupsvägen i nya korsningar. Vragerupsvägen och nya bron öppnades i slutet av januari.

Vägar för fotgängare och cyklister

Fram till början av 2025 bygger entreprenören klart Banvallsvägen och den nya gång- och cykelbanan. Arbetena kan påverka framkomligheten för dig som cyklar eller går. 

  • För gående och cyklister som ska passera över järnvägen finns tre möjligheter; Stationsbron, Lommavägen och Vragerupsvägen. 
  • Från Stationsbron ner till Banvallsvägen används ramperna söderut eller norrut, som ansluter till nya Lars väg respektive Tågvägen. Det går också att använda serpentinvägen från bron ner till Lars väg. Från bron till Jakriborg finns också trappor och ramp. Se bild och förklaring nedan. 
  • Stationens perronger når du med hiss eller trappor från bron. Det finns även ramp ner till perrongerna från Jakriborg och från Banvallsvägen. Rampen upp från västra perrongen mot Västerstad är stängd tills vidare.
  • Cykelparkeringar finns idag på stationsbron och vid Jakriborgsmuren. I månadsskiftet februari/mars öppnades också en ny cykelparkering vid gamla stationshuset. 
  • Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen kommer att kunna användas även av gående och cyklister. Men servicevägen kommer inte att underhållas som en vanlig väg och det finns ingen belysning.

Så går och cyklar du vid Hjärups station

Flygbild över en järnvägsstation med sidoplattformar. Järnvägen ligger i ett schakt. Över järnvägen går en bro. Till vänster i bild ett byggområde och med grushögar och mindre schakt. I bildens högerkant syns också ett villakvarter. Grön och röd markering visar vägar för gående och cyklister.

Buller

När nya Banvallsvägen och anslutande korsningar byggs används maskiner som kan orsaka buller och vibrationer för dig som bor nära Banvallsvägen. Även transporter och andra maskiner kan orsaka störande buller.

Arbetstider

Störande arbeten pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.

Nya broar i Hjärup

I Hjärup har tre nya broar över järnvägen byggts; Stationsbron, bron för Lommavägen och en bro för nya Vragerupsvägen. Läs mer broarna.

Lommavägen i Hjärup är en viktig väg som förbinder Gamla Lundavägen med Lomma, och den är den främsta förbindelsen mellan Hjärup och Lomma. Tidigare gick Lommavägen under järnvägen i en relativt smal passage. Eftersom järnvägen byggts nersänkt har i stället en vägbro byggts över järnvägen. Bron är drygt elva meter bred och 30 meter lång. Den har två körfält och en gång- och cykelbana. 

Spåren genom Hjärup, och stationens plattformar, har byggts i ett djupt schakt, cirka fyra meter djupt jämfört med den gamla järnvägen. Över stationen finns nu en bred bro, 27 meter bred och 52 meter lång.

Stationsbron är som ett stationstorg med cykelparkering och vindskydd. För att nå plattformarna finns trappor och hissar. Trapphusen och vindskyddet på bron har utformats som en stor grön klammer av stål och glas som ligger över spåren. Bron blir den centrala passagen för gående och cyklister och binder ihop Jakriborg med det övriga Hjärup. Bilar kan i framtiden också köra över bron för att släppa av och hämta upp resenärer, samt passera över bron till det nya området Västerstad som byggs de närmaste åren. Tills vidare är inte fordonstrafik tillåten över bron.

Den gamla Vragerupsvägen var smal och gick under järnvägen i en trång passage som revs strax innan spårbygget startade. Trafiken flyttades tillfälligt till en stålbro som byggdes strax intill. En helt ny bro över de nya spåren har byggts med en ny sträckning för Vragerupsvägen och Väståkravägen. Bron är cirka 32 meter lång och 10,5 meter bred, den har två körfält och en gång- och cykelbana.

Kommunens planer för Hjärup

Anmäl ett fel, störning eller skada

Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa

Kontakt

Fyrspåret Malmö-Lund