Skåne Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, utbyggnad för persontrafik
Lommabanan öppnades för persontåg i december 2020. Nu fortsätter vi att bygga ut banan med tätare tågtrafik och nya stationer.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kompletterande granskning av järnvägsplan
Kompletterande granskning av järnvägsplan
Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, etapp 2, Alnarp, Lomma kommun
Trafikverket planerar för Lommabanan etapp 2, mellan Kävlinge och Arlöv i Skåne.
I Lommabanan etapp 2 ingår utbyggnad av mötesspår och plattformar i Flädie och Alnarp. Projektet omfattas av två järnvägsplaner, en för Alnarp respektive en för Flädie. I Alnarp möjliggörs en ny station för resandeutbyte med plattformar på vardera sida av spåren samt ett nytt mötesspår. Befintlig plankorsning vid Sundsvägen stängs, för att ersättas med en planskild gång- och cykelpassage under järnvägen.
En kompletterande granskning av järnvägsplanen genomförs på grund av förändrad gränsdragning för bullerberörda. Ändringar som skett sedan senaste granskningen framgår av dokumentet PM ändringar efter granskning av plan. Projektet omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken och en miljökonsekvensbeskrivning tillhörande järnvägsplanen har upprättats. Det är Trafikverket som prövar om planen ska fastställas. Ny information i detta ärende kommer att skickas till berörda med brev.
Granskningstid: 17 december 2024 – 24 januari 2025
Plats för handlingar: Planen med miljökonsekvensbeskrivning finns tillgänglig för granskning hos:
- Trafikverket Södra regionen Neptunigatan 52, Malmö
- Lomma kommun, Järnvägsgatan 7, Lomma
Planen, förutom fastighetsförteckningen, finns även på Trafikverkets webbplats www.trafikverket.se/projekt, se Skåne.
Synpunkter: Skicka dina synpunkter till Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se senast den 24 januari 2025. Ange diarienummer TRV 2022/11328. Synpunkter från senaste granskningen gäller fortfarande och kommer besvaras.
Mer information: Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, utbyggnad för persontrafik - www.trafikverket.se och Sulaiman El-zoubi, projektledare, 010 123 72 70
Kompletterande granskning av järnvägsplan
Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, etapp 2, Flädie, Lomma kommun
Trafikverket planerar för Lommabanan etapp 2, mellan Kävlinge och Arlöv i Skåne.
I Lommabanan etapp 2 ingår utbyggnad av mötesspår och plattformar i Flädie och Alnarp. Projektet omfattas av två järnvägsplaner, en för Alnarp respektive en för Flädie. Järnvägsplanen som berör Flädie möjliggör en ny station för resandeutbyte i Flädie med plattformar på vardera sida av spåren samt ett förlängt mötesspår dimensionerat för 80 kilometer/timme, för att kunna ta emot minst 850 meter långa tåg, med samtidig infart för 750 meter långa tåg.
En kompletterande granskning av järnvägsplanen genomförs på grund av förändrad gränsdragning för bullerberörda. Ändringar som skett sedan senaste granskningen framgår av dokumentet PM ändringar efter granskning av plan. Projektet omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken och en miljökonsekvensbeskrivning tillhörande järnvägsplanen har upprättats. Det är Trafikverket som prövar om planen ska fastställas. Ny information i detta ärende kommer att skickas till berörda med brev.
Granskningstid: 17 december 2024 – 24 januari 2025
Plats för handlingar: Planen med miljökonsekvensbeskrivning finns tillgänglig för granskning hos:
- Trafikverket Södra regionen Neptunigatan 52, Malmö
- Lomma kommun, Järnvägsgatan 7, Lomma
Planen, förutom fastighetsförteckningen, finns även på Trafikverkets webbplats www.trafikverket.se/projekt, se Skåne.
Synpunkter: Skicka dina synpunkter till Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se senast den 24 januari 2025. Ange diarienummer TRV 2022/11325. Synpunkter från senaste granskningen gäller fortfarande och kommer besvaras.
Järnvägsplanen berör två markavvattningsföretag och en samfällighet med outredd delägarkrets. Trafikverket informerar om möjligheten till granskning genom denna annons. Berörda markavvattningsföretag på sträckan är:
- Nr 16 Fjelie, Flädie-Fjelie
- Nr 2 Fjelie, Tångamossen
Berörd samfällighet är:
- Lomma Fjelie S:2
Mer information: Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, utbyggnad för persontrafik - www.trafikverket.se och Sulaiman El-zoubi, projektledare, 010 123 72 70
Om projektet
Vi har byggt om Lommabanan och öppnat för persontågstrafik, för att du ska kunna pendla enkelt, säkert och klimatsmart. Lomma och Furulund har fått nya stationer och nu bygger vi fler.
I december 2020 öppnade Lommabanan för persontåg. Under etapp 2 rustas Lommabanan för tätare tågtrafik och stationer i Flädie och Alnarp.
Vad ska vi göra?
- Vi bygger nya mötesspår för att möjliggöra halvtimmestrafik på sträckan Malmö-Kävlinge.
- Vi bygger nya stationer i Flädie och Alnarp.
- Vi gör signalåtgärder på sträckan för att få bättre koll på tågtrafiken.
På kartan nedan kan du se våra insatser.
Karta: Insatser Lommabanan etapp 2
Vad händer just nu?
Projektet inväntar länsstyrelsens besked om tillstyrkan av järnvägsplanerna för Flädie respektive Alnarp. Efter besked om tillstyrkan lämnas järnvägsplanerna till Planprövningsmyndigheten för fastställelseprövning.
Från planering till byggande
I filmen nedan kan du se hur hela planprocessen – från planering till byggande – går till. Om du vill veta mer om hur du kan vara med och påverka, läs mer på vår branschwebb eller i vår broschyr.
Branschwebben: Från planering till byggande
Vår broschyr: Nya vägar och järnvägar: så här planerar vi
Tidsplan
Mellan den 7 april och den 2 maj pågår samråd för järnvägsplanerna för Alnarps och Flädie stationer. Då finns det möjlighet att lämna synpunkter på planerna.
Samrådsträff för allmänheten i form av öppet hus.
Var: Flädie mat- och vingård
När: Klockan 16-19
Samrådsträff för allmänheten i form av öppet hus på SLU i Alnarp.
Var: Träffen sker i Alnarpsgårdens foajé, Sundsvägen 6, SLU, Alnarp.
När: Klockan 16-19.
Enklare att pendla
I december 2020 öppnade Lommabanan för persontåg. Vi har möjliggjort för persontågstrafik för att du ska kunna pendla enkelt, säkert och klimatsmart.
På Lommabanan kan du som bor i Furulund ta dig till Malmö på cirka 20 minuter. Från Lomma tar resan till Malmö ta cirka 7 minuter. Nu är det också enklare för dig som ska resa vidare med tåg till Köpenhamn eller norrut i Sverige.
Tågen går på sträckan Kävlinge–Lomma–Malmö C och sedan genom Citytunneln och trafikera Malmöringen (Kontinentalbanan). Inledningsvis trafikeras Lommabanan med ett persontåg i timmen i vardera riktningen. Under ett par timmar morgon och kväll i rusningstid är det halvtimmestrafik.
I etapp 2 byggs fler mötesspår längs sträckan, vilket säkerställer halvtimmestrafik längre tider av dygnet. Då byggs också stationer i Alnarp och i Flädie.
Vad har vi gjort?
Vi har byggt:
- nya stationer i Furulund och Lomma.
- ett nytt mötesspår i Stävie.
- en ny gång- och cykeltunnel i Furulund i Bryggaregatans förlängning.
- nya plattformar för persontåg i Lomma och Furulund.
Vi har också permanent stängt av plankorsningar mellan väg och järnväg i Furulund (Solgatan och Kungsgatan). Vi har höjt högsta tillåtna hastighet från 110 km/t till 160 km/t på de delar av banan där det är möjligt.
Se våra insatser i etapp 1 på kartan nedan.
Karta: Insatser Lommabanan, etapp 1
Så här blir det bättre
- Förbättrade pendlingsmöjligheter i västra Skåne
- Avlastning av E6
- Bättre förutsättningar för ett mer klimatvänligt resande
Kommunerna och Region Skåne samfinansierar
Trafikverket och Region Skåne finansierar mötesspåret strax söder om Furulund samt nödvändig banupprustning. Kommunerna står bland annat för stationerna och planskilda gång- och cykelpassager, samt parkeringsplatser.
Bullerskydd för närboende
För dig som bor längs Lommabanan kommer vi att erbjuda bullerskydd enligt det åtgärdsprogram som genomförs vid befintliga järnvägar. Inventeringen fortsätter under 2024.
Du som har en fastighet som inomhus har en maximal ljudnivå på 85 dBA eller mer, kommer vi att utreda vidare för att vi ska kunna sänka bullernivån. Den vanligaste åtgärden är byte av fönster och ventiler. De fastigheter som har en ljudnivå vid fasaden på 65 dBA eller mer, kommer vi att utreda vidare för bullerskydd av uteplats. Bostäder som har byggts efter 1995 omfattas inte av åtgärdsprogrammet.
Mer om vår bullerutredning kan du läsa i vår rapport bullerinventering som du hittar under dokument.
Om Lommabanan
Lommabanan går mellan Kävlinge och Arlöv, via Furulund, Flädie och Lomma. Den är en 19 kilometer enkelspårig bana och är en del av godsstråket mellan Ängelholm och Trelleborg. I Arlöv ansluter spåren till södra stambanan
Fler projekt
Dokument
Här finns möjlighet att läsa, ladda hem och skriva ut dokument om projekt Lommabanan.