Stockholm Sundbyberg
Vi planerar att bygga ut järnvägen genom Sundbyberg i en tunnel. På så sätt kan ett helt nytt stadslandskap växa fram. En förutsättning för att lägga ner järnvägen i tunnel är att Sundbybergs stad är medfinansiär.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
Större delen av Mälarbanan är färdigutbyggd men för den sista delsträckan, genom Solna och Sundbyberg, som också är den mest komplexa eftersom järnvägen ska grävas ner i tunnel, saknar vi, som vi tidigare berättat, ännu alla avtal och tillstånd som behövs för att arbeta vidare.
Tillståndsprocessen pågår men är inte klar. Vi har fortsatt dialog med Sundbyberg och Solna kring de avtal och tillstånd som vi behöver för att kunna påbörja arbetena med tunnel och tråg genom Sundbyberg och Solna. Det handlar bland annat om att få genomförandeavtalen med Sundbyberg och Solna på plats, som är en förutsättning för att kommunerna ska kunna anta sina detaljplaner – vilket i sin tur är en förutsättning för att våra järnvägsplaner ska kunna vinna laga kraft.
Järnvägsplaneprocessen
Under 2022 lämnade vi in de två kvarstående järnvägsplanerna i projektet för fastställelseprövning. Det gäller järnvägsplanerna Huvudsta – Duvbo och Duvbo – Spånga, för fortsatt utbyggnad genom Stockholm, Sundbyberg och Solna.
Under prövningen har Planprövning, den myndighet inom Trafikverket som prövar järnvägsplanerna, gjort bedömningen att järnvägsplanerna behöver kompletteras innan de kan fastställas – och så småningom vinna laga kraft.
För järnvägsplanen Duvbo – Spånga innebär kompletteringen att projektet behöver göra om planprocessen med nytt samråd, det vill säga ett fysiskt möte med alla berörda, följt av en ny granskning samt på nytt lämna över planen för tillstyrkan hos Länsstyrelsen innan järnvägsplanen återigen kan lämnas in för fastställelseprövning. Samråd är planerat till år 2025, information och inbjudan kommer att gå ut i god tid till de som berörs av järnvägsplanen.
Ändrade planeringsförutsättningar
Att tillståndsprocessen tagit längre tid än vi förutsett påverkar planeringsförutsättningarna framåt och får som vi också tidigare berättat konsekvenser för Mälarbanans tidplan.
I tillståndsprocessen hanteras våra järnvägsplaner och kommunernas detaljplaner parallellt. Trafikverket är beroende av att berörda kommuners detaljplaner stödjer järnvägsutbyggnaden. När vi lämnar in järnvägsplanerna till ny fastställelseprövning hos Planprövning, krävs att Sundbybergs och Solnas detaljplaner är antagna innan våra järnvägsplaner fastställas.
Vi bedömer att vi tidigast 2028 kan skicka ut förfrågningsunderlag för upphandling av entreprenör/-er för att bygga tillfälligt spår, tunnel, tråg och stationer genom Solna och Sundbyberg. Detta med reservation för att plan- och tillståndsprocessen fortskrider och att vi har alla avtal och tillstånd på plats år 2028. Det handlar alltså om en bedömning och är inget formellt beslut.
Själva bygget av tunnel och tråg bedöms börja cirka fyra år efter att förfrågningsunderlaget skickats ut. Från det vi börjar bygga tunnel och tråg till dess de är klara har vi enligt tidigare bedömningar beräknat att det tar omkring åtta år.
Genom Sundbyberg planerar vi att bygga en cirka 1,4 kilometer lång tunnel med anslutande ramper. Tunneln sträcker sig från kommungränsen i Duvbo till Ekensbergsvägen. Genom att lägga ner järnvägen i tunnel ges Sundbybergs stad en möjlighet att "läka ihop" och utveckla centrum. Sundbybergs stad planerar för hur det ska se ut där.
Pågående och kommande arbeten
Vi har under våren och sommaren arbetat med återställningsarbeten på flera platser i Sundbyberg för att göra en mer permanent lösning i stadsmiljön än vad som är idag. Samtliga återställningsarbeten är nu klara och vi har återställt gatorna till att vara så funktionella som möjligt med hänsyn till trafik, avrinning och så vidare.
Rivningen av två byggnader på Järnvägsgatan
Längst med Järnvägsgatan, Järnvägsgatan 5 och 7 kommer vi under november 2024 att börja riva två byggnader. Det har tidigare varit företag i husen men sedan en tid tillbaka står de tomma. Eftersom byggnaderna är i vägen för den framtida järnvägsanläggningen kommer vi nu att påbörja rivningen av dem.
Vi kommer att börja med att installera spont, det vill säga bygga stödkonstruktioner i marken för att stabilisera marken under tiden rivnings- och schaktarbetena pågår. Vi planerar att påbörja spontningsarbetet i slutet av november 2024 och det beräknas att pågå fram till slutet av januari 2025. Rivningen av byggnaderna kommer att starta direkt efter att sponten är färdig och vi planerar att det pågår fram till och med april 2025. Vi arbetar under våra ordinarie arbetstider som är vardagar mellan klockan 07:00 – 19:00.
Du som bor i närheten av våra arbeten
Nyheter för Sundbyberg
Följ Mälarbanan i olika kanaler
Tidslinje för delsträckan Huvudsta-Duvbo
Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.
Kontakt
Projekt Mälarbanan
Mejla dina frågor direkt till oss
Kundservice
Mejla Trafikverkets Kundservice