Skåne Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58
Vi bygger ut infartsspåret till Malmö godsbangård och kombiterminal för att öka kapaciteten och göra godshanteringen effektivare.
Vad?
Varför?
Nuläge
Granskning av järnvägsplan
Malmö godsbangård, utbyggnad av spår 58
Trafikverket planerar för utbyggnad av Malmö godsbangård med ett nytt spår i norra delen av bangården. Spåret (spår 58) planeras att anläggas väster om befintliga spår på Södra stambanan. I projektet ingår också ett nytt lokuppställningsspår (spår 50), nya teknikytor, ombyggd serviceväg. För att kunna bygga det nya spåret behöver nya broar anläggas över Inre Ringvägen, Sege å, Sege kanal samt över gång- och cykelvägen som löper längs med Inre Ringvägen.
Projektet omfattas av kraven på specifik miljöbedömning anligt 6 kap. miljöbalken. Det är Trafikverket som prövar om planen ska fastställas. Ny information i detta ärende kommer att skickas till berörda med brev.
Granskningstid: 3 juni–2 juli 2024.
Plats för handlingar: Underlaget med miljökonsekvensbeskrivning finns här på webben under Dokument samt på Trafikverket, Neptunigatan 52, Malmö och på Malmö stad Stadshuset, August Palms plats 1, Malmö, Burlövs kommun Medborgarhuset, Kärleksgatan 6, Burlöv.
Synpunkter: Skicka dina synpunkter till Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se senast den 5 juli 2024. Ange diarienummer 2022/9752.
Mer information: Camilla Rasmusson projektledare, 010-123 35 13.
Om projektet
Vi bygger ut infartsspåret till Malmö godsbangård genom att bygga ett sidospår till befintligt spår. Det nya spåret gör det möjligt att ställa upp 750 meter långa tåg och går på en bro över Sege å och inre Ringvägen.
Ökad kapacitet och effektivare godshantering
Den planerade utbyggnaden av spår 58 syftar till att:
- avlasta infarten till Malmö godsbangård vid hög belastning
- skapa fler långa spår för godståg eftersom det är komplicerat och dyrt att bygga ut infarten
- förbättra trafikmöjligheterna för godståg som ankommer och avgår via Kontinentalbanan.