Logga in
Logga in

Dagvatten från järnvägsbank (Betongslipers) – Avrinning och reningsförutsättningar

Trafikverket har initierat detta examensarbete för att kontrollerat följa upp avrinningen från järnvägsbank med betongslipers och kartlägger förutsättningar för omhändertagande av dagvatten där betongslipers används.

Allmänt

Examensarbetet på master- eller kandidatnivån kommer att genomföras vid Mälardalens Universitet (MDU) och med industrihandledare från Trafikverket.

Lämplig utbildningsbakgrund för examensarbetet är samhällsbyggnad eller kemi. Det är en fördel om du läst kurser i vattenreningsteknik och/eller hydrologi.

Viktigt är även att du gillar att jobba i fält.

Du kommer ha stöd av handledaren från Trafikverket i arbetet. Examensarbetet är en mycket viktig ”vattendel” i de stora infrastrukturprojekt som Trafikverket idag driver och planerar för, exempelvis Ostlänken och Norrbotniabana.

Uppdragsgivare

Examensarbetet kommer att genomföras på och under ledning av MDU vid akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, avdelningen för hållbar miljö och samhällsbyggnad. Uppdragsgivare för examensarbetet är Trafikverket (IVtm7).

Bakgrund

Trafikverket har under ett stort antal år bedrivit forskning och utveckling inom området dagvatten. Arbetet har bl.a. resulterat i förhållandevis komplexa reningsanläggningar för vägdagvatten. Det som drivit utvecklingen av dagvattenrening är ökade miljökrav och för att medverka till att uppnå Sveriges miljömål som exempelvis levande sjöar och vattendrag.

Historiskt har fokus för dagvattenhantering varit att undvika översvämningar d.v.s. fördröja stora vattenvolymer under avrinningar för att undvika skador. Under åren har även fokus skiftats från utjämning till avskiljning av partikulära föroreningar och är idag gängse. De senaste åren har en diskussion förts om nya riktlinjer för dagvattenrening vilka innebär att även en långtgående dagvattenrening med kemisk flockning och sedimentering inte längre är tillräcklig.

Jämfört med ett kommunalt avloppsreningsverk, som kontinuerligt under dygnet tar emot avloppsvatten eller en processvattenrening inom industrin, vilken dagligen hanterar processvatten, är volymen och även föroreningsmängden i dagvatten från vägar och järnvägar ytterst begränsad över året.

Vägdagvatten har under många år varit föremål för nationell och internationell forskning. Detta är inte fallet då det gäller dagvatten från järnväg, om dagvattenhantering vid stationer och depåer undantages. Det saknas idag underlag från järnvägssträckningar mellan stationer och speciellt då det gäller järnväg med betongslipers.

Trafikverket har därför initierat detta examensarbete för att kontrollerat följa upp avrinningen från järnvägsbank med betongslipers. Detta examensarbete är ett av flera i kartläggningen av förutsättningar för omhändertagande av dagvatten där betongslipers används.

Arbetsuppgift och förväntat resultat

Examensarbetet utgörs av två delar:
• Litteraturstudie
• Uppföljning av flöden och regnmängder i fält

Resultatet, d.v.s. ditt examensarbete kommer att ingå som en del i Trafikverkets arbete för att utvärdera hydrauliska belastningar för en dagvattenanläggning som del av projekteringsunderlaget för järnvägen.

Plan för projektet

  1. Litteraturstudie
  2. Insamling och analys av data från anläggningen
  3. Slutrapport/Examensarbete
  4. Rekommendation för provtagning av dagvatten från anläggningen
  5. Presentation Trafikverket och referensgrupp

Examensarbetet beräknas till cirka tre månader. Examensarbetet kan skrivas på svenska eller engelska efter överenskommelse med MDU.

Start av examensarbetet mars–april 2025.

Förkunskaper

Van att arbeta i exel. En fördel är även om vana av modelleringsprogram. Vidare ett intresse för fältarbete kopplat till teoretiskt analysarbete.

Kontakt

Magnus Hallberg

Telefon: +46 10-123 44 82