Logga in
Logga in

Kontaktledningsfundament: Livslängdsanalys och förslag på hållbarhetsåtgärder

Syfte

Syftet med detta examensarbete är att undersöka och utveckla metoder för tillståndsbedömning av Trafikverkets befintliga kontaktledningsfundament. Arbetet ska också inkludera förslag på förbättringar av fundamentens utformning som kan bidra till en ökad livslängd och bättre möta framtida krav.

Bakgrund

Trafikverket har under årens lopp använt flera olika typer av kontaktledningsfundament, vilket har resulterat i en stor variation av fundament i järnvägsanläggning. Fram till 1990-talet var det vanligt att kontaktledningsstolparna gjöts direkt in i fundamenten, vilket skapade en stadig men korrosionskänslig konstruktion. Under 1990-talet infördes en ny design där stolparna istället monterades med bultförband i fundamentet, vilket underlättade underhåll och kontaktledningsbyten. Ytterligare förändringar, som införandet av ihåliga fundament för att minska materialåtgången, har också implementerats.

Idag råder det osäkerhet kring om det till exempel är risk för stående vatten inuti fundamenten, och det saknas en metod för att bedöma om detta påverkar livslängden negativt. Trafikverket har heller ingen metod för att inspektera fundamenten invändigt. Denna variation i fundamenttyper och osäkerheter kring vissa utformningar har lett till att behovet av tillståndsbedömning har blivit allt viktigare, särskilt då man strävar efter att öka livslängdskraven till uppemot 100 år.

Frågeställning

  • Hur kan kvarstående livslängd för befintliga kontaktledningsfundament i Trafikverkets anläggning bedömas på ett tillförlitligt sätt?
  • Har de designförändringar som genomförts, t.ex. övergången till ihåliga fundament, haft en positiv eller negativ inverkan på fundamentens livslängd?
  • Vilka åtgärder kan vidtas för att förlänga livslängden hos befintliga fundament så att de klarar Trafikverkets mål om en livslängd på uppemot 100 år, och kan förbättringar i utformningen minska riskerna för exempelvis korrosion och stående vatten i ihåliga fundament?

Arbetets innehåll

  • Kartläggning av Trafikverkets fundament som fortfarande är i bruk i anläggningen.
  • Genomföra mätningar och tester, i fält och/eller i lab, t ex med hjälp av titthålskamera eller korrosionsmätningar.
  • Att utveckla en metod för att på ett tillförlitligt sätt bedöma den kvarstående livslängden för kontaktledningsfundament i Trafikverkets anläggningar, som kan användas som beslutsunderlag inom verksamhetsplaneringen.
  • Föreslå ändringar i regelverk eller förbättringar i fundamentens design för att förlänga deras livslängd och säkerställa att de möter framtida krav på hållbarhet och livslängd.

Kvalifikationer

  • Civilingenjörsutbildning inom Väg- och Vattenbyggnad/Samhällsteknik eller motsvarande
  • Kunskaper inom hållfasthetslära, konstruktionsteknik samt betong
  • Inom Trafikverket används i första hand svenska i kommunikation och i skrivna dokument. Goda kunskaper i svenska är därför meriterande men inget krav om studenten besitter goda kunskaper i engelska.
  • Med fördel har sökande även kunskaper inom korrosion

Placeringsort

Arbetet bedrivs vid lärosätet alternativt vid Trafikverkets kontor i Malmö.

Handledning finns i Lund/Malmö.

Övrigt

Arbetet utförs med fördel under VT25.

Ansökan

Vi önskar att ni skickar in er ansökan till elkraft@trafikverket.se och märker mailet med ”Examensarbete kontaktledningsfundament”

Ansökan ska innehålla följande:

  • Personligt brev
  • CV inkl betygsutdrag av relevanta kurser
  • Önskad placeringsort
  • Ungefärlig tidsperiod när exjobbet kan genomföras

Urvalsprocessen sker löpande med en sista ansökningsdag 2024-11-30.

Kontakt

Hanna Närhi

Telefon: +46 10-123 30 27