Nu börjar bekämpning av lövhalka
Spårhalka är ett problem för tillförlitligheten hos järnvägstransportsystemet. Halkan orsakas av krossade löv, smörjfett och andra föroreningar som vid fuktigt väder skapar en beläggning på rälsen.
Generellt gäller att alla intressenter måste vara med och bidra med det de själva kan påverka, för att transporterna ska kunna utföras med god kvalitet under den tid då spårhalka kan förekomma. Det är viktigt att vi samverkar över gränserna för att kunna nå framgång i att minska effekterna av spårhalka.
Halkbekämpning görs förebyggande
All bekämpning av Lövhalka görs i förebyggandesyfte. Åtgärder genomförs som regel under veckorna 37–46. Uppstår ytterligare behov i samband med dessa veckor utförs spårhalkåtgärder där det behövs. Spårhalka kan förekomma under hela året men är mest frekvent under hösten. Snart är vi inne i den perioden. Spårhalka går inte att helt eliminera men med olika åtgärder kan man minska risken för störningar.
Lokförarna har en viktig roll
Flera av dagens lok är utrustad med sandhållare, som kan förbättra friktion på rälen genom att lokföraren sandar spåret. På så sätt hjälper man sitt egna tåg och andra tåg ute på spåren. Tågen som kör nedförsbackar kan förbättra friktion för tågen som kör upp i backar.
Lokförarens körsätt har en stor betydelse. Att anpassa körningen till rådande väderlek, kan lokföraren undvika acceleration och inbromsningar som i sin tur minskar störningar i trafiken.
Det är viktigt att lokföraren rapportera halkan till trafikledningen så att andra lokförare kan varnas och anpassa körningen efter spårens tillstånd.
Järnvägsföretagens ansvar
Tågoperatörer har ett stort ansvar när det gäller reducering av tågvikter under halkperioden. Statistiken visar att en stor andel av förseningar under senare åren kopplas ihop med tågvikter. Därför kan det behövas extra draghjälp på tågen eller reducering av de vikter som vanligtvis rekommenderas.
Trafikverkets ansvar
Under 10 veckors period med starten från vecka 36 bekämpar Trafikverket förebyggande spårhalkan med att behandla spåren med friktionsmedel Elektra-Gel 2003. Påläggningen av Gelen beroende på väderförhållanden, kan ske flera gångar om dagen.
Fakta spårhalka
Spårhalka, även kallat lövhalka, orsakas främst av fallande löv och barr som krossas av tågens hjul. Kvar blir en beläggning som blir väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låg temperatur.