Vinterväglag – är du förberedd
Vi är redo för vinter på regionens vägar. Du som bilist har ett stort ansvar att anpassa ditt körsätt så att du inte äventyrar säkerheten för dig själv eller medtrafikanter.
Den första halkan kommer alltid överraskande och kan slå till när du minst anar det. Trafikverkets vinterberedskap är igång sedan den 1 oktober för att underlätta för dig som är ute och kör på vägarna – men är du redo? Har du kollat dina vinterdäck? Skifta om du inte redan gjort det. Svarthalka eller snö när du har sommardäck är ingen bra kombination – tänk efter om du verkligen behöver ge dig ut på vägarna under dessa förhållanden.
Trafiken är ett samspel och alla som kör på vägen påverkar trafiksäkerheten. Du kan medverka till en högre säkerhet och framkomlighet genom att hålla dig informerad, följa rekommendationer och anpassa ditt beteende och dina förberedelser.
Råd till dig som är ute på vägarna
- Dämpa farten när det är halkrisk.
- Öka avståndet till bilen framför.
- Sommardäck och vinterväglag – låt bilen stå.
- Var beredd på att halkan kan komma snabbt och överraskande.
- Anpassa ditt körsätt så att du kan hantera alla situationer.
- Kör inte om plogbilen, den släpper förbi trafiken när det är lämpligt efter omständigheterna.
- Blir det stopp av någon anledning, stanna så långt ut mot vägrenen som möjligt. Det underlättar för plogbilar och utryckningsfordon.
Kalmar län – Skiftande klimat nära havet
Kalmar län har ett skiftande vinterklimat. Temperaturen växlar ofta mellan plus och minus. Närheten till havet gör vädret fuktigt och blåsigt. På kort tid kan det slå om från torra vägbanor till kyla och snö. Det som börjar som regn kan efter någon timme gå över i underkylt regn eller blötsnö. Vissa vädertyper ger stora mängder snö på kort tid. Snö och blåst ger snödrev som lägger sig på vägarna, vilket t ex är vanligt på Öland. Hård vind kan polera vägbanorna så att snön blir till blankis. Ett av de svåraste väderlägena uppstår när rader av snöbyar driver in från havet. Fenomenet som kallas ”snökanon” drabbar främst kustområdena. En ”snökanon” uppstår när kall luft sveper över det relativt varma havsvattnet. När stråken av snöbyar träffar land förstärks effekten. Lokalt kan det komma många decimeter snö på mycket kort tid. Men det är svårt att förutse var snön faller och hur mycket det kan bli. En vanlig vinter i Kalmar län kan ha 20-30 dagar med snöfall.
Väderstationer
Trafikverket har 775 väderstationer som hjälper oss att spå vädret. Vi får information i realtid om Vägytans temperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, nederbördens typ och mängd samt vindens hastighet och riktning. Många av väderstationerna är också utrustade med väglagskamera.
Vägstationerna ger oss en direkt indikation på läget men ger oss också en hint om hur vädret kommer att gestalta sig den närmaste tiden. Det ger oss en chans att förebygga halkan.
När kommer plogbilen
Vägarna som har mest trafik har högst prioritet. Det innebär att de plogas eller halkbekämpas först. Det är framförallt vägar med mycket trafik, men det kan också vara stråk med viktiga busslinjer eller vägar till stora industriområden.
Vägklasser
På de mest trafikerade vägarna är kraven högt ställda. Där börjar vi ploga när det kommit några centimeter snö. På vägar med mindre trafikmängd får det ligga kvar ett par centimeter snö efter att snöfallet har slutat.
Vid extrema väderförhållanden, stora mängder snö och kanske i kombination med vind, har vi svårt att uppfylla kraven som ställs för de olika vägklasserna.
Vägklasserna indelas i fem klasser
- När det kommit en centimeter snö, har plogbilen två timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom två timmar.
- När det kommit en centimeter snö, har plogbilen tre timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom tre timmar.
- När det kommit en centimeter snö, har plogbilen fyra timmar på sig att ploga sträckan. Fyra timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Snösträngar kan förekomma.
- När det kommit två centimeter snö, har plogbilen fem timmar på sig att ploga sträckan. Sex timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst tre centimeter snö på vägen.
- När det kommit tre centimeter snö, har plogbilen sex timmar på sig att ploga sträckan. Sex timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst tre centimeter snö på vägen.
På vissa vägar kan åtgärdstiden skilja sig från tiden ovan beroende på väderläget. Vid temperaturer under 6 minusgrader accepterar Trafikverket att en del snö och is kan finnas kvar. Vid kraftigt snöfall kan det vara svårt att hålla vägarna snöfria enligt vägklassernas föreskrifter. Framkomligheten på vägarna kan vara begränsad eftersom de inte hunnit snöröjas eller på grund av olyckor.
Vi höjer förmågan att hantera händelser på vägarna i vinter
Inför stundande vinter har Trafikverket lämnat över en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning. Mer information om uppdraget hittar då här.
SMHIs vädervarningar – hjälper dig att ta rätt beslut
Det är viktigt att följa väderutvecklingen eftersom prognoserna uppdateras kontinuerligt dygnet runt, vilket även kan medföra ändringar av varningsnivåer och varningsområden. Aktuella varningar finns i SMHIs varningstjänster på smhi.se och i SMHIs väderapp. Varningar rapporteras också i P1- respektive P4-sändningar i Sveriges Radio.
Varningsinformationen från SMHI är viktig att ta del av för att kunna vidta rätt åtgärder vid besvärligt väder. Varningsnivån berättar hur allvarliga konsekvenser som väntas. Olika typer av besvärligt väder medför olika påverkan och därför innehåller varningsinformationen i SMHIs varningstjänster på smhi.se och i SMHIs väderapp generella exempel på hur vädret kan påverka din omgivning. Detta underlättar för dig att göra en bedömning om hur du kan beröras.