Upprustning av Trelleborgsbanan
Under 2027 genomförs omfattande underhåll på Trelleborgsbanan, där räler, slipers och kontaktledningar byts ut. Mindre åtgärder utförs samtidigt för att säkra banans skick och minimera framtida störningar.
Under 2027 genomförs ett antal större åtgärder på Trelleborgsbanan. Räler och slipers ska bytas ut mellan Fosieby och Trelleborg, och hela kontaktledningsanläggningen mellan Lockarp och Trelleborg ska bytas. För att maximera tiden kommer även mindre underhållsåtgärder att utföras, såsom kontroll av järnvägsbroar och byte av beläggning i flera plankorsningar längs sträckan.
Trelleborgsbanan öppnade för persontågstrafik i december 2015 efter en omfattande upprustning. Tidigt under 2016 upptäckte Trafikverket att vissa räler, levererade under 1970- och 1980-talet och som använts på Trelleborgsbanan, kunde ha mikroskopiska sprickor i stålet. Dessa sprickor skulle på sikt kunna leda till rälsbrott.
På andra sträckor, exempelvis Västkustbanan, där räler med liknande sprickor använts, har Trafikverket tvingats genomföra akuta byten.
Situationen på Trelleborgsbanan har dock varit stabil, eftersom banan trafikeras med färre tåg som kör i lägre hastigheter. Detta har möjliggjort en planering av arbetet, särskilt eftersom andra åtgärder också behöver genomföras i takt med att banans tekniska livslängd närmar sig sitt slut.
Ett planerat arbete innebär lägre kostnader och möjligheten att i god tid planera trafikupplägg, vilket minimerar påverkan på resenärer och godstrafik.
Under 2027 kommer därför omfattande åtgärder att genomföras på Trelleborgsbanan, där räler, slipers och kontaktledningar byts ut. Samtidigt utförs mindre åtgärder för att säkerställa banans skick och minska framtida störningar.
Frågor och svar
Här kan du få svar på de vanligaste frågorna rörande upprustningen.
Räls och slipers samt kontaktledningsanläggningen ska bytas ut, broar ska inspekteras, beläggning i plankorsningar ska bytas ut och några signaltekniska åtgärder ska utföras.
Det är att återställa banans tekniska standard så att underhållsbehovet minskar och att trafiken som minst kan bibehålla dagens kapacitet.
Anläggningens tekniska livslängd börjar nå sitt slut och ekonomiska anslag har tilldelats för att utföra upprustningen.
Det saknades finansiering för dessa åtgärder vid det tillfället samt att det bedömdes att banan skulle hålla ytterligare några år utan dessa åtgärder. Vi beaktade säkerheten när denna bedömning gjordes.
Trafikverket håller säkerheten mycket högt och riskerna bedöms i dagsläget som låga, annars hade vi inte trafikerat banan.
Från april 2027 till och med september 2027 så kommer det att vara avbrott i trafiken mitt på dagen mellan ca 09:15 – ca 15:15 för spårarbeten. Övriga tider på dygnet så kommer trafiken att gå som vanligt.
Från oktober 2027 till och med november 2027 är all trafik avstängd, dygnet runt, för spårarbeten. Bussar kommer att ersätta tåg för resenärer och transport av gods kommer ske på alternativa sätt.
Under avstängningsperioderna kommer trafiken att öka på E6 och E22 Malmö – Trelleborg. Vi arbetar för att påverkan på vägtrafiken ska vara så låg som möjligt.