Logga in
Logga in

Stationer ska granskas i hopp om minskat spårspring

I flera år har spårspringet ökat. Nu ska Trafikverket i Södra regionen syna de mest drabbade stationerna i hopp om att identifiera enklas åtgärder som kan förhindra obehöriga att ta sig ut på spårområdet.

Sommaren 2024 visar åter på dystra siffror kring spårspring. I augusti ökade antalet rapporterade händelser i Skåne med 46 procent jämfört med samma period förra året.

– Det här måste få ett slut. Spårspring kostar i tid, pengar och i värsta fall liv, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på trafikledningsområde Syd på Trafikverket.

Med förhoppning om att hitta nya sätt att förhindra människor att ta sig ut i spårområdet startar Trafikverket i Södra regionen nu en utredning där regionens mest drabbade stationer ska granskas i hopp om att identifiera möjliga åtgärder.

– Vi är stolta att kunna dra igång det här arbetet. Vi kommer titta på vad man med små medel kan göra för att stoppa spårspringet. Här handlar det mer om att hitta kreativa lösningar än stora ombyggnationer som kostar pengar, säger Göran Holmberg.

Arbetet är ett pilotprojekt och målet är att sedan kunna använda samma arbetssätt på andra stationer i regionen och i förlängningen resten av landet.

Personer som genar över spåren eller smiter under fällda bommar är ofta inte medvetna om den risk de utsätter sig för. En till synes ofarlig genväg kan bli livsfarlig eftersom tågen i dag är både tystare och snabbare än vad många tror. 

– Ett persontåg kör 56 meter på 1 sekund. Bromssträckan är ungefär 1 200 meter om det nödbromsar. Tåget har ingen chans att stanna för en person befinner sig på spåret, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på trafikledningsområde syd på Trafikverket.

Under årets första nio månader rör det sig om 529 rapporterade fall av spårspring i Skåne.

– Vi ser flera gånger om dagen hur människor genar över järnvägen eller befinner sig i spårområdet med livet som insats. Det är allt från resenärer som tycker att de ska springa över spåren för att hinna med ett anslutande tåg till jägare som vistas för nära spåren när de är ute och jagar, säger Göran Holmberg.

Spårspringet får stora konsekvenser för både punktlighet och i form av stora samhällskostnader när människor exempelvis inte kommer i tid till jobbet.

– Lund är den plats som sticker ut mest i Skåne. Där hade vi 59 händelser som påverkade 756 tåg som i sin tur gav upphov till drygt 166 registrerade förseningstimmar. För samhället innebär det en kostnad på över 11 miljoner, säger Göran Holmberg.

Det pågår ett löpande arbete för att komma tillrätta med spårspringet. Järnvägen stängslas in där det går, spåren övervakas med kameror och tågen stoppas när någon ses i spårområdet för att förhindra olyckor. Men det räcker inte.

– Vi vill att fler ska medvetna om riskerna, konsekvenserna och det faktum att det faktiskt är förbjudet. Alla behöver bära sitt ansvar i den här frågan, säger Göran Holmberg.