Logga in
Logga in

Det våras för cykeln!

Det blir ljusare, det blir varmare och våren är äntligen här. Just nu sopar vi gång- och cykelvägarna rena från vinterns grus. Dags att plocka fram cykeln och börja cykelpendla till jobbet!

Billigt, grönt och effektivt

Frisk luft, sol och vardagsmotion för individen, men även samhällsekonomiskt finns vinster att göra. Cykeln är ett billigt, grönt och effektivt transportmedel. Ett ökat cyklande skapar mer attraktiva och hållbara tätorter och det är viktigt för att nå FN:s globala mål om god hälsa och hållbara städer.

Regionala cykelvägnätet 80 mil långt

I Stockholm finns det cirka 80 mil gång- och cykelvägar i det regionala cykelvägnätet. Det består av både statliga och kommunala gång- och cykelvägar (gc-vägar). Det statliga gång- och cykelvägnätet ansvarar Trafikverket för. Det är vi som underhåller, städar och ser till att gång- och cykelvägarna är säkra att använda. Kommunerna gör detsamma för sina gc-vägar.

Lång vinter – sen vår

– Vi har haft en utdragen vinter där våren kommit senare än normalt. Det har medfört att vi sopat cykelvägarna något senare eftersom vi använder vatten när vi sopar och vi inte vill skapa halka, säger Ulrika Persson, enhetschef på Trafikverket underhåll väg i Stockholm.

– Nytt för i år är också att Trafikverket har börjat sopsalta Kallhällsstråket samt att ett skydd monteras på Tranebergsbron så att det inte ska stänka på cyklisterna avslutar Ulrika.

20 procent cykelresor 2030 målet

Idag utgör cykel 10% av resorna i länet, i den regionala cykelplanen är målet att 2030 ska andelen cykelresor vara 20%. För att nå dit behöver vi fortsätta utveckla cykelinfrastrukturen. Det regionala cykelvägnätet har idag olika standard olika sträckor, men utbyggnad och upprustning pågår och målet är att hela nätet ska ha samma standard så småningom.

Via länken nedan kan du se en karta som visar de gång-och cykelsatsningar som är planerade eller som vi håller på att bygga ut.

Karta över cykelsatsningar (pdf, 2MB) 

Röster om att cykelpendla

Madelene har 2,5 kilometer till jobbet.

Att få starta morgonen med frisk luft och ha lyxen att cykla längs vattnet vid Hufvudsta förbi hästar och får – det är vardagslyx för mig!

Madelene, vad är det bästa med att cykelpendla?

– Att få starta morgonen med frisk luft och ha lyxen att cykla längs vattnet vid Hufvudsta förbi hästar och får – det är vardagslyx för mig! Och såklart att det är ett hållbart transportmedel som inte kostar många kronor. 

Vad är det sämsta med att cykelpendla?

– Egentligen ingenting förutom de dagar det är snö och halt – då får cykeln vila.

Cyklar du året runt?

– Nästan i alla fall. Jag har inga dubbdäck men vintrarna är ju oftast ganska milda och då funkar cykeln.

Vad tror du skulle kunna öka cykelpendlandet?

– Bättre och fler cykelvägar

Vad hindrar folk från att cykelpendla tror du?

– För dem som bor långt bort är det såklart meckigare att ta sig fram på cykel, det tar ju lite mer tid och ansträngning. Men vill man ha lite mer träning är det en perfekt kombination och dusch finns ju på jobbet!

Cecilia cyklar 1,5 mil till jobbet varje dag på elcykel.

Efter en stressig morgon hinner jag varva ner mentalt och förbereda mig på den kommande arbetsdagen och efter jobbet får jag tid att tänka och reflektera över saker som har hänt. 

Cecilia, vad är det bästa med att cykelpendla?

– Jag är en nyfrälst året runt cyklist så just nu känns allt fantastiskt.  Jag uppskattar framförallt egentiden som cyklingen möjliggör innan och efter jobbet. Efter en stressig morgon hinner jag varva ner mentalt och förbereda mig på den kommande arbetsdagen och efter jobbet får jag tid att tänka och reflektera över saker som har hänt.  Sen är det givetvis ett plus att få daglig motion och slippa trängseln i tunnelbanan.

Vad är det sämsta med att cykelpendla?

– Om man som jag behöver cykla med glasögon så är det inte jättekul när regnet/snön vräker ner i motvind.

Cyklar du året runt?

– Ja, numera gör jag det. Tidigare ställde jag cykeln när den första snön började falla och tog fram den lagom till våren.

Vad tror du skulle kunna öka cykelpendlandet?

– Det är nog flera olika faktorer som spelar in, men jag tror att det måste finnas en nationell plan för hur infrastrukturen och incitamenten för cykling ska öka. När jag bodde i Danmark upplevde jag att förutsättningarna för att cykelpendla var mycket bättre och säkrare än i Sverige. Bland annat i hur cykelvägarna utformades, invånarnas vett och etikett i cykeltrafiken och möjligheterna att kombinera cykling med andra transportmedel – till exempel ta med cykeln på tunnelbanan och pendeln.

– Jag tror även att företag och organisationer kan hjälpa till att uppmuntra sina medarbetare till cykling genom olika förmåner och möjligheter till schyssta omklädningsrum och så vidare.

Vad hindrar folk från att cykelpendla tror du?

–Jag tror att många upplever det som jobbigt och något som tar mer tid i en redan hektisk vardag.

Till sist, cykla säkert!
Säkerhet på cykel.