Logga in
Logga in
Foto: Trafikverket

Södra länken får 550 nya digitala skyltar till 20-årsdagen

Skyltarna i Södra länken har nått sin livslängd och byts ut mot nya digitala skyltar som ger mer information för ökad förståelse och trygghet hos trafikanterna. Arbetet inleds samtidigt som Södra länken firar 20 år.

Under september inleddes arbetet med att byta ut totalt 550 tunnelinformationsskyltarna – MCS (Motorway Control System) – som styr vägtrafiken i Södra länken. Arbetet pågår under två års tid och sker nattetid, när de ordinarie avstängningar för löpande underhållsarbete görs i tunneln. Allt för att skapa minsta möjliga störning för trafikanterna.

De nya skyltarna är helt digitala, vilket innebär att fler typer av information kommer kunna visas på dem än idag och att de syns tydligare än dagens skyltar. För trafikanter innebär det mer detaljerad information i form av symboler, exempelvis varför hastigheten sänkts eller varför ett körfält är avstängt, men även kortare meddelanden.

– De nya skyltarna lyser starkare och syns därför bättre. Men framförallt kommer trafikanter kunna se varför det är kö eller trafiken står still, vilket inte varit möjligt innan. Genom att ge information om vad som händer längre fram i tunneln kan de öka förståelsen och tryggheten hos trafikanterna, säger Patrik Welchermill som är projektledare på Trafikverket.

Bytet av skyltarna i Södra länken är en del av ett större projekt där skyltar längs flera sträckor på Stockholms statliga vägnät byts ut på grund av att de är gamla skyltar och inte längre är kompatibla med det nya motorvägssystemet. Exempelvis har Trafikverket även bytt ut alla MCS-skyltar på Essingeleden.

Södra länken fyller 20 år 24 oktober

Lagom till att skyltbytet nu inletts blir Södra länken 20 år. Den öppnades för trafik den 24 oktober 2004 och blev därmed en knutpunkt för Essingeleden, Huddingevägen och Nynäsvägen och Värmdöleden. Den är en sex kilometer och med en 4,6 kilometer lång vägtunnel mellan Årsta i väst och Nacka i öst.

När tunneln byggdes var den dimensionerad som en del av en större ringled runt centrala Stockholm och Södra länkens syfte var bland annat att avlasta trafiken från väg 222, Värmdöleden. I planerna på en ringled ingick även Norra länken som stod klar 2014, samt Östlig förbindelse. Eftersom planerna på Östlig förbindelse inte har genomförts har ringleden inte färdigställts.

Innan Södra länken byggdes gick trafiken i stadsmiljö där vägnätet inte var dimensionerat för trafikmängden. När Södra länken öppnandes förbättrades luftkvaliteten, störningar från buller minskade och så frigjordes ytor att bygga bostäder och verksamheter på. Dessutom minskade restiden på sträckan från 15 - 35 minuter till 5 minuter.

När trafiken blir för långsam i Södra länken stängs påfarterna in till tunneln för att förhindra köbildning. Avstängningarna av påfarterna görs för att bibehålla säkerheten för trafikanterna i tunneln, så det ska gå enkelt att utrymma vid till exempel en brand. Den påfart som oftast drabbas av dessa stängningar är den från väg 222, Värmdöleden. Trafikverket arbetar ständigt med att öka framkomligheten i tunneln.

Skräddarsydd trafikbevakning av Södra länken

Ett initiativ för att främja framkomligheten i tunneln är den skräddarsydda bevakningen av Södra länken i appen Trafiken.nu som lanserades i somras. Bevakningen ger dig pushnotiser om trafikläget i Södra länken. 

Snabba fakta om Södra länken

Visste du att?

  • Södra länken är Sveriges längsta vägtunnel (fram till att E4 Förbifart Stockholm öppnar) - 6 kilometer lång varav 4,6 kilometer går i tunnel.
  • Varje dag åker närmare 155 000 fordon igenom tunneln.
  • Tunneln övervakas dygnet runt av en vägtrafikledningscentral och vid en olycka eller stoppat fordon skickas vägassistans ut för att hjälpa till på plats.
  • Uppdelad i två separata tunnelrör (vid en olycka i ett rör kan trafikanter evakueras via det oskadda tunnelröret).
  • 20 gånger per år sker planerat underhåll av tunneln och då stängs delar av nattetid. Dessa planerade avstängningar sker alltid mellan klockan 22:00 och 05:00.

Det finns:

  • Över 500 kameror
  • 160 fläktar
  • 70 utrymningsvägar (mindre än 75 meter till närmaste nödutgång)
  • Två ventilationstorn
  • Eget reningsverk för dagvatten

Sedan 2004 har bland annat:

  • Omkring 708 miljoner fordon trafikerat tunneln sedan start.
  • VägAssistans hjälpt trafikanter i nöd i Södra länken 20 000 gånger.
  • Mer än 20 000 fel avhjälpts under totalt 400 tunnelavstängningar för planerat underhåll.
  • Omkring 40 heltvättar av tunneln och dess tekniska utrustning genomförts sedan invigningen.

Källa: Trafikverket