Logga in
Logga in

Nedsatt hastighet för tågtrafik söder om Stockholm

Från och med den 16 januari och en tid framåt kommer tågen att köra långsammare på vissa sträckor söder om Stockholm. Det påverkar framförallt pendeltåg.

Trafikverket åtgärdar sprickor i räls

Trafikverket gör många olika typer av besiktningar varje år för att undersöka tillståndet på järnvägen. När vi upptäcker fel under besiktningarna åtgärdar vi dem, det är en del av den kontinuerliga underhållet av järnvägen.

En av besiktningarna som vi gör är ultraljudsmätningar av rälsen, som vi gör för att detektera sprickor. Det handlar framförallt om sprickor inuti rälsen som inte går att se på annat sätt. När vi upptäckt sprickor i rälsen arbetar vi med att åtgärda felen.

På vissa järnvägssträckor i de södra delarna av Stockholmsområdet har vi inte kunnat åtgärda och byta ut räls i tid. Nu behöver vi sänka hastigheten till max 70 km i timmen under en period, tills vi har åtgärdat sprickorna. Körtiden för tågen förlängs därför med mellan cirka 2 – 8 minuter.

Det här påverkar framförallt pendeltågen, men också fjärr- och regionaltåg. Hastighetssänkningen gäller tåg både till och från Stockholm. Vi forcerar arbetena och jobbar för att perioden med hastighetssänkning ska bli så kort som möjligt.

För frågor om aktuella tidtabeller, vänligen kontakta tågbolagen.

Hur upptäcker vi fel?

Trafikverket gör olika typer av besiktningar av exempelvis spår, kontaktledningar och teknikbyggnader, många gånger per år. 

-   Under besiktningarna upptäcker vi fel, som vi åtgärdar. Ultraljudsmätningar av rälsen gör vi för att kunna upptäcka sprickor, särskilt de inuti rälen, som inte går att se med blotta ögat, berättar Örjan Eriksson enhetschef för underhåll av järnväg i Stockholm.

Om vi upptäcker en spricka försöker vi åtgärda det inom tre månader. Besiktningar och arbeten med underhåll görs framförallt under tågfria tider nattetid. 

Rälsbyte under vintern är en utmaning

I regel åtgärdar vi sprickor i rälsen genom att byta räls eller komponenter i våra spårväxlar. För att kunna byta räls måste vi svetsa.

Under vintern ställer temperaturen till det eftersom vi inte får svetsa utan dispens när det är minusgrader, som det var delar av november, december och början av januari, vilket gjorde att vi inte kunde arbeta i den takt vi ville. 

-   Vi behöver åtgärda det här av säkerhetsskäl för att det inte ska få allvarligare konsekvenser. Det är tråkigt att det här påverkar resenärer och tågbolag, säger Örjan Eriksson enhetschef för underhåll av järnväg i Stockholm.

Sträckor som påverkas av hastighetssänkningen:

  1. Älvsjö-Södertälje hamn från torsdag 16 januari
  2. Älvsjö-Tungelsta från och med fredag 17 januari
  3. Segersäng-Nynäshamn från och med fredag 17 januari