Logga in
Logga in

Grundlig översyn av Nockebybron

Inför båtsäsongen 1 maj–15 oktober gör vi en grundlig översyn av Nockebybron, för att säkerställa att bron fungerar optimalt för alla trafikslag – både för sjötrafik, fotgängare, cyklister och biltrafik.

– Nockebybron togs i drift redan år 1973 och vi arbetar löpande med underhåll av bron för att säkerställa funktionen, säger Joachim Jacobsson projektledare för öppningsbara broar på Trafikverket.

Nockebybron är en öppningsbar svängbro över en viktig farled i Mälaren. Det är också den enda fasta landförbindelsen för alla som bor på öarna i Ekerö kommun. Därför är det viktigt att bron fungerar både för sjötrafik och vägtrafikanter.

Fyra olika teknikslag för att styra och öppna bron

Fyra olika teknikslag är inblandade för att kunna manövrera bron under en broöppning;

  1. Mekanik; motorer och hydraulik med mera
  2. Styrsystemet; manövrerar bron, kameror och skärmar med mera
  3. Elsystemet
  4.  Trafik; bommar och signaler för trafikanter

– Nu skruvar vi loss och undersöker olika delar och byter ut komponenter. Vi undersöker bultar, letar efter glapp i elsystem och styrsystem och kontrollerar givare för att säkerställa funktionen, säger Joachim Jacobsson.

Det är många givare i bron. Givarna är viktiga, de ”övervakar brons funktion” och signalerar att olika delar hamnat i rätt läge. Till exempel att en bom är öppen, att signalerna ska börja eller sluta blinka, eller under  broöppningen. Farten är låg inledningsvis och när en viss punkt passeras ökas farten. Vid nästa punkt  går bron på lågfart fram tills den är helt öppen rörelsen stannas. 

Felmariginal på millimeter

Krafterna i öppningsbara broar är stora. Marginalen som bron får hamna ”fel” för att utlösa ett felmeddelande är bara några millimeter. 
Snö kan till exempel påverka och olika temperaturer gör att materialen i bron rör sig, de krymper i kyla och utvidgas i värme.

Just nu - extra noggrann översyn inför sommaren

Under vecka 15, den 7–13 april, gör vi en extra grundlig genomgång och översyn av bron. För att kunna utföra det arbetet har vi helt stängt för broöppningar för sjötrafik.

– Vi gjorde en noggrann genomgång i somras, men det har gått en hel höst och vinter och mycket kan ha hänt sedan vi undersökte bron sist. Därför gör vi den här översynen, säger Joachim.

Tester med broöppningar varje natt

Under arbetena som vi gör under vecka 15 behöver vi kontrollera att allt vi justerar fungerar som det ska. Vi planerar att prova Nockebybron genom att öppna den flera gånger varje natt efter klockan 22.00 under fyra nätter måndag till fredag 7–11 april, samt eventuellt några öppningar nattetid under helgen 13–14 april.

550 broöppningar varje år

Varje år öppnar vi Nockebybron för nyttotrafik och segelbåtar som är högre än 12 meter vissa tider på dygnet. Totalt öppnar vi bron ungefär 550 gånger per år. De flesta öppningarna sker under sommarhalvåret från 1 maj–15 oktober. Under sommarhalvåret finns det en brovakt på plats som kan öppna bron vid angivna tider. Under vinterhalvåret öppnas bron mot föranmälan. 

Aktuell trafikinformation med information om kommande broöppningar hittar du här i länken Trafiken.nu.
Informationen läggs ut cirka 20 minuter före en broöppning.

På sjöfartsverkets hemsida finns det mer information om öppningstider Sjöfartsverket Nockebybron

Visste du att?

  • Gränsen mellan Ekerö kommun och Stockholms kommun går uppe på bron.
  • Farleden i Mälaren under Nockebybron är viktig för sjötrafiken, den är ett riksintresse och nyttotrafik måste kunna ta sig fram. Nockebybron ska även fortsättningsvis vara öppningsbar.
  • Flest broöppningar på Nockebybron de senaste åren har varit i juli.
  • I Stockholmregionen finns det totalt 12 öppningsbara broar. Eftersom det är så mycket teknik inblandat är det vanligt att det blir något stopp på broarna varje år.
  • Trafikverket jobbar med olika typer av underhåll på broarna. Vi gör arbeten veckovis, månadsvis och två gånger per år gör vi större genomgångar av alla öppningsbara broar.