Här får Västernorrland bygdevägar i sommar
Under sommaren 2023 kommer vi att måla om och skylta några vägar i Västernorrland till en så kallad bygdeväg. Vägrenarna målas bredare så att gående och cyklister får en tydligare och bättre vägmiljö.
Det finns brister i tillgängligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som går och cyklar längs flera av våra vägar. Vi har valt ut några vägar i vårt län som vi kommer att anpassa till så kallade bygdevägar för att gående och cyklister ska få en tydligare och bättre vägmiljö. Arbetet ingår i Trafikverkets löpande underhåll och innebär därmed ingen betydande kostnadsökning.
En bygdeväg, är en befintlig, lågtrafikerad väg som målas och skyltas så att det blir tydligare för alla trafikanter att de måste samsas om utrymmet och ta hänsyn till varandra. Dagens vägrenar är väldigt smala, genom att omfördela vägbredden skapar vi utrymme även för gående och cyklister. Längre ner på sidan kan du se en film om hur du kör på en bygdeväg.
Dessa vägar uppfyller kriterierna för bygdevägsmålning och förväntas passa väl in i miljön. Vi ber om visad hänsyn och överseende med de tillfälliga störningarna som uppstår när vi genomför arbetet.. Var uppmärksam på trafikmärken och att trafikmiljön ändras till bygdeväg.
Torpshammar
Ullånger
Skuleberget, Docksta
Frågor och svar
För att skapa större utrymme och bättre möjligheter för gående och cyklister att röra sig längs vägen.
Vi har möjlighet att göra om vägen till bygdeväg för att det är en lågtrafikerad väg med en smal vägren och det finns behov för gående och cyklister att röra sig längs vägen. Eftersom det inte finns någon planerad eller prioriterad gång- och cykelväg längs berörda sträckor så skapar vi en tydligare och bättre trafikmiljö för gående och cyklister i samband med löpande underhåll, därmed blir det ingen betydande kostnadsökning.
Eftersom det är en dubbelriktad körbana, så smal att två bilar inte kan mötas på den, får du tillfälligt använda vägrenen för underlätta framkomligheten för annan trafik, exempelvis vid möten - om det kan ske utan fara.
En av grundbestämmelserna i Trafiklagstiftningen är att du som trafikant ska ”iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna”.
Är vägen smal och sikten dålig ska du anpassa hastigheten och vara uppmärksam. Utformningen av bygdevägen är ett sätt att förstärka det beteendet.
Se filmen "Att köra på en bygdeväg" här på webbsidan eller på Youtube.
Om vägrenen är tillräckligt bred ska du använda vägrenen när du cyklar, går, kör moped (klass l och ll), rider, kör ett fordon konstruerat för en hastighet av max 40 km/timme, eller ett fordon förspänt med dragdjur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får du använda vägrenen tillfälligt även när du kör andra fordon.
Syftet med bygdeväg är att alla trafikantslag ska kunna nyttja vägen på mer likvärdigt sätt.
Fordons plats på väg enligt trafikförordningen:
En bygdeväg målas och skyltas så att det blir tydligare för alla trafikanter att de måste samsas om utrymmet och ta hänsyn till varandra. Vägrenen är bredare än vanligt vilket gör att du som oskyddad trafikant, som går och cyklar, förfogar över en tydligare plats.
I Danmark har liknande utformning, kompletterad med hastighetsdämpande åtgärder, minskat antalet olyckor med cirka 25 %. Utifrån det begränsade antalet bygdevägar som finns i Sverige i dagsläget är det svårt att dra några säkra slutsatser om effekter på trafiksäkerheten.
Behoven av gång- och cykelvägar är stora och det är dyra åtgärder. I dagsläget prioriteras vägar med mera trafik och fler oskyddade trafikanter.
Sträckan märks ut med skylten Varning för avsmalnande väg, kombinerad med upplysning om körbanans bredd och sträckans längd. Vägrenarna på båda sidor avgränsas med kantmarkeringar. Den dubbelriktade körbanan får en bredd av 3,25 meter, och vägrenarnas bredd blir cirka 1,0–1,5 meter.
Att köra på en bygdeväg
Bygdeväg, en smal körbana i mitten och två breda vägrenar. Se en film som visar hur du ska köra. Bilden visar hur du ska köra i möte med en cyklist och vid möte med en bil.