Logga in
Logga in

Ny utredning om landets rangerbangårdar

Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.

På uppdrag av regeringen har Trafikverket beslutat om en strategi för de åtta rangerbangårdar som finns i landet. I strategin beskriver Trafikverket hur landets åtta rangerbangårdar behöver förändras och vilka fortsatta utredningar som behöver genomföras för var och en av dem.

Ånge är Sveriges nordligaste rangerbangård och prognosen för år 2040 visar på att Ånge får en ökad trafikering. Bangården behöver utvecklas och strategin menar att fortsatt utredning är nödvändig kring hur den kan nyttjas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. I Sundsvall ligger den minsta rangerbangården och Trafikverket kommer att titta på om den kan omvandlas till planväxlingsgård, som har en enklare utrustning än en rangerbangård, en åtgärd som inte påverkar kapaciteten.

Trafikverket avser att gå vidare med en utredning som ser på Ånge, Sundsvall och Gävle rangerbangård tillsammans.

- Dessa tre bangårdar har starka kopplingar och kan avlasta varandra och vi vill därför utreda dom tillsammans. För att klara prognosen för år 2040, behöver Ånge och Gävle rangerbangårdar användas effektivare och eventuellt öka sin kapacitet. Trots att Sundsvall bedöms ha en hög nyttjandegrad år 2040 som rangerbangård bedömer vi ändå att den är lämplig att omvandlas till planväxlingsbangård, säger Håkan Persson, enhetschef Strategisk planering Trafikverket.

Strategin för rangerbangårdarna bygger på analyser av statistik, prognos, kapacitet, kapacitetsutnyttjande och samhällsekonomi.

-  Vi har haft en dialog med flera godsoperatörer och godstransportköpare. Vi har haft en kontinuerlig dialog med Green Cargo som är de som operativt arbetar med rangering på rangerbangårdarna. De har haft möjlighet att löpande lämna synpunkter på arbetet, säger Håkan Persson.  

Prognosen för 2040 som redovisas i rapporten har inte tagit hänsyn till tillfälliga svängningar i konjunkturen.

Nästa steg som följer är att påbörja detaljerade utredningar som kommer att visa vilka åtgärder som behövs. Med hjälp av fyrstegsprincipen så ser Trafikverket först på hur man kan effektivisera nyttjandet av rangerbangården och först därefter om det finns behov av eventuella åtgärder i anläggningen.

Strategin är ett underlag inför kommande revidering av nationell plan för transportinfrastrukturen.

Länk till rapporten

FAKTA: Rangerbangård och planväxlingsbangård

Det finns två typer av tågbildningsplatser; rangerbangård och planväxlingsbangård. Båda möjliggör att godsvagnar sorteras för att bilda nya tågkonstellationer. Det är metoden för hur växlingen går till som skiljer en rangerbangård från en planväxlingsbangård, där rangerbangårdar har en snabbare hantering av vagnar. Rangerbangården har en mer avancerad utrustning med rangervall, rangerbromssystem och rangerställverk. Planväxlingsbangården är en enklare anläggning.

Sveriges åtta bangårdar finns i Sävenäs, Malmö, Helsingborg, Hallsberg, Gävle, Borlänge, Ånge och Sundsvall.

Kontakt

Håkan Persson

Telefon: +46 10-123 12 63