Upphandlad flygtrafik ger en grundläggande tillgänglighet
Trafikverket har nu tilldelat kontrakt på tolv inrikeslinjer 2023-2027. Regeringsuppdraget avser att verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt.
Efter en utredning om tillgänglighetsbrister och om dessa kan avhjälpas med flyg beslutade Trafikverket i april 2022 om fortsatt allmän trafikplikt för samtliga tidigare befintliga linjer med ett tillägg av sträckan Mora-Arlanda.
Två operatörer på tolv sträckor
Operatörerna Amapola Flyg AB och Jonair Affärsflyg AB som vunnit upphandlingen trafikerar i pågående avtalsperiod och har relevant erfarenhet av att trafikera flygplatser med vinterklimat.
Utbudet av turer har förbättrats under högsäsongerna för Arvidsjaur och Hemavan. Däremot får Arvidsjaur något färre turer totalt sett men de ligger tätare under högsäsong. För övriga sträckor har samma antal turer som idag upphandlats. Anledningen till att upphandlade stolar minskat totalt sett beror på minskat resande under femårsperioden före pandemin.
Upphandlad flygtrafik
Jonair Affärsflyg AB kommer under perioden oktober 2023 – oktober 2027 att trafikera:
- Pajala-Luleå
- Östersund-Umeå
- Sveg-Mora-Arlanda
- Torsby-Hagfors-Arlanda
Amapola Flyg AB kommer under perioden oktober 2023 – oktober 2027 att trafikera:
- Gällivare-Kramfors-Arlanda
- Hemavan-Arvidsjaur-Vilhelmina-Lycksele-Arlanda i en samslingning som hänger ihop i ett nätverk. Ingen sträcka kommer innebära fler än en mellanlandning. Trafikeringen kommer att ske med två flygplan.
Mer om trafikavtal: Trafikavtal (bransch.trafikverket.se)