Det får bara inte hända igen – men vi letar inte syndabockar
På första advent omkom en kvinna och två barn och en man skadades allvarligt på E22 söder om Kristianstad i Skåne. Dödsolyckan har fått mycket uppmärksamhet och berört många. Trafikverkets djupstudie har nu börjat.
– Jag har besökt platsen för olyckan tillsammans med polisen. Vi har filmat sträckan med drönare, gjort mätningar, letat spår och sen också varit och tittat på det som finns kvar av olycksbilen, säger Alfredo Markezic som är Trafikverkets olycksutredare.
Platsbesöket ska tillsammans med polisen och Räddningstjänstens underlag ge svar på varför olyckan hände och hur vi ska kunna förebygga så att det inte händer igen. Även om det många gånger inte finns mycket kvar av de fordon som varit inblandade i olyckan, så hittar Trafikverkets olycksutredare många svar på platsen.
– Vi letar till exempel efter bromsspår, mäter islagspunkter i räcken, stolpar och träd. Sen är polisens underlag med vittnesberättelser och Räddningstjänstens uppgifter som varit nära de skadade, helt avgörande för att komma så nära så möjligt i att hitta orsaken till dödsolyckan, fortsätter Alfredo Markezic.
Media bidrar till ökad trafiksäkerhet
Att olyckan på E22 har fått mycket uppmärksamhet i media märktes inte minst under besöket på olycksplatsen under torsdagen. Media var på plats på E22 på Linderödsåsen.
– Ja, både polisen och jag ställde upp och blev intervjuade. Medias uppmärksamhet kring en olycka kan ju också bidra till att öka trafiksäkerheten, folk tänker mer på hur de kör, konstaterar Alfredo Markezic.
Det är inte heller ovanligt att det finns människor på platsen för en dödsolycka för att tända ljus eller lägga en blomma, ibland är det nära anhöriga som vill prata med utredarna.
– Vi får ha förståelse för det och ta oss den tiden, helt enkelt, säger Alfredo Markezic.
Vi utreder alla dödsolyckor
Att utreda dödsolyckor står i instruktionen till Trafikverket. Trafikverket ska ”genomföra djupstudier av samtliga vägtrafikolyckor som har medfört att någon har avlidit”. Men om det bedöms finnas en trafiksäkerhetshöjande potential kan Trafikverket även utreda andra olyckor. Till exempel pågår en studie av allvarligt skadade cyklister, som ska pågå under tre år.
– Vad hände, varför dödades trafikanten och vad kan vi göra för att det inte ska hända igen, det är grundfrågorna efter en olycka med dödlig utgång. Det finns alltid saker man inte får svar på, men i det stora hela har vi en bra bild av hur de flesta olyckor har gått till när vår djupstudie är färdig, säger Håkan Lundin, sektionschef Olycksutredning Väg.
Den samlade kunskapen och resultaten av djupstudierna vid dödsolyckor används för att förbättra säkerheten i hela vägsystemet. Trafikverkets arbete med mittseparering är en sådan åtgärd, som slagit igenom i hela landet. En dödsolycka leder inte sällan till att Trafikverket också förbättrar säkerheten i området där olyckan skett. Det kan vara sidområdesåtgärder som att ta bort sten, träd och andra saker som befinner sig i de så kallade avåkningsytorna längs en väg. Förstärkning av linjemarkeringar och vägräckesåtgärder kan också vara vanliga insatser efter en dödsolycka.
– Vi har byggt vägar länge, men vi får hela tiden nya kunskaper, säger Håkan Lundin.
Så tas resultaten från utredningen tillvara
Trafikverkets åtta olycksutredare arbetar i en nationell organisation där varje olycksutredare utreder mellan 30–40 dödsolyckor varje år. En utredning tar åtminstone ett halvår.
Djupstudiearbetet lyder under offentlighets- och sekretesslag och -förordning. Den enskilde eller någon närstående ska inte lida skada eller men av arbetet. Sekretessen gäller därför personuppgifter och vissa fordonsuppgifter, men inte uppgifter om vägen eller utformningen.
När olycksutredaren Alfredo Markezic är färdig med djupstudien om olyckan på E22 kommer resultatet och de eventuella brister han hittat att lämnas över till trafikingenjörer, samhällsplanerare och andra specialister på vägutformning. I bästa fall kan olycksutredningen leda till att Trafikverket kan göra bättre trafiksäkerhetsåtgärder på platsen eller i vägnätet i stort.
– Jag känner att mitt arbete är så viktigt, man stänger kanske av känslorna, men jag drivs av att hitta de där detaljerna i en olycka som kan bidra till åtgärder som gör att det inte händer igen. Det är verkligen en skön känsla när man kan bidra på det sättet, avslutar Alfredo Markezic.