Logga in
Logga in
Under november 2024 ankom 78 168 av 90 066 sin slutstation i rätt tid. Punktligheten för persontrafiken i helhet stannade på 86,9 procent främst till följd av en snöstorm, flera spårfel och många spårspringare. Foto: Göran Fält

Små steg i rätt riktning i snöstormens spår

Under november 2024 ankom 78 168 av 90 066 sin slutstation i rätt tid. Punktligheten för persontrafiken i helhet stannade på 86,9 procent främst till följd av en snöstorm, flera spårfel och många spårspringare.

Under november tog främst pendel- och regiontågen ett litet men för järnvägen ändock viktigt steg i rätt riktning. Kortdistanstågens punktlighet ökade från 91,7 procent till 92,7 procent samtidigt som medeldistanstågens punktlighet förbättrades från 81,8 procent till 83,1 procent.

– Det som framförallt dämpade punktligheten under månaden var det oväder med hårda vindar och kraftigt snöfall som drabbade landet 19–22 november, under dessa vintriga dagar blev vart fjärde tåg mer än fem minuter försenat. Dock var det få inställda avgångar, så trots det minst sagt utmanande vädret tuffade tågen på och tog resenärerna till sina destinationer både smidigt och säkert om än några minuter för sent säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik.

Utöver snöstormen är det i huvudsak hastighetsnedsättningar kopplat till banarbeten som påverkat trafiken. En annan förseningsorsak var ett antal stillastående tåg vilket ledde till begränsad framkomlighet för övrig trafik. Ytterligare en orsak till förseningar var obehöriga i spårområdet, 1 291 tåg påverkades så mycket av ”spårspringare” att de ankom sin slutstation mer än fem minuter efter tidtabell.

Det var inte bara punktligheten vars kurva pekade uppåt i november, även trafikutvecklingen fortsätter på den inslagna vägen. Preliminära siffror visar att det i november för första gången under en månad bestående av 30 dagar (det vill säga april, juni, september och november) framförts mer än 90 000 persontåg. Tvåa på den listan ligger april 2024 med 89 645 framförda tåg.

– Ett utökat trafikutbud är följden av den fortsatt stora efterfrågan på ett både spårbart och hållbart resande. Om bara några dagar går vi in i ett nytt tåg-år, ett år som på förhand ser ut att bli lika trafikintensivt som 2024. På samma spår som över en miljon persontåg kommer att rulla planerar vi för mer än 1700 små och stora banarbeten. Utmaningen ligger i att leverera både kvalitet och kvantitet, men tillsammans med alla andra aktörer i järnvägsbranschen är vi övertygade om att vi är på rätt (järn)väg avslutar Anna.

November i siffror

Högst punktlighet för en enskild dag under månaden hade lördag 30 november då 2 304 av 2 420 framförda tåg ankom sin slutstation i rätt tid. Punktlighetsresultatet denna lördag blev 95,2 procent vilket är det högsta för en enskild dag under 2024.

Lägst var punktligheten 21–22 november. Förutom den snöstorm som slog till med full kraft över främst Uppland och Norrlandskusten denna torsdag och fredag blev två tåg i Stockholmsområdet stillastående med maskinfel samtidigt som ett växelfel uppstod på Västra Stambanan. Sammantaget ankom 1 600 av 6 397 framförda persontåg sin slutstation mer än 5 minuter efter tidtabell, vilket gav ett punktlighetsresultat på 75,0 procent.

Utfall kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 92,7 procent.

Antal framförda: 48 720.

Utfall Medeldistanståg (regionaltåg): 83,1 procent.

Antal framförda: 33 508.

Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 66,3 procent.

Antal framförda: 7 679.

  • 57,5 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 2,6 procentenheter högre än nov. 2023.
  • 76,2 procent av persontågen ankom inom 2 min. efter tidtabell (RT+2) = 1,9 procentenheter högre än nov. 2023.
  • 86,8 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) = 0,9 procentenheter högre än nov. 2023.
  • 92,8 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10) = 0,4 procentenheter högre än nov. 2023.
  • 95,3 procent av persontågen ankom inom 15 min. efter tidtabell (RT+15) = 0,1 procentenheter högre än nov. 2023.

Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i november var 3,13 minuter och för försenade tåg 7,37 minuter.

Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.

Enskilda händelser som påverkat punktligheten mest negativt under november 2024

  • 1–30 november: Hastighetsnedsättningar vid Tobo på Ostkustbanan.
  • 1–30 november: Hastighetsnedsättningar vid Knivsta norr om Stockholm C.
  • 1–30  november: Hastighetsnedsättningar vid Södertälje syd på grund av pågående banarbeten.
  • 1–18 november: Hastighetsnedsättningar Ånge-Erikslund på Mittlinjen på grund av slipersbyten.
  • 1–19 november: Hastighetsnedsättningar vid Finnerödja / Gårdsjö på grund av banarbeten.
  • 3–30 november: Hastighetsnedsättningar vid Vingåker på Västra Stambanan.
  • 11 november: Begränsad framkomlighet Stockholm-Älvsjö på grund av kontaktledningsfel vid Årstaberg.
  • 13 november: Obehöriga i spår / påkörd person vid Årstaberg söder om Stockholm C.
  • 19–21 november: Enkelspårsdrift på grund av uppkörd växel vid Järna på Västra Stambanan.
  • 19–26 november: Hastighetsnedsättningar Stolpstugan-Sköldinge på Västra Stambanan.
  • 20–22 november: Snöstorm inom Gävle Trafikcentralområde.
  • 20–28 november: Hastighetsnedsättning på grund av återkommande växelfel vid Norsesund västra.
  • 21 november: Stillastående tåg med fordonsfel tåg vid Stockholm Södra, begränsad framkomlighet.
  • 21–24 november: Växelfel vid Sköldinge på Västra Stambanan.
  • 22 november: Stillastående tåg med fordonsfel vid Upplands Väsby, begränsad framkomlighet.