Tilldelning av Gotlandstrafiken
Danskregistrerade rederiet Alvina Shipping har tilldelats avtalet för färjetrafiken till och från Gotland mellan år 2027-2035 med ytterligare två optionsår.
Avtalet för perioden kommer att tecknas med rederiet Alvina Shipping men det kommer att vara underleverantören Destination Gotland som, likt idag, bedriver färjetrafiken. Samma fartyg som används i dagens trafik kommer att användas, dessutom tas ett nytt fartyg i drift 2028 som bland annat kommer att kunna köras på vätgas. Destination Gotland kommer även fortsättningsvis ansvara för hanteringen av de kringliggande funktionerna för terminal- och incheckning samt bemanning av fartyg och kundtjänst.
Takpris och säkerhetskrav
Trafiken kommer även fortsättningsvis upphandlas med takpris för gotlänningar och gods och förändringar i takpriskonstruktionen gör att bränslepriset inte kommer att påverka biljettpriserna i lika stor utsträckning som i dagens avtal.
Under kommande avtalsperiod gäller ett klimatkrav som innebär att operatören ska minska CO2e-utsläppen med 30 procent. Operatören kommer att vara en del i totalförsvaret för att trafikuppdraget ska utföras på ett säkert sätt i relation till såväl nationell säkerhet som informationssäkerhet. Det finns även bestämmelser i avtalet för att undvika oönskade ägarförändringar.
Fakta
Trafikperiod:
År 2027-2035 med ytterligare två optionsår.
Avtalsform:
Tjänstekoncession där Trafikverket delar risken för höga bränslepriser. Operatören har rätt att bestämma biljettpriserna för gods, gotlänningar och deras fordon under förutsättning att takpriserna i avtalet följs.
Trafik:
Två linjer, Nynäshamn–Visby och Oskarshamn–Visby.
Färjor:
Ro-pax bilfärjor som tar 1500/1650 passagerare.
Tre färjor i trafik under högsäsong och två under övrig tid. Ytterligare en färja 2028 som kan drivas på vätgasfärja planeras under kontraktstiden.