Fler fast färre summerar persontågens oktober
I oktober 2024 avgick det 93 436 persontåg, avsevärt fler än det någonsin gjort under en oktobermånad. Punktligheten stannade på 85,9 procent främst till följd av spårfel och spårspring.
Hösten 2024 liknar ingen tidigare då persontågstrafiken fortsätter att utvecklas med rekord på rekord för antal avgångar. Årets oktober blev när den kan summeras inte bara den mest trafikintensiva oktobermånaden någonsin, utan den månad som levererat flest avgångar av alla månader sedan 2001.
– Det är knappt man tror att det är sant att vi under oktober kan räkna in drygt 10 000 fler avgångar jämfört med oktober förra året. Den utvecklingskurvan visar hur viktig och efterfrågad järnvägen är, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, och fortsätter:
– Och att vårt arbete med att rusta upp och utveckla den verkligen är framtiden på spåret! För inte bara ser vi rekord vad gäller antalet framförda persontåg, vi har också den mest omfattande banarbetssäsongen någonsin i ryggen när vi nu närmar oss slutstationen för järnvägsåret 2024.
Precis som i september kom persontågstrafiken under oktober att präglas av ett flertal hastighetsnedsättningar runt om i landet, en följd av att vi inför och under både planerade som oplanerade banarbeten anpassar trafiken genom att exempelvis sänka hastigheten på intilliggande spår av hänsyn till säkerheten för de tekniker som i ur och skur vårdar, servar och moderniserar anläggningens alla trotjänare.
Även obehöriga i spår fortsätter vara ett stort problem, och de dystra siffrorna förstärks av att det under månaden skedde så många som 13 personpåkörningar.
– Under oktober blev inte mindre än 2148 persontåg försenade på grund av obehöriga i spår. Att människor väljer att riskera livet för att tjäna lite tid är något jag aldrig fullt ut kommer förstå. Mina tankar går till de förare som drabbas, till blåljuspersonal och inte minst till anhöriga när de värsta av konsekvenser inträffar avslutar Anna.
Oktober i siffror
Högst punktlighet för en enskild dag under oktober hade lördag 5 oktober då 2 231 av 2 379 framförda tåg ankom slutstationen i rätt tid vilket gav ett punktlighetsresultat på 93,8 procent.Lägst punktlighet för en enskild dag hade fredag 11 oktober då 2 458 av 3148 framförda persontåg nådde sin slutstation i rätt tid. De främsta orsakerna till att punktlighetsresultatet denna fredag inte blev bättre än 78,1 procent var två olyckor i Stockholmsområdet.
Utfall kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 91,7 procent.
Utfall Medeldistanståg (regionaltåg): 81,8 procent.
Antal framförda: 34 753.
Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 66,9 procent.
- 55,3 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 2,0 procentenheter högre än okt 2023.
- 74,1 procent av persontågen ankom inom 2 min. efter tidtabell (RT+2) = 0,2 procentenheter högre än okt 2023.
- 85,9 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) = 0,3 procentenheter lägre än okt 2023.
- 92,7 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10) = 0,3 procentenheter lägre än okt 2023.
- 95,5 procent av persontågen ankom inom 15 min. efter tidtabell (RT+15) = 0,4 procentenheter lägre än okt 2023.
Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i oktober var 3,13 minuter och för försenade tåg 7,00 minuter.
(Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.)
Enskilda händelser som påverkat punktligheten mest negativt under oktober 2024:
- 1-31 okt: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Tobo på Ostkustbanan.
- 1-31 okt: Hastighetsnedsättningar vid Finnerödja / Gårdsjö på grund av banarbeten på intilliggande spår.
- 1-31 okt: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Knivsta norr om Stockholm C.
- 1-31 okt: Hastighetsnedsättningar vid Hultsfred på grund av planerade banarbeten.
- 1-31 okt: Spårfel / hastighetsnedsättningar Torsby - Lysvik.
- 1-31 okt: Hastighetsnedsättningar på grund av planerade banarbeten mellan Boden-Luleå.
- 1-29 okt: Hastighetsnedsättningar på grund av infrafel Uddevalla - Öxnered.
- 3-4 okt: Spårväxelfel / rälsbrott / enkelspårsdrift vid Årstaberg söder om Stockholm C.
- 6-7 okt: Signalfel Mölnbo - Gnesta på Västra stambanan på grund av kopparstöld.
- 10-12 okt: Spårfel / kapacitetsbegränsningar inne på Göteborgs Central.
- 17 okt: Strömlöst för pendeltågen Häggvik-Knivsta.
- 19-20 okt: Kapacitetsbrist vid Burlöv på Södra stambanan i samband med banarbeten.
- 21-22 okt: Spårväxelfel Malmö C – Malmö godsbangård / Östervärn.
- 22-31 okt: Hastighetsnedsättningar efter slipersbyte Ånge – Erikslund, Mittbanan.
- 23-26 okt: Hastighetsnedsättningar efter misstänkt spårfel vid Fiskeby, Södra stambanan.