
Traineerna testkör smalspår i Västervik
I början av oktober, när höstlöven precis växlat färg, var det dags för det nya traineegänget att besöka Västervik. Under två intensiva dagar skulle de få lära sig så mycket de hann om järnväg.
Tidigt på torsdagsmorgonen drog den teoretiska delen av kursen igång. De fick lära sig att det inom järnvägsterminologin inte finns några stationer utan istället använder man om den funktion som delen av stationen har för järnvägen som till exempel driftplats, driftplatsdel, hållställe och så vidare. Efter några intensiva timmar i utbildningslokalerna var det dags att bege sig ut i regnet till järnvägsanläggningen för att kolla på ett pågående underhållsarbete. Syftet med underhållet var att byta ut utslitna slipers, och för att veta vilka slipers som ska bytas ut behöver manuellt märka ut den med en vit prick. En liten fun fact är att Trafikverket kommer börja besikta betongslipers med hjälp av AI från och med 2025!
På besök hos den lokala tågtrafikledaren i Verkebäck
På eftermiddagen, efter ännu lite mer intensiv teori, kördes sedan ett extratåg mellan Västervik-Verkebäck för att besöka tågexpeditionen där och se hur en lokal tågtrafikledare (även kallad tågklarerare) arbetar. För att få köra ut från Västervik behövde man först meddela tågtrafikledningscentralen i Västervik att man planerar lämna. Sedan fick traineerna både hjälpa till att lägga om växlar manuellt, så väl som lägga ner en bom för biltrafik, innan rälsbussen kunde åka iväg. På denna sträckan är det smalspår som man åker på, vilket innebär att spåret är 891 millimeter bred istället för 1 435 millimeter som idag gäller för normalspår. Själva tåget som traineerna fick åka var en charmig gul och orange rälsbuss som tillverkades i Umeå under 1950-talet. Precis som alla tåg under denna tiden var även den här rälsbussen försedd med en toalett som liknade ett utedass och som består av ett rör ner till spåren. Den här typen av toaletter fanns på vissa tåg ända fram tills 2005!
Att köra tåg själv
På fredagen fortsatte den teoretiska utbildningen, och traineerna fick möjlighet att repetera lite vad de hade lärt sig under dag ett. Men sen var det såklart dags att göra det riktigt roliga igen: bege sig ut i anläggningen. Den största skillnaden från dag ett var nog ändå att traineerna fick möjligheten att testa på att köra rälsbussen! Precis som när man kör bil påverkas tåg av "väglaget", och dagen innan var underlaget för halt på grund av både löv och regn. Men som tur var så bjöd dag två på bättre väder, och alla traineer som körde gjorde ett väldigt bra jobb ifrån sig!