
Generaldirektör Roberto och projektledaren Otto om att Hamnbanan nu är klar
Projektet Hamnbanan, järnvägslänken för gods till och från Göteborgs hamn är klart och sträckan är öppen för godstrafik. Generaldirektör Roberto Maiorana och projektledare Otto Graffner berättar om hamnbanans betydelse.
Hamnbanan gör Göteborgs hamn konkurrenskraftig
Till Göteborgs hamn kommer varje dag fartyg från hela världen både för att lasta av och lasta på gods. Det är av den anledningen den brukar kallas för porten till världen för svensk industri. Hälften av all svensk containertrafik går genom Göteborgs hamn. För att möta den ökande efterfrågan på hållbara transportlösningar har Hamnbanan byggts om för högre kapacitet. Dels har kompletteringen med Södra Marieholmsbron över älven tagit bort en trång sektion. Dels har bygget av fyra genomgående spår på Kville bangård varit nödvändigt. Sen har utbyggnaden av dubbelspår på först delen Pölsebo-Skandiahamnen och därefter delen Eriksberg-Pölsebo inneburit en kapacitetsökning med cirka 50 procent, vilket tillgodoser våra kunder, inte minst Göteborgs hamn, under överskådlig tid.
Hamnens framtid ligger på land
Det transportsätt som är mest effektivt ur ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv är kombinationen mellan sjöfart och tåg. En tät tågtrafik mellan hamnen och olika orter i Sverige gör det möjligt för företag i hela landet att ha en snabb, kostnadseffektiv och miljöklok förbindelse med Nordens största hamn.
När vi bygger i städer lägger vi järnvägen under mark
För att göra transporterna säkrare och närområdet tystare ligger de nya spåren i en tunnel mellan Eriksberg och Pölsebo. På så vis blir det lättare att ta sig fram i området samtidigt som mark frigörs för fler bostäder. Göteborgs Stad kommer bygga 2 000 nya bostäder. Under sommaren har fotbollsplan och klubbhus plus kringliggande park och rekreationsområde blivit färdiga och återställda.
800 kom för att fira
Sista helgen i september bjöd Trafikverket in närboende för att tacka dem för tålamodet under byggtiden och för att fira invigningen av den nya fotbollsplanen. Målgången för projektet firades med korvgrillning, poängpromenad, tal och avslutningsvis med fotbollsmatch för ungdomar i den lokala fotbollsklubben. Trafikverket och Göteborgs stads idrotts- och fritidsförvaltning har samarbetat i utformningen av fotbollsplanen och Krokängsparken.
Hamnbanan med generaldirektören och projektledaren
Roberto Maiorana och Otto Graffner samtalar om Hamnbanan och dess betydelse