Plus och minus när persontågstrafiken i september summeras
Under september avgick fler persontåg än någonsin under en septembermånad. Flyg- och pendeltågen i Stockholm vände uppåt, medan spårspring, hastighetsnedsättningar och lokfel drog ner punktligheten till 87,5 procent.
Tågtrafiken fortsätter utvecklas med allt fler avgångar där flera rekord i antal framförda persontåg slagits under 2024. September blev inget undantag, och toppnoteringen för årets första höstmånad lyder numer på 89 137 avgångar. Ytterligare ett tecken i positiv riktning var att flygtågen samt pendeltågen i Stockholm efter några månader med lägre punktlighet uppvisade betydligt bättre siffror.
– Flygtågen hade i september en punktlighet på 97,5 procent, samtidigt som exempelvis pendeltågen i Stockholm och Östergötland var nära att nå 95 procent. Att kortdistanstågen, som står för drygt hälften av all trafik, levererar är superviktigt för alla de yrkesarbetande och studenter som är beroende av järnvägen för att kunna vardagspendla till jobb och skola säger Anna Ericsson, Trafikverket.
Månaden som helhet präglades av ett antal hastighetsnedsättningar runt om i landet, en följd av att vi inför och under såväl planerade som oplanerade banarbeten behöver sänka hastigheten av säkerhetsskäl.
Men det var inte bara infrastrukturen som bidrog till att punktligheten fortsatt har en bit kvar till de nivåer där vi vill att den ska vara. Under andra halvan av månaden inträffade ovanligt många lokskador vilket gjorde att tåg tidvis kom att stå i vägen för övrig trafik. Dessutom inträffade en plankorsningsolycka den 23 september då ett persontåg kolliderade med ett stillastående traktorsläp. Ett femtontal personer skadades, tack och lov dock endast lindrigt. För anläggningen blev skadorna mer omfattande, men trots det kunde trafiken förbi olycksplatsen återupptas om än i begränsad omfattning bara tre dagar senare.
– Varje olycka är en för mycket, och utan att spekulera i orsaken bakom just denna går det inte nog att betona att respekten för järnvägens skyltar och varningssignaler måste förbättras. Tågen kan varken stanna eller väja om något oväntat dyker upp på spåren. Att vi vid sidan av olyckan i Köping under september noterat inte mindre än 2000 tillfällen där tåg försenats på grund av obehöriga i spår är skrämmande läsning för alla som är måna om sina medmänniskor – såväl de som riskerar sina liv genom att gena, de som sitter på tåget och riskerar att bli sena och inte minst förare och ombordpersonal, vars arbetsmiljö påverkas oerhört negativt avslutar Anna.
September i siffror
Högst punktlighet för en enskild dag under september hade lördag 14 september då 2063 av 2214 framförda tåg ankom slutstationen i rätt tid vilket gav ett punktlighetsresultat på 93,2 procent.
Lägst punktlighet för en enskild dag hade torsdag 26 september, då 2 526 av 3233 framförda persontåg nådde sin slutstation i rätt tid. De främsta orsakerna till att punktlighetsresultatet denna torsdag inte blev bättre än 78,1 procent var dels två lok-fel på Södra stambanan, dels efterdyningar efter plankorsningsolyckan i Köping.
Utfall kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 93,3 procent.
Antal framförda: 48 818.
Utfall Medeldistanståg (regionaltåg): 83,0 procent.
Antal framförda: 32 937.
Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 70,2 procent.
Antal framförda: 6 764.
- 59,0 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 3,1 procentenheter högre än sep 2023
- 76,9 procent av persontågen ankom inom 2 min. efter tidtabell (RT+2) = 1,4 procentenheter högre än sep 2023
- 87,5 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) vilket är likvärdigt med sep 2023
- 93,3 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10) = 0,6 procentenheter lägre än sep 2023
- 95,5 procent av persontågen ankom inom 15 min. efter tidtabell (RT+15) = 0,6 procentenheter lägre än sep 2023
Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i september var 3,0 minuter och för försenade tåg 7,4 minuter.
Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.
Enskilda händelser som påverkat punktligheten mest negativt under september 2024:
1-30 sep: Nedsatt hastighet - banarbeten mellan Boden-Luleå
1-30 sep: Nedsatt hastighet vid Tobo på Ostkustbanan - dåligt spårläge.
1-30 sep: Nedsatt hastighet vid Knivsta på Ostkustbanan - dåligt spårläge.
1-30 sep: Nedsatt hastighet vid Hultsfred - planerat banarbete.
1-30 sep: Begränsad framkomlighet/hastighetsnedsättning Dingtuna-Västerås väst
1-9 sep: Dåligt spårläge /nedsatt hastighet vid Kvarnängen på Nynäsbanan.
5-6 sep: Begränsad framkomlighet - fordonfel i Mölndal.
8-17 sep: Begränsad framkomlighet söderut från Stockholm - signalanläggningsfel.
9-10 sep: Uppkörd / skadad spårväxel vid Gnesta på Västra stambanan.
9-10 sep: Flertal elfel på Helsingborg central med omnejd.
11-30 sep: Banarbeten / nedsatt hastighet vid Finnerödja på Västra stambanan.
23-26 sep: Begränsad framkomlighet efter plankorsningsolycka vid Köping.
24-25 sep: Nedriven kontaktledning vid Norrviken - tåg med skadad strömavtagare
26-27 sep: Havererat tåg / begränsad framkomlighet / nedsatt hastighet nära Lund
27-28 sep: Havererat tåg/begränsad framkomlighet/nedsatt hastighet Järna - Flen.