Logga in
Logga in

Årsredovisningen sammanfattar ett intensivt år

Nu har Trafikverket lämnat in årsredovisningen för 2024 till regeringen. Såväl framsteg som utmaningar kan noteras, i skuggan av ett fortsatt allvarligt omvärldsläge.

Årsredovisningen är ett bokslut som sammanfattar hela Trafikverkets verksamhet, från branschsamarbete och projektverksamhet till operativa och organisatoriska förmågor. Även vårt ekonomiska bokslut ingår, och det har på senare år kommit att präglas av en osäker omvärld.

– Vi sätter nu punkt för ett år där vi utvecklat såväl vår operativa som strategiska förmåga. Vi har invigt ny infrastruktur, förbättrat vinterväghållningen och fått ut fler arbeten i järnvägsanläggningen än någonsin, samtidigt som det har körts rekordmånga tåg, konstaterar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. 

Kraftsamling på flera områden

Vår egen genomlysning av verksamheten blev klar och utgör nu grunden för vårt pågående utvecklingsarbete ”Kraftsamling för ett närmare Sverige”. Vi fortsätter fokusera på kostnadskontroll, där bland annat extra revisioner har påbörjats i flera stora projekt.

– Med det allvarliga omvärldsläget har vi ett tydligt ökat fokus på totalförsvaret och vårt ansvar för beredskapssektorn transporter. Tillsammans med andra aktörer stärker vi våra förmågor i såväl vardag som i kris, avslutar Roberto.

Trafikverket lämnade också in förslag till inriktningsunderlag för perioden 2026–2037. Regeringen svarade med en historiskt stor satsning på vägunderhåll.

Trafikverkets 2024 i backspegeln, ett axplock

  • Trafikverkets verksamhet 2024 omfattade totalt 94,3 miljarder kronor, vilket är 4 procent mer än under 2023. Fördyrade inköp och ökad riskmarginal i anbud från entreprenörer orsakade högre kostnader i investerings- och underhållsverksamheten. De senaste årens kraftiga prisökning planade dock ut under 2024.
  • Ett extremt snöoväder som påverkade stora delar av landet inträffade i början av januari. Snöstormen ställde till med stor oreda för väg- och järnvägstrafiken på flera håll, men kanske allra mest på E22 i Skåne där många trafikanter blev sittande länge i sina bilar. En ny dygnet runt-funktion i vår underhållsverksamhet och ett nytt arbetssätt för att snabbt kunna flytta fordon som blockerar vägen är några av våra bidrag för att agera snabbare.
  • Till sommarsemestern kunde vi återinviga E6, som vi byggde upp från grunden efter det jordskred som skedde i höjd med Stenungsund hösten 2023. Motorvägen kunde öppnas långt tidigare än planerat, inför högsäsongen på västkusten, och till en betydligt lägre kostnad än förväntat.
  • Under isande vinterförhållanden återställdes Malmbanan efter urspårningarna i december 2023 och februari 2024. Godstrafiken kunde rulla igen i början av mars, vilket kan anses vara en bragd, som även kan tillskrivas det goda samarbetet med operatörer, entreprenörer, LKAB med flera. På andra delar av banan genomförde vi planerade spårbyten som stärker driftsäkerheten. I somras kopplade vi dessutom in det nya signalsystemet ERTMS på tre etapper av Malmbanan.
  • Allmänhetens förtroende för Trafikverket landade på 58 procent, en procentenhet upp från 2023 och den högsta noteringen sedan mätningarna startade 2018. Bland respondenter med lägre förtroende syns kommentarer om det eftersatta underhållet på väg och järnväg, samt förseningar på järnvägen.
  • Godstrafiken på väg var i stort sett oförändrad, medan den på järnväg ökade med 1,3 procent. Persontrafiken ökade både på väg (1,8 procent) och järnväg (4,1 procent). Flygtrafiken ligger fortfarande på en lägre nivå än innan pandemin.
  • Den ökade trafiken på järnväg har medfört en högre känslighet för störningar, vilket påverkade punktligheten. Persontrafiken på järnväg uppnådde en punktlighet om 87,2 procent.
  • Under 2024 omkom 19 färre än under föregående år i vägtrafiken, preliminärt 210 personer. Antalet omkomna i det statliga järnvägssystemet var preliminärt 105, vilket är 13 fler än under 2023.