
Ett järnvägsunderhåll på högvarv
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför vi fler än 1700 jobb över hela landet.
Under 2025 fortsätter Trafikverket att arbeta intensivt för att spår och kontaktledningar inte ska stå i vägen för förväntningarna på en punktlig och tillförlitlig järnväg för resenärer och godstransporter. Det finns mycket i anläggningen som behöver rustas upp och moderniseras för att möta ett ökat resande på järnvägen. Resorna på järnvägen har fördubblats de senaste decennierna. För att använda tiden effektivt vid arbeten som påverkar trafiken tar vi tillfället i akt att göra fler underhållsåtgärder i anläggningen samtidigt.
– Järnvägsunderhållet går på högvarv där vi rustar upp och byter ut allt från spår till signaler i en allt större skala och i en snabbare takt. Vi genomför fler åtgärder än någonsin tidigare, detta samtidigt som det också rullar fler tåg än någonsin, säger Jon Sundh, avdelningschef, Järnvägssystem Underhåll, Trafikverket.
Trafikverket har fått mer medel till åtgärder i spåren – dubbelt så mycket som för tio år sedan. Nu gäller det att förvalta det ansvaret genom att beta av på det järnvägsunderhåll som varit eftersatt.
– Vi vässar både vår planering och våra produktionsmetoder för att få ut så många arbeten som möjligt i spåren med så liten påverkan på trafiken som möjligt. Det handlar också om att utveckla affärsformer och branschsamarbeten. Vi ser att vi stegvis ökar vår förmåga och är på väg mot ett effektivare underhåll, säger Jon.
Årets banarbetssäsong kommer att bli ovanligt intensiv. De många banarbetena är helt nödvändiga för att vi ska få en mer tillförlitlig och punktligare järnväg, men de innebär samtidigt att resenärer och transporter påverkas.
De flesta arbetena utförs på nätter och helger när färre eller inga persontåg går, större underhållsjobb förläggs också till storhelger då arbetspendling och skolresor är mindre omfattande. Ibland måste vi göra undantag och lägga arbeten på tider som alltså kan innebära att trafiken påverkas. Kanske förlängs restiden, eller så blir resenärer tillfälligt hänvisade till ersättningstrafik. Hos respektive tågbolag finns alltid aktuell information om restider och eventuell ersättningstrafik.
– Det är i samarbete med branschens aktörer som vi hittar fungerande trafiklösningar för våra resenärer. Ett färskt exempel är det stora bytet av hela elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås som påbörjades i januari, där vi och tågbolagen hjälpts åt för att störa resorna så lite som möjligt. Och trafiken har flutit på bra så här långt, avslutar Jon.