Logga in
Logga in

Osynliga sprickor gav synbara punktlighetsutmaningar

Preliminära siffror för januari 2025 visar att 81 859 av 94 387 framförda persontåg nådde sin slutstation i rätt tid vilket gav en punktlighet för persontågen på 86,7 procent.

Årets första dagar kom helt att färgas av de trafikstörningar som följde i spåren av att kontaktledningar längs Västra stambanan drabbats av isbildning efter att det inte gått några tåg alls under nyårsnatten. Det bidrog till att inledningen på 2025 blev tuff för persontrafiken även om punktligheten jämfört med januari 2024 blev betydligt bättre – fyra procentenheter upp.

– Det är inte många nätter under ett år som det inte rullar några tåg på vår anläggning, men just nyårsnatten är en sådan natt. Att det inte gick tåg på Västra stambanan under flera timmar samtidigt som temperaturen växlade runt noll-strecket och nederbörd kom i form av snö och regn om vartannat gjorde att en tjock is-beläggning uppstod på kontaktledningarna längs en närmare tre mil lång sträcka runt Laxå, säger Anna Ericsson, chef verksamhetsområde Trafik. och fortsätter:

– Detta fick stora konsekvenser för trafiken, och inte minst för alla de resenärer som under en av årets stora reshelger bara ville hem.

Reparationer innebar hastighetssänkningar

En annan händelse som fick synbar påverkan på trafiken under januari var ett stort antal sprickor som upptäckts på spåren söder om Stockholm under besiktningar med hjälp av ett ultraljudståg. Även om sprickorna inte var synliga för blotta ögat behövde de åtgärdas, och av uppenbara skäl kommer reparationer vintertid alltid med en del utmaningar kopplat till väderlek.

Själva arbetet har skett nattetid, det som främst påverkade punktligheten var de hastighetsnedsänkningar Trafikverket av säkerhetsskäl beslutar om till dess drabbade rälssektioner åtgärdats.

– Pendeltågen i Stockholm är ett av Sveriges mest intensiva trafiksystem där även små störningar snabbt märks av i form av förseningar och inställda avgångar. Under januari kunde vi se ovanligt många händelser i just Stockholmsområdet, och eftersom en tredjedel av alla tåg i Sverige antingen ankommer till, avgår från eller passerar Stockholm får störningar här stort genomslag på järnvägens totala punktlighet. Det gör också att jag tror att man i andra delar av landet kan ha en helt annan uppfattning om hur tågen har gått än den resenärer i Stockholmsområdet har avslutar Anna Ericsson.

Där punktligheten gick ner jämfört med december fortsätter dock trafikvolymen att öka. Totalt kunde vi räkna in drygt 94 000 avgångar under januari 2025, det tidigare rekordet från januari 2023 låg på knappt 90 000. Det innebär en ökning på ca 5 procent, något som ligger i linje med den ökning i antal tågkilometer (hur långt persontågen sammanlagt kör) vi sett under 2024.

Dessvärre ökar även antalet störningar på grund av obehöriga i spår. Under januari blev över 2000 persontåg påverkade, varav drygt 1 300 så pass mycket att de blev mer än fem minuter försenade till sin slutstation.

Januari i siffror

Högst punktlighet för en enskild dag under månaden hade lördag 25 januari då 2 209 av 2 361 framförda tåg ankom slutstationen i rätt tid. Punktlighetsresultatet denna lördag blev 93,6 procent. Lägst punktlighet för en enskild dag hade fredag 3 januari då 2 604 av 3 262 framförda persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Det var många saker som bidrog till att punktlighet stannade på 79,8 procent denna fredag.
 

Lägst punktlighet för en enskild dag hade fredag 3 januari då 2 604 av 3 262 framförda persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Det var många saker som bidrog till att punktlighet stannade på 79,8 procent denna fredag.

En snöstorm över mellersta Sverige gjorde att snö och is dels lade sig i växlar, dels fastnade fordonens underreden och bromsar. Följden blev att ett flertal tåg fick tjuvbroms eller varmgångslarm. Utöver detta rådde fortsatt begränsad framkomlighet förbi Laxå på Västra stambanan på grund av isbildning på kontaktledningarna.

Utfall punktlighet Kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 91,8 procent.

Antal framförda: 50 931.


Utfall punktlighet Medeldistanståg (regionaltåg): 83,1 procent.

Antal framförda: 35 612.

 

Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 70,0 procent.

Antal framförda: 7 656.

  • 57,3 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 4,2 procentenheter högre än jan. 2024.
  • 76,0 procent av persontågen ankom inom 2 min. efter tidtabell (RT+2) = 5,1 procentenheter högre än jan. 2024.
  • 86,7 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) = 4,3 procentenheter högre än jan. 2024.
  • 92,8 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10) = 3,3 procentenheter högre än jan. 2024.
  • 95,6 procent av persontågen ankom inom 15 min. efter tidtabell (RT+15) = 2,7 procentenheter högre än jan. 2024.

Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i januari var 3,18 minuter och för försenade tåg 7,45 minuter.

Observera att alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring sent inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.

Enskilda händelser som påverkade punktligheten mest under januari

1–31 jan: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Tobo på Ostkustbanan norr om Uppsala.
1–31 jan: Hastighetsnedsättningar vid Södertälje på grund av banarbeten.
1–2 jan: Ställverksfel i Årstaberg. Begränsad framkomlighet mellan Årstaberg och
Älvsjö.
1–3 jan: Begränsad framkomlighet genom Laxå på grund av isbildning på kontaktledningen.
6 jan: Misstänkt personpåkörning vid Högdalen på Nynäsbanan. Avsyning av banan och fordon.
6 jan: Obehöriga i spår / påkörd person mellan Sollentuna och Häggvik.
13 jan: Obehöriga i spår / påkörd person mellan Lund och Malmö.
15–29 jan: Växelfel i Karlberg norr om Stockholm C, begränsad framkomlighet.
16–31 jan: Hastighetsnedsättningar på flera bandelar inom Trafikcentralområde Stockholm. Spårfel.
17–20 jan: Plankorsningsolycka Harmånger. Tågurspårning, skador på infrastrukturen.
22–24 jan: Begränsad framkomlighet vid Huvudsta, enkelspårsdrift på grund av dåligt spårläge.
24 jan: Elfel på sträckan Pepparholm-Lernacken. Nedsatt hastighet på Öresundsbron.
28 jan: Begränsad framkomlighet vid Huddinge på grund av spårfel.
28–29 jan: Tidvis trafikstopp genom Lund på grunda av polisinsats.
29–30 jan: Begränsad framkomlighet / enkelspårsdrift genom Sundbyberg.