
Tågen kör i full hastighet efter snabb reparation av rälsen
Den 16 januari sänkte vi hastigheten för tågen på vissa sträckor söder om Stockholm för att kunna laga sprickor i rälsen. Vi har åtgärdat sprickorna snabbare än förväntat och nu rullar tågen i full hastighet igen.
I slutet av oktober gjorde vi en planerad kontroll av spåren i Stockholm med ett ultraljudståg. Då upptäckte vi ett större antal sprickor i spåren som inte syns med blotta ögat.
Det kalla vädret under delar av november, december och början av januari i kombination med att spåren söder om Stockholm är några av de mest trafikerade järnvägssträckorna i Sverige gjorde att vi inte hann utföra alla reparationer i tid.
Eftersom det fanns fler sprickor än vanligt kallade vi in extra svetsarlag, vi tredubblade styrkan som arbetar nattetid. Arbetet gick bra, tack vare duktiga medarbetare och att det varit plusgrader många nätter, säger Jon Sundh avdelningschef järnvägssystem på Trafikverket.
Den 31 januari kunde vi ta bort begränsningarna i hastighet mellan Älvsjö-Södertälje och sedan torsdag 13 februari är det åter full hastighet på järnvägen Stockholm syd på Västra stambanan och Nynäsbanan.
Arbetet för att åtgärda sprickorna beräknades ta upp till 6 veckor i goda förhållanden med plusgrader nattetid. Det går inte alltid att reparera spåren när det är minusgrader, eftersom vi har begränsade möjligheter att svetsa när det är kallt. Eftersom det var milt väder under januari och början av februari har arbetet gått snabbare än förväntat.
De återstående anmärkningar är åtgärdade. Vi är glada att ha kunnat ta bort hastighetsnedsättningarna så att de inte längre påverkar i pendeltågstrafiken, säger Jon Sundh.
Ultraljudsundersökningar är ett bra sätt att undersöka rälsen för att kunna hitta små sprickor i spår och växlar. Det är en av de planerade kontrollerna av järnvägen som vi gör varje år för att upptäcka och åtgärda fel. Vi reparerar sprickor genom att ta bort den bit räls där en spricka finns och byta ut den mot en ny.
Arbetsfönster några timmar per natt – en riktning i taget
Järnvägen i Stockholmsområdet är mycket tätt trafikerad och framkomligheten för resenärer är prioriterad. Därför är tidsfönstret när vi kan utföra underhållsarbeten kort. Vi har ett fönster utan tågtrafik på cirka tre till fyra timmar varje natt, och på ett spår i taget i norr- eller södergående riktning.
Så här reparerar vi räls
En bit räls, eller ”räl” som det heter på fackspråk, är mellan fem och tjugo meter lång . Vi tar bort delen som har en skada och byter ut mot en ny räl. Under bra väderförhållanden med plusgrader kan ett svetslag byta ut en räl om fem meter och svetsa fast en ny. Om det finns sprickor som ligger intill varandra är det möjligt att byta ut två bitar under samma nattpass. Förutom räls byter vi vissa växelkomponenter. Om en spricka finns i en växel kan det krävas flera svetsarlag för att åtgärda ett enda fel.