Logga in
Logga in

Litet plus för punktligheten i december gav ett mindre minus för hela 2024

Under december kom 80 558 av 90 261 persontåg fram i tid vilket gav ett punktlighetsresultat på 89,2 procent. Punktligheten för hela 2024 hamnar på 87,2 procent för de totalt 1 065 954 persontåg som avgick under året.

December blev efter mars den näst bästa månaden för persontågens punktlighet under 2024. Bäst gick trafiken under den andra halvan av månaden, och allra bäst gick det på årets sista dag då punktligheten var 96,2 procent. Sett till hela månaden hade kortdistanstågen, som står för hälften av all trafik, en punktlighet på över 94 procent. I en titt i backspegeln kan man också se att punktligheten förbättrades för samtliga segment i en jämförelse med såväl november 2024 som december 2023.

– Det finns ljuspunkter även om vi under 2024 många gånger haft en bra bit upp till den nivå på punktlighet vi tillsammans med hela järnvägsbranschen vill uppnå. Men jag vill betona att en bättre punktlighet inte är någon quick-fix, och att vi fortsatt har en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar, säger Anna Ericsson, chef verksamhetsområde Trafik, och fortsätter:

– Ytterligare en stor utmaning är säkerhetsfrågan, dels kopplat till hur vi säkerställer en trygg arbetsmiljö för de som ska utföra alla arbeten i spåranläggningen - dels till frågan om obehöriga i spår. Under december blev knappt två tusen persontåg försenade på grund av obehöriga i spår, dessutom skedde 17 personpåkörningar. Mina tankar går till de förare som drabbas, till blåljuspersonal och inte minst till anhöriga när denna den värsta av konsekvenser inträffar säger Anna Ericsson. 

2024 gav positivt (antal tåg) och negativt (obehöriga i spår) rekord

Sett till hela året blev persontågens punktlighet den lägsta sedan 2010, ett år som precis som 2024 både inleddes och avslutades med rejält vinterväder i stora delar av landet. Det finns dock ett par områden som verkligen skiljer åren åt. Ett är att trafikvolymerna sedan 2010 ökat med nära 40 procent, ett annat är en kraftigt ökad omfattning av underhållsarbeten och ett tredje är spårspringets påverkan på trafiken.

– Vi får avvakta tills alla siffror dubbelkollats och analyserats, men mycket pekar på att vi aldrig tidigare haft samma höga påverkan på trafiken på grund av obehöriga i spår som under 2024. Även om punktlighet är en otroligt viktig leverans kan den aldrig ställas mot människors liv och hälsa. Tack och lov leder inte alla incidenter där varningssignaler ignoreras till olyckor – men varje dag utsätts förare för situationer ingen ska behöva uppleva på jobbet, säger Anna Ericsson och fortsätter:

– Jag inledde med att prata om att det finns ljuspunkter. En är att vi trots alla utmaningar kan konstatera att betydligt fler tåg kom fram i tid under 2024 än året innan. Ska jag önska något för 2025 är det att vi hittar sätt att vända den trenden, för varje olycka är en för mycket. Påminn kollegor, vänner och familj om att aldrig gena över järnvägsspår, smita under nedfällda bommar eller klättra på vagnar. Järnvägen är säker, men eftersom tåg är både tysta och tunga och varken kan stanna eller väja behöver medvetenheten öka om de risker som ändå finns, avslutar Anna.

December 2024 i siffror

Den mest punktliga dagen under december inföll på nyårsafton då 2 097 av 2 180 framförda persontåg nådde sin slutstation i rätt tid vilket gav ett punktlighetsresutat på 96,2 procent.

Lägst var punktligheten onsdag 4 december då 2 687 av 3 253 framförda persontåg ankom sin slutstation i rätt tid. Starkt bidragande orsak till att punktligheten stannade på låga 82,6 procent var två persontåg som gått sönder – bägge i Stockholmsområdet. Resenärer behövde evakuerades till andra tåg innan de stillastående tågen kunde bogseras bort, och under tiden arbetet pågick var framkomligheten förbi platserna starkt begränsad.

Utfall punktlighet Kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 94,3 procent.

Antal framförda: 49 146.

Utfall punktlighet Medeldistanståg (regionaltåg): 85,5 procent.

Antal framförda: 33 184.

Utfall Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 73,5 procent.

Antal framförda: 7 599.

  • 63,5 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 9,8 procentenheter högre än dec. 2023.
  • 80,3 procent av persontågen ankom inom 2 min. efter tidtabell (RT+2) = 8,6 procentenheter högre än dec. 2023.
  • 89,2 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5) = 5,8 procentenheter högre än dec. 2023.
  • 94,3 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10)  = 3,9 procentenheter högre än dec. 2023.
  •  96,3 procent av persontågen ankom inom 15 min. efter tidtabell (RT+15) = 2,7 procentenheter högre än dec. 2023.

Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i december var 2,58 minuter och för försenade tåg 7,09 minuter.

Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.

Enskilda händelser som påverkat punktligheten mest negativt under december 2024:

  • 1–31 dec:     Hastighetsnedsättningar vid Tobo på Ostkustbanan.
  • 1–31 dec:     Hastighetsnedsättningar vid Knivsta norr om Stockholm C.
  • 1–31 dec:     Hastighetsnedsättningar vid Södertälje syd.
  • 1–31 dec:     Signalställverksfel vid Nacksta / Solum på Ådalsbanan.
  • 4 dec:           Begränsad framkomlighet på grund av trasigt tåg vid Sundbyberg på Mälarbanan.
  • 4 dec:           Begränsad framkomlighet på grund av trasigt tåg vid Björnkulla på Västra stambanan.
  • 4 dec:           Obehöriga i spårområdet vid Citytunneln i Malmö.
  • 5–6 dec:       Hastighetsnedsättningar vid Samnan, strax norr om Uppsala C.
  • 9 dec:           Obehöriga i spårområdet på Västra stambanan.
  • 9 dec:           Nedriven kontaktledning vid Norrköping C.
  • 9 dec:           Evakuering av tåg i Rotebro på grund av trasig strömavtagare.
  • 9 dec:           Avgrävd telekabel vid Tjörnarp på Södra stambanan.
  • 10–11 dec:   Obehöriga i spårområdet vid och omkring Göteborg C.
  • 11–12 dec:   Enkelspårsdrift Karlberg - Stockholm Odenplan.
  • 16–17 dec:   Nedriven kontaktledning vid Norrköping C.
  • 22 dec:         Hastighetsnedsättningar Skavstaby - Blackvreten.
  • 22 dec:         Enkelspårsdrift vid Sundbyberg.
  • 30–31 dec:   Begränsad framkomlighet Årstaberg - Älvsjö på grund av ett ställverksfel.