Logga in
Logga in

Trendbrott i järnvägsunderhållet

Trafikverket har ökat takten i att ta ikapp det eftersatta järnvägsunderhållet. Det intensiva arbetet med att rusta järnvägen börjar ge resultat och under de närmaste åren kommer det eftersatta underhållet att minska.

Det finns mycket på den svenska järnvägen som behöver rustas upp och moderniseras för att möta den ökande efterfrågan att resa och transportera på järnvägen. Så länge anläggningens ålder ökar och tillståndet försämras i en snabbare takt än vi lagar och byter ut den så växer det eftersatta underhållet. Nu har Trafikverket fått mer pengar till fler arbeten i spåren – dubbelt så mycket som för tio år sedan – och vi rustar som aldrig förr.

– Vi står inför ett trendbrott och genomför nu ett underhåll på en nivå där järnvägens skick kan bibehållas och under de närmaste åren kommer det eftersatta underhållet minska, säger Jon Sundh, avdelningschef Järnvägssystem Underhåll, Trafikverket.

Behövs plats i spåren när järnvägen rustas mer än någonsin

En utmaning i arbetet med ta ikapp järnvägsunderhållet är att kunna utnyttja pengarna och få plats med alla jobb i anläggningen, samtidigt som rekordmånga tåg rullar i spåren och påverkan på trafiken ska hållas så låg som möjligt. Trafikverket förbättrar därför vår planering och våra produktionsmetoder för att få ut så många arbeten som möjligt och utvecklar affärsformer och samarbeten. Det handlar också om att hitta rätt balans mellan trafik och banarbeten, järnvägen ska gå att lita på samtidigt som den rustas mer än någonsin.

Järnvägen ska bli mer punktlig

Trafikverket genomför nu fler arbeten än någonsin tidigare och rustar upp och byter ut allt från spår till signaler i en allt större skala och i en snabbare takt. Detta samtidigt som fler tåg än någonsin rullar på spåren. Trots det ansträngda läget kom mer än 87 procent av persontågen fram i tid under 2024.

– Efter säkerhet är punktlighet järnvägsbranschens viktigaste fråga, att känna tillit till att tåget kommer fram i tid är en grundförutsättning för järnvägen. Järnvägen är en gemensam leverans och hela branschen arbetar tillsammans för att tågen ska bli mer punktliga, säger Staffan Sporre på Trafikverket, programledare för branschsamarbetet TTT, Tillsammans för tåg i tid.

Orsaken till tågförseningar kan delas in i tre lika stora delar: fel orsakade av infrastrukturen, tågen, eller yttre faktorer som till exempel väder eller obehöriga i spår.