Aktuella arbeten på järnvägen
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. Utöver att spår, växlar och kontaktledningar behöver få välförtjänt omvårdnad ska också broar repareras, tunnlar rustas och plankorsningar åtgärdas.
Det finns mycket på den svenska järnvägen som behöver rustas upp och moderniseras för att möta en ökande efterfrågan på hållbara resor och transporter. Järnvägsanläggningen är full av ställverk, växlar, spår och broar som minst sagt varit med ett tag – och sett en del. Och trots den otroliga teknik- och trafikutvecklingen vi sett de senaste 30 åren är det många av dessa trotjänare som fortsätter leverera i ur och skur.
De senaste åren har dock allt fler trotjänare kunnat tackas av och ersättas av en ny generation växlar, spår, signalsystem och elkraftanläggning i takt med att de ekonomiska ramarna vuxit. Under 2025 fortsätter vi på den inslagna vägen och arbetar fortsatt intensivt för att spår och kontaktledningar inte ska stå i vägen för samhällets förväntningar på en punktlig och tillförlitlig järnväg.
Vår ambition när vi arbetar med att utveckla järnvägen är att trafiken, och i förlängningen du som resenär, ska påverkas så lite som möjligt av våra jobb. Det är till exempel därför de flesta arbeten utförs på nätter och helger när färre eller inga persontåg går. Mer omfattande underhållsjobb förläggs också till storhelger då arbetspendling och skolresor är mindre omfattande. Men ibland måste vi göra undantag och lägga arbeten på tider som alltså kan innebära jobbiga stopp. Kanske förlängs din restid, eller så blir du också under en period hänvisad till ersättningstrafik, medan vi rustar upp och moderniserar järnvägen. Hos respektive järnvägsföretag hittar du alltid aktuell information om restider och eventuell ersättningstrafik.
Vi fortsätter att rusta järnvägen under 2025
Arbeten pågår på stora delar av den järnväg som omfattar över 14 200 kilometer spår, 10 000 växlar och 4000 broar. Detta samtidigt som långt över en miljon tåg trafikerar spåren under ett kalenderår.
Utöver att spår, växlar och kontaktledningar får välförtjänt omvårdnad kommer också broar repareras, tunnlar rustas och plankorsningar åtgärdas. Sammanlagt planeras för cirka 1700 trafikpåverkande arbeten som kan innebära att trafik tillfälligt behöver ledas om eller ersättas med buss. Alla sådana förändringar i tidtabellerna meddelas till järnvägsföretagen senast 18 veckor innan de börjar gälla så de hinner anpassa sina tidtabeller.
Det kan vara bra att tänka på att när vi stänger av tågtrafiken på en viss sträcka så kan det leda till en utökad trafik på andra sträckor. Att det tillfälligt inte går tåg på en viss bana kan också göra att biltrafiken blir intensivare på intilliggande vägar.
Urval av arbeten 2025
Här nedanför listas några av de banarbeten som kommer ske under året. Utöver de cirka 1700 trafikpåverkande arbeten vi ska utföra genomförs många arbeten under så kallade servicefönster. Ett servicefönster är ett planerat och fördefinierat tidsintervall för service och underhåll av järnvägsanläggningen (t.ex. av spår, kontaktledningar och signalsystem). Under ett servicefönster behöver trafiken i regel ställas in, ledas om eller ersättas med annat trafikslag.
Med reservation för ändringar. (Om din resa påverkas finns information hos ditt tågbolag.)
Spår o växelbyte Tillberg–Frövi, Eskilstuna–Kolbäck
Tillberga - Frövi och Eskilstuna - Kolbäck spår-, räls- och växelbyte
Åtgärden omfattar cirka tio mil spår, byte av fem växlar samt att uppgradera ett vägskydd.
Dubbelspårbygge Hallsberg–Motala
Dubbelspår Hallsberg–Degerön
Dubbelspår Hallsberg–Degerön är uppdelat i sex delprojekt. Fem projekt är klara och ett är i produktion. Vi räknar med att bli helt klara 2031.
Spår o växelbyte (Sala)–(Morgongåva)
Dalabanan, Uppsala Norra–Avesta Krylbo, förbättrad kapacitet
Kapacitetshöjande åtgärder där vi planerar att räta ut kurvor, trimma signalsystemet samt att byta ut spår och kontaktledningar.
Projekt Mälarbanan, Spånga–Barkarby
Mälarbanan, Tomteboda-Kallhäll
Vi bygger ut järnvägen från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Fyra nya spår är i drift fram till Spånga. Utbyggnad återstår av fyra spår på sträckan Spånga - Huvudsta.
Ett flertal åtgärder Rååbanan, Helsingborg–Teckomatorp
Rååbanan etapp 3, Helsingborg – Teckomatorp, signalåtgärder och hastighetshöjning
Trafikverket lägger sista pusselbiten i att modernisera Rååbanan. Nu genomför vi signal- och ballastarbete mellan Helsingborg – Teckomatorp för att korta restider och göra järnvägen mindre störningskänslig.
Spårbyten Malmbanan, Gällivare–Råtsi, etapp 2
Malmbanan, spårbyte Gällivare-Råtsi
Spåret på den ca 89 km långa sträckan är indelad i två etapper. Etapp 1 är sträckan Gällivare-Håmojåkk och etapp 2 är sträckan Håmojåkk-Råtsi. Etapp 1 utfördes 2024 och etapp 2 utförs 2025.
Förbigångspår Välevattnet
Förbigångsspår Välevattnet
Vi bygger nytt förbigångsspår i Finnerödjaområdet för att ge möjlighet för snabbare persontåg att i västlig riktning passera långsammare godståg.
Byte av elkraftanläggning Olskroken
Olskroken planskildhet
Ombyggnad av spårsystemet i Olskroken i Göteborg. Vi bygger sex järnvägsbroar, en gångbro och lägger 10 000 meter nya järnvägsspår.
Västra stambanan
Västra stambanan, Göteborg–Alingsås
Trafikverket kommer att utföra stora underhålls- och investeringsåtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås från 4 januari 2025 till sommaren 2027.
Västlänken
Västlänken
Mellan den 9 juni och 20 augusti 2025 kommer Västlänken utföra arbeten längs med järnvägsspåren i Almedal. Det innebär att järnvägssträckan i Almedal växelvis kommer stängas av helt, och växelvis ha ett spår öppet under perioden. Det påverkar Västkustbanan och Kust till kustbanan.
Dubbelspår Varberg–Hamra
Varbergstunneln, Västkustbanan, Varberg–Hamra
Västkustbanan har avstängning genom Varberg i 11 april och 22 april (10 dygn) och sommaren 2025 9 juni–13 juli (35 dygn/5 v). Anledningen är att vi förbereder inkoppling innan vi öppnar för trafik i juli 2025.
Uppsala planskilda korsningar
Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan
Vi bygger om för att höja säkerheten och för att förbättra framkomligheten. Det nya vändspåret byggs för framtida järnvägstrafik. Arbetet påverkar trafiken på Dalabanan och Ostkustbanan.