Övriga banor i norra Norrland
I norra Norrland finns enkelspåriga banor på sträckorna som listas nedan.
Kort om banorna
- Sträckning:
- Nyfors – Piteå.
- Bastuträsk – Rönnskärsverken.
- Storuman – Hällnäs.
- Umeå – Holmsund.
- Mellansel – Örnsköldsvik.
- Hoting – Forsmo.
- Dubbelspår: Nej.
- Elektrifierad: Vissa sträckor.
- Trafik: Persontåg och godståg.
- Ingår i stråk/Järnvägsflöde: Ingen.
Fördjupad information
- Nyfors – Piteå: Elektriferad och fjärrstyrd med endast godståg.
- Bastuträsk – Skellefteå – Rönnskäsverken: Elektriferad,manuellt styrd med endast godståg.
- Storuman – Lycksele – Hällnäs: Ej elektrifierad, manuell trafikledning (system M) samt godstrafik. Persontrafik finns från Lycksele ned till Umeå. Låg standard på spåret med skarvspår.
- Umeå – Holmsund: Elektriferad och fjärrstyrd med endast godståg.
- Mellansel – Örnsköldsvik: Elektriferad,manuellt styrd med endast godståg.
- Hoting – Forsmo: Ej elektrifierad, manuell trafikledning (system M) samt godstrafik. Låg standard på spåret med skarvspår.
Mer om järnväg
-
Järnkoll – fakta om den svenska järnvägen
Alla har vi åsikter om järnvägen, men hur mår den egentligen? Med Järnkoll vill vi ge perspektiv och siffror som beskriver läget på spåren och hur utvecklingen ser ut. Vi har även samlat länkar till olika järnvägssidor för den som vill veta mer.
-
Trafikverkets genomförandeplan
Trafikverkets genomförandeplan ger en översiktlig bild av planerade åtgärder i transportsystemet de kommande sex åren, 2024-2029.