Däck
Här hittar du information om däck, och tips om hur du kör säkert på vintern. Du hittar också rapporter om däck och folkhälsa.
Vinterdäck
Grunden för en säker resa på vintern är bra vinterdäck, rätt hastighet och ett körsätt anpassat till underlaget. Om du kör en bil utrustad med antisladdsystem (ESC) och har dubbfria vinterdäck av nordisk modell, så har du en bra säkerhet i hela landet.
Vinterdäck och däckbyte – detta gäller
Om det råder vinterväglag ska ditt fordon ha vinterdäck från 1 december–31 mars. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april.
Du får använda dubbdäck även under annan tid om det är - eller befaras bli vinterväglag.
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Läs mer om vilka regler som gäller för vinterdäck.
Vinterdäck (Transportstyrelsen.se)
Några saker att tänka på under vintern
- Dubbdäck ger bättre väggrepp på våt is. På lös snö har dubbfria däck bättre väggrepp än dubbade däck.
- Dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen, vilket gör att du är rustad för vinterväglag när den första förrädiska halkan kommer.
- De bästa däcken ska sitta bak.
Körsättet påverkar säkerheten
Väglaget, liksom drift och underhåll, kan skilja mellan olika vägar och i olika delar av landet. Men oavsett väglag har ditt körsätt stor betydelse för säkerheten. Det handlar om att hålla rätt hastighet och lämpligt avstånd till bilen framför.
Antisladdsystem förbättrar säkerheten
Antisladdsystem i bilarna minskar risken för sladdolyckor på is och snö och förbättrar säkerheten. Antisladdsystem i personbilar minskar svåra singel- och mötesolyckor i halt väglag med ca 50 procent. Men detta gäller endast om man håller laglig hastighet. Systemen är inte konstruerade att fungera om man kör för fort.
Modern bil med antisladdsystem – kör dubbfritt
Om bilen är utrustad med antisladdsystem och du har bra dubbfria däck anpassade för nordiska förhållanden, med ett mönsterdjup på 4–5 mm, så har du goda förutsättningar att hantera olika vägunderlag under vintersäsongen. Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 3 mm.
Med antisladdsystem minskar antalet dödliga sladdolyckor med 92 procent. Nästan alla bilar tillverkade efter 2008 är utrustade med antisladdsystem. Om du har en sådan bil är dubbfria nordiska vinterdäck att föredra.
Cirka 15 procent av de polisrapporterade olyckor som sker på vintern inträffar på underlag där dubbdäck har fördel, det vill säga på is. Om man beaktar hela vintersäsongen visar statistiken inte någon ökad trafiksäkerhetseffekt av dubbdäck.
Gammal bil utan antisladdsystem bör ha dubbdäck
Om du har en äldre bil som saknar antisladdsystem bör du köra med dubbade vinterdäck om du ofta kör på vinterväglag, det vill säga is och hårt packad snö. Det går inte att tillverka däck som har perfekt grepp vid alla sorters väglag. Tänk på att däckets kvalitet och lufttryck påverkar dess egenskaper.
Även med dubbade vinterdäck har körsättet stor betydelse för trafiksäkerheten. Det handlar om att hålla rätt hastighet och lämpligt avstånd till bilen framför.
Läs mer om däck
- Däck (Transportstyrelsens webbplats)
- Märkning av däck (Energimyndighetens webbplats)
- Däck (Scandinavian Tyre and Rim Organizations webbplats)
- Frågor och svar om vinterdäck (VTI, Statens väg- och transportforskningsinstituts webbplats)
- Undersökning av däcktyp i Sverige, vintern 2023 (pdf, Trafikverkets publikationsdatabas)
- Undersökning av däcktyp i Sverige, vintern 2021 (pdf, Trafikverkets publikationsdatabas)
- Undersökning av andel vinterdäck på sommaren i Sverige 2020 (pdf, Trafikverkets publikationsdatabas)
- VTI avråder från åretruntdäck (VTI:s webbplats)
Vägvädret och väglaget just nu
Däck och folkhälsa
-
Simair (SMHI:s webbplats)
Ett webbaserat system för att utvärdera halterna av luftföroreningar.
-
Stockholms luft- och bulleranalys
Miljöförvaltningen i Stockholm övervakar luftmiljön i staden.
-
Östra Sveriges luftvårdsförbund
Föreningen övervakar luftkvaliteten i sex län i östra Sverige.