Krocksäkerhet hos lastbilar
Om en personbil kolliderar med lastbil blir det mycket allvarliga konsekvenser. Kraften i en frontalkrock mellan personbil och lastbil i 80 km/tim är som om personbilen kör in i en vägg i 150−160 km/tim.
En lastbil är inblandad i var femte dödsolycka i vägtrafiken, trots att lastbilar bara står för 6 procent av trafikmängden. Cirka 45 personer om året omkommer i Sverige i trafikolyckor där tung lastbil är inblandad och i över 90 procent av dessa så är det motparten som omkommer, oftast i en personbil.
Även om det oftast inte är den tunga trafiken som orsakar möteskollisionerna − två av tre gånger är det personbilen som kommer över på fel sida − så blir konsekvenserna mycket allvarliga.
För att en personbilsförare ska kunna överleva en frontalkrock med en lastbil, behöver kupén i personbilen hållas intakt. Det är inte möjligt att garantera i dag, även för modernt utrustade bilar.
Säkerhetstest av lastbilar med början 2024
Trafikverket är medlem i och en av grundarna av Euro NCAP, en konsumenttestorganisation som under 25 års tid framgångsrikt krocktestat och informerat om säkerhetsnivån i personbilar.
Från och med 2024 testar Euro NCAP tunga lastbilars säkerhetssystem. Initialt handlar det om två områden: Säker körning och Krockundvikande.
För Säker körning utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren, och för Krockundvikande testar man skyddssystem som kurshållning och test av autobroms, både för oskyddade och personbilar. (se länk till testresultat nederst på webbsidan)
En andra testfas sjösätts 2027 där Euro NCAP kompletterar med tester av system för förardistraktion och trötthet, samt ännu mer avancerade krockundvikande system. Slutligen är planen att införa krocktester av tunga lastbilar till år 2030, som syftar till att göra lastbilsfronterna ”mjukare” (mer eftergivliga) i krock med bil eller oskyddade trafikanter.
Om alla tunga lastbilar i Sverige var utrustade med dessa säkerhetssystem beräknar vi att vi kan rädda cirka sju liv per år. Vi ser det också som ett viktigt verktyg för såväl lastbilsköpare som transportköpare att använda ratingen vid sin kravställning.
Video: Säkerhetstest av lastbilar börjar 2024
Från och med 2024 kommer Euro NCAP att börja testa säkerheten i lastbilar. Initialt handlar det om test av autobroms, kurshållning och andra förarstödjande system. Senare kommer de även göra krocktester (år 2030). Trafikverket är drivande inom Euro NCAP för att krocktesta lastbilar – vilket vi anser starkt kan bidra till att minska antalet omkomna på våra vägar.
Sverige först i världen med att testa dämpande front för lastbil
För att belysa riskerna med att krocka med en tung lastbil, gjorde Trafikverket tillsammans med Autoliv ett krockprov mellan en tung lastbil och en modern personbil med högsta säkerhetsklass i Euro NCAP. Provet utfördes våren 2023 med båda fordon i 50 kilometer per timme vilket motsvarar en färdhastighet 80 kilometer per timme och att båda fordonen har automatbromsats med 30 kilometer per timme.
Därefter har Trafikverket krocktestat en stötdämpande lastbilsfront som Chalmers utvecklat i världsunika tester som inte utförts tidigare. Testet visar mätbara resultat – prototypen gör skillnad. Krocktestet visar på 30−60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén som deformeras mest.
Video: Unikt svenskt arbete med stötdämpande lastbilsfront ska rädda fler bilisters liv
Trafikverket har krocktestat en stötdämpande lastbilsfront som Chalmers utvecklat i världsunika tester som inte utförts tidigare. Testet visar mätbara resultat – prototypen gör skillnad. Krocktestet visar på 30−60 procent mindre intryckning av den delen av bilkupén som deformeras mest.