Så sköter vi järnvägar
Den svenska järnvägen har en minst sagt lång och brokig historia. En del som hamnat lite i skymundan är hur järnvägen underhållits. Det är därför hög tid att lyfta en undangömd men desto mer underhållande historia!
Berättelsen om underhåll leder osökt till en lång historia av trotjänare. Då tänker vi inte i första hand på alla dem som lever hela sina yrkesverksamma liv inom järnvägen, utan för att själva anläggningen i sig är full av ställverk, växlar, spår och fundament som minst sagt varit med ett tag - som sett en del. Och trots en otrolig teknik- och trafikutveckling de senaste 30 åren är många av dessa trotjänare än idag garanten för att varor kan komma till affärerna, att exportvaror kan lämna landet och att du kommer till jobbet en måndagsmorgon i november.
Hur underhåller vi järnvägen?
På sidorna som länkas nedan berättar vi om hur anläggningen mår, om hur vi underhåller och planerar, samt om arbetets omfattning. För när vi nu rustar upp och moderniserar järnvägen i en historiskt stor omfattning är det många trotjänare som äntligen kan tackas av för lång och oftast trogen tjänst. För allt har sin tid, och nu är tiden inne för att börja återta det som eftersatts och skapa ännu bättre förutsättningar för en mer pålitlig järnväg där fler tåg kommer fram i tid.
Mer järnvägsfakta
Via länkarna nedan kan du hitta mer fakta om den svenska järnvägen och järnvägstrafik, säkerhet vid järnvägen. Du kan även läsa om aktuella arbeten på järnvägen, samt hitta till våra e-tjänster där du bland annat kan felanmäla, göra ansökningar eller hitta trafikinformation.